Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

For lidt jern og meget små jerndepoter.

Redigeret 6 januar, 2016, 09:19 i Blod og blodsygdomme
Har lige skimmet en del indlæg omkring problem med for meget jern i blodet.
Nu vil jeg høre om der er nogen, der har erfaringer med for lidt jern og næsten tomme jerndepoter.
Mit problem er at jeg ikke tåler jernpræparater - får mavesmerter og ufattelig hård afføring - så det er meget svært for mig at opretholde en normal jernbalance.
Har i mange år fået B12 indsprøjtninger, men det sidste år har det ikke kunnet holde mit jernniveau.
Mangler heller ikke folatsyre .
Har endelig fået min læge til at henvise mig til en hæmatologisk afd men er endnu ikke indkaldt.
Er der nogen derude, der har nogle gode råd, og erfaringer ???
VH

eva2002

Kommentarer

  • Hej Eva

    Ja, jeg har prøvet at have for lidt jern i blodet og meget lave jerndepoter. Men jeg havde ingen problemer med at tåle jern-tilskud. Sådan som jeg husker det, så er det et kendt problem, at jerntilskud giver hård mave, og derfor er der normalt tilsat et afførende stof til pillen. Men pillerne fås – så vidt jeg husker – også uden dette afføringsmiddel for dem, der i forvejen har lidt for løs afføring. Er du sikker på, at du har købt jernpiller MED afføringsmiddel?

    Jeg ved godt, at man normalt ikke må gå og tage afføringsmidler i længere tid. Men hvis det afføringsmiddel, der er tilsat jernpillerne, ikke skulle være tilstrækkeligt, sker der ikke noget ved at tage lidt ekstra afføringsmiddel i en periode, indtil dine jerndepoter er fyldt op.

    Og så må du jo bare spise en masse jernholdige ting. Det er en god ide at tage tilskud af C-vitamin også. Det vil lette optagelsen.

    Du kan også købe såkaldt Kräuterblut:

    http://www.mezina.dk/produkter/floradix ... rblut.aspx

    Det brugte jeg en overgang for hurtigst muligt at få fyldt depoterne op.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadamen.
    Tak for dit input ang. min jernmangel
    Der er ikke det jernpræparat jeg ikke har prøvet, og det går meget godt et stykke tid. Men så får jeg denne brændende smerte i maven, og samtidig viser mine blodprøver - også efter flere måneder med jernpiller - at de næsten ingen virkning har. Jeg kan simpelthen ikke optage jern via mit fordøjelsessystem.
    Desuden er jeg opereret for tarmkræft, så mit system er i forvejen skrøbeligt.
    Har nu fået en henvisning til en hæmatologisk afd. Venter på indkaldelse.
    Hvis der er andre derude med samme problem kan jeg anbefale præparatet JERN C , det var faktisk det jeg tålte bedst.
    VH
    eva2002
Log in eller Registrér for at kommentere.