Hjem Hjerne og nervesystem Børn med ADHD

ADD medicin?

Redigeret 8 januar, 2016, 13:05 i Børn med ADHD
Mir barn har lige fået diagnosen ADD og vi skal til samtale ang at starte på ritalin, men jeg er meget skeptisk over alt det negative man hører om det.

Hvad har man af andre muligheder end at hoppe med på ritalin vognen??? og er der overhovedet andre muligheder??

Kommentarer

  • Hejsa, jeg har en god kamerat som har mærket Ritalin på sin egen krop, og han kalder det rent og skær bivirkning.. Hans anden ven med ADHD laver idag ADHD-naturmedicin. Jeg sender lige kontakt informationerne engang efter spisetid :)
  • persille1persille1
    Redigeret 12 august, 2013, 02:22
  • persille det er jo sådan set bare en skræmme kampagne omkring adhd medicin hvad skal vi bruge den til?
  • Nå, det mener du, jamen så sletter jeg da bare indlægget igen.
  • persille det gik jo ud på at mange var døde af ritalin osv, forstørrede hjerter osv. Det er trist og tragisk uden tvivl, men for mange er medicinen jo uundværlig, og det giver dem en ro, som de ellers ikke kan finde.

    AT nogle få har taget skade af den, det ser man med alle slags medicin.

    Letigen blev taget af markedet fordi nogle enkelte var døde af det, kan nu kun købes på det sorte marked, og rigtig mange mennesker bruger det stadig hver dag uden at dø af det.

    Den nye hpv vaccine er dødsens farlig, alligevel er hele årgange vaccineret uden at blinke.

    Selvfølgelig findes der mennesker der ikke kan tåle bestemt medicin, og sådan er det selvfølgelig også med adhd medicin. Jeg mener bare at skræk kampagner er noget fanden har skabt, og i hvert enkelt tilfælde er det op til den enkelte forælder at finde ud af hvad de tør og vil satse på.

    Der er jo ingen forældre der gør noget for at skade deres børn med vilje, men er det medicinen der gør at ungen får en uddannelse og et liv med job og værdighed efter skoletiden, ja så er det da skønnere end et barn der ender på førtidspension, fordi det intet har lært.
  • Jamen, du behøver skam ikke at forklare noget. Du har din mening og jeg har min. Det var skam kun venligt ment.
    Jeg ville aldrig selv give mit barn den slags, men finde alle andre muligheder.
  • hvilke muligheder?? fiskeolie?? det virker ikke en dyt :D
  • Jeg kan ikke helt finde ud af om du er ironisk eller interesseret. Men hvis du er interesseret kan du eventuelt læse dette.

    CITAT

    Forebyggelse af ADHD ved diæt.

    Skrevet af Hanne Koplev, 26. februar 2011 kl. 23:01



    Det er mit håb, at Arne Astrups ønske om et forskningsprojektet vedr. diæt til børn med ADHD også vil indbefatte undersøgelse af miljøgiftes betydning. F.eks. miljøgifte som tungmetallerne: kviksølv, kobber, bly og aluminium, der, ligesom fødevareallergi / fødevareintolerance, også kan bevirke ændret mental adfærd.

    Der er et interessant aspekt i en diæt med vand, hvidt kød, grøntsager, ris og frugt.
    Altså en diæt uden mælk, gluten, kunstige farvestoffer, konserveringsmidler, sødestoffer med mere.

    Kigger vi på gluten, så skal dette ifølge en læge, som arbejder med autistiske børn, nedbrydes af et enzym DPP4 (Dipeptidylpeptidase 4). Dette enzym er i hjernen "geografisk" - organisatorisk bundet til Dopamin-receptorene i en receptor - enzymkompleks
    Kviksølv hæmmer DPP4, hvorved der bl.a. dannes gluten-peptider, som har en effekt via opiat-systemet på immunforsvaret ved at forskyde immunitet fra cellulær til humoral immunitet, hvilket medfører øget hyppighed af autoimmune og allergiske (og kræft) sygdomme.
    Også fejlagtigt nedbrudt mælkeproteiner bliver til opiat-lignende stoffer.
    Det står beskrevet, at disse opiat-lignende stoffer har en effekt på mental adfærd.
    Det er kendt blandt kviksølvforgiftede patienter, at mælkeprodukter og glutenholdige produkter ofte ikke tåles.

    Belastningen med tungmetaller i vores miljø er formentligt så højt, at genetisk følsomme individer kan ophobe tungmetaller og dermed udvikle kronisk tungmetalforgiftning.
    Genetisk følsomme individer kunne f.eks. være individer med genet (arveanlægget) APOE-4, som findes hos ca. 20 % af den danske befolkning.
    Den tyske arbejdsmediciner Joachim Mutter nævner (i en ikke publiceret artikel) endnu 10-12 gener, som har indflydelse på følsomheden overfor tungmetaller
    Symptomerne ved tungmetalforgiftning kan være mangfoldige.
    Man bør også være opmærksom på, at eksponering overfor tungmetaller kan inducere (som nævnt) immunologiske sygdomme og dertil kommer, at man kan udvikle allergier overfor tungmetaller / toksiske metaller. Herunder er nikkel-allergi nok den mest kendte, men man kan udvikle allergier overfor mange andre toksiske metaller.
    Visse toksiske metaller er næsten umuligt at undgå. F.eks. Titandioxid, det hvide farvestof, i f.eks. piller, slik, tandpasta m.v. Titandioxid har tilmed en negativ effekt på blod-hjerne-barrieren.

    Børn kan forgiftes allerede i fostertilstanden.
    Toksiske stoffer f.eks. tungmetaller overføres fra moder og til foster, men fostre har ingen udskillelsesveje. Senere vil barnet kunne belastes via modermælken og miljøet.
    Det tager tid før barnets udskillelsesmekanismer begynder at fungere.

    Tungmetalforgiftninger overses, da mange danske læger / arbejdsmedicinere synes at mangle at opdatere viden om emnet og tilmed ikke formår at diagnosticere de kronisk kumulative (ophobet) tungmetalforgiftninger.

    En diæt uden ”søde sager” vil formentlig nedsætte tarmfloraens niveau af Candida Albicans (en type gærceller).
    Candida Albicans og en vis type streptokok-bakterier i tarmfloraen har den egenskab, at de kan methylere kviksølv, hvorfor organismen ikke kan skaffe sig af med kviksølv.
    Største delen af kviksølv udskilles gennem galden til afføringen koblet til glutathion, men når Candida Albicans ”klipper” glutathion af og methylerer kviksølv til det fedtopløselige og letoptagelige metylkviksølv, som genoptages, så vil en sådan uheldig tarmflora være skadelig for kviksølvforgiftede individer.

    Visse fødevarer såsom oksekød, det tredje krydderi (mono-natrium-glutamat), ketchup med flere indeholder store mængder glutamat (glutamat er også et signalstof i hjernen), hvilket er uhensigtsmæssigt for især kviksølvforgiftede individer, idet kviksølv påvirker hjernens evne til at harmonisere glutamat-niveauet.
    Også det kunstige sødestof Aspartam menes at have virkning på glutamat-systemet.
    (Mere læsning om emnet søg på Internettet på: Excitotoxins Dr. Russell L. Blaylock)

    Man kan læse på Internettet, at kviksølv hæmmer produktionen af visse signalstoffer (også benævnt neurotransmittorer) bl.a. dopamin-produktionen.

    Udfra betragtningen, at børn med ADHD kunne være kviksølvforgiftede / tungmetalforgiftede, så er den nævnte diæt yderst interessant og logisk.

    citat slut

    Der er naturligvis også andre udtalelser.

    http://ing.dk/artikel/derfor-far-hjerne ... ear-107053

    Jeg ved bare, jeg ville være meget bange for at give mit barn den slags medicin. Man kan jo ikke bare sige "skræmmekampagner", man må læse alt, sætte sig ind i hvad der kan ske.

    http://denkorteavis.dk/2013/adhd/
  • Jeg giver persille1 helt ret i, at ADHD-medicin er noget skidt.
    Dens virkning er groft sagt ligesom kokain, altså nærmest som om det var en erstatning for stoffer.

    Og der er massere man kan gøre.
    Hvis det var mig ville det første jeg gjorde være at få ham testet for kronisk tungmetalforgiftning samt holde rent i huset.
    Ifølge hvad jeg har kunnet læse på internettet indeholder meget elektronik flammehæmmere, som ud fra min intuition nok indeholder metaller.

    I mange lægemidler samt slik og lignende tilsættes farvestoffet titandioxid og det vil jeg holde mig fra, da det indeholder metal, som ikke har nogen nyttefunktion i kroppen.

    Listen for, hvor der findes giftige metaller er desværre uhyggelig lang.

    Derudover ville jeg også få testet om fordøjelsen virker som den skal og for fødevareintolerance.

    Og ellers vil jeg bare lade ham lege og træne hjernen op.
    Du kan læse meget om diagnosen samt andre diagnoser her: http://hjernetips.dk/adhd-og-add

    Håber mit indlæg kan bruges. :)
Log in eller Registrér for at kommentere.