Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvorfor får man vejrtrækningsproblemer i stressede perioder?

Redigeret 10 august, 2016, 15:57 i Stress
Jeg gik for et par år siden ned med stress, hvor jeg var sygemeldt fra studiet. Siden er jeg kommet mere ovenpå igen, selvom jeg havde et tilbagefald sidste forår. Jeg er også blevet meget bedre til at slappe af, og jeg føler mig ikke rigtigt stresset i min hverdag.

De sidste par uger har jeg dog kæmpet med noget vejrtrækningsbesvær. Fra den 27. november, til den 4. december havde jeg svære vejrtrækningsproblemer. Det blev gradvist mindre voldsomt i løbet af ugen, men det varede en hel uge i træk. Så havde jeg godt en uge uden problemer, og i mandags begyndte det lige så stille igen, dog knap så voldsomt denne gang.

Når jeg har det, kan jeg ligesom ikke få vejret helt ned i lungerne, det er som om jeg har glemt hvordan man trækker vejret. Nogle gange er jeg nødt til at gabe, eller læne mig meget forover, for at få bare én vejrtrækning helt ned i maven - og det er ikke altid det virker. Det er egentlig ikke fordi jeg føler mig overdrevet stresset eller noget - måske lidt, men slet ikke så voldsomt som jeg før har oplevet det; ikke noget alarmerende.

Hvad er det, der gør at man får de vejrtrækningsproblemer når man er stresset? Hvilken fysiologisk proces er det, der foregår i kroppen? Er det nogle hormoner eller noget i nervesystemet der ikke kan finde ud af det? Jeg ved godt at det kan give vejrtrækningsproblemer at føle sig stresset - men hvorfor?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Den første reaktion på stress er i reglen en forandret vejrtrækning. Åndedrættet bliver højtliggende, overfladisk, kort og hurtigt. Det er en automatisk reaktion fordi der bliver produceret flere stresshormoner i kroppen. Desuden reagerer kommunikations hormonet progesteron på stress, hvilket forstyrrer hjernens signaler til resten af kroppen herunder lungerne.

    Hvis du kan vænne dig til at tage dybe åndedræt som man i yoga kalder det fuldkomne åndedræt, så kan det nedsætte mængden af stresshormoner.

    Du kan lave en øvelse hvor du ligger ned. Læg en bog på maveområdet under navlen. Øv dig i at få bogen til at bevæge sig når du trækker vejret dybt.

    Hvis du bliver ved at have problemer, bør du nok have undersøgt lungerne.
  • Indstillinger
    Se debatten "lungeproblemer vejrtræknings problemer.."
    Der er mange historier om dette.
Log in eller Registrér for at kommentere.