Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Er min luthealfase for kort??

Redigeret 26 november, 2015, 09:01 i Snart gravid
Hej Piger.

Jeg har droppet P Pillerne for 2 måneder siden, da kæresten og mig brændende ønsker os et barn.. Jeg er 29 år, og er lige startet på min 3. Cyklus uden P Piller..

De sidste 2 cyklusser var der desværre ikke gevinst.. Min cyklus har været meget regelmæssig, begge cyklusser på præcis 27 dage.. Jeg mærker tydeligt min ÆL, med niv i underlivet og oppustethed.. Den første cyklus havde jeg en minimal pletblødning på 17. dagen i min cyklus. Det var kun lidt brunt udflåd som efter en time igen var forsvundet.. Da jeg havde sex med min kæreste om aftenen, havde jeg en del ømhed i siderne af underlivet.. Jeg tydede derfor denne lille pletblødning, som en Ovulationsblødning.. 11 dage senere kom min mens.. Det betyder en Luthealfase på 10 dage..

I den 2. cyklus havde jeg ingen pletblødning i midten af min cyklus, men havde igen ÆL smerter eller ubehag på 15-16 dagen.. På 16. dagen var jeg ekstremt oppustet, følte mig som om jeg var i 5 måned.. Igen niv i siderne af underlivet.. Min Mens startede med pletblødning, som var meget svag på 11. dagen efter den dag jeg følte mig så oppustet.. Min egentlige Mens kom først dagen efter pletblødning .. Igen en luthealphase på 10 med lidt god vilje 11 dage..

Nu er det jo ikke lykkedes mig at blive gravid de sidste 2 måneder, selvom vi havde sex i dagene op til ÆL og o hvert fald i den første måned også på ÆL dage ..

Nu går jeg og tænker over om det kan skyldes min relativ korte luthealfase? Om et befrugtet æg overhovedet har mulighed for at sætte sig fast..? Jeg ville blive glad for nogen gode meninger, erfaringer og svar.. Ville det være en god ide at spørge min Gynækolog, om jeg skal tage Utrogest, for at prøve at forlænge min Luthealfase?

Kommentarer

  • Nu er der kun gået to måneder. Det kan sagtens tage tid - for nogle endda lang tid - før kroppen har fundet sig til rette efter p-pillestop. Husk du har - måske i årevis - forhindret din krop i at være fertil, og nu skal den lige pludselig til det igen. Det skal den da lige have lov til at finde ud af.

    Det er en af mange ting, der ikke oplyses op, når man får p-piller. Du kan selvfølgelig godt gå til læge og eller gynækolog, men jeg er ret sikker på, at du vil få at vide, at I bør væbne jer med tålmodighed.

    Nogle ganske få bliver gravide bare de tænker ordet, for langt de fleste kan der sagtens gå et halvt års tid, og for nogle få kan der gå længere tid - uden der derfor overhovedet er noget galt.

    For langt de fleste er det faktisk slet ikke "bare lige" at blive gravide.

    Så - mit forslag er, at I tager det helt roligt, lader helt være med at tænke i avl, men har samleje, når I har lyst og også uden at tænke i ægløsning.

    Lille ny kommer, når lille ny er parat til det - ikke før.
  • Tak for dit svar.

    Ja, det er selvfølgelig rigtigt, at det jo godt kan være at min luthealfase selv regulere sig med tiden.. Det der gør mig lidt bekymret er jo nok, at det så vidt jeg har læst, tit tager endnu længere at blive gravid når man har en kort luthealfase.. At man tit har en BIO, fordi ægget simpelthen ikke har nået at sætte sig ordentlig fast.. Det vil jeg jo gerne undgå, ligesom jeg gerne vil undgå at vente på at blive gravid i årevis, på grund af den korte Luthealfase.. Jeg er jo ikke helt ung, og det skulle nødig blive mit sidste barn..Måske skulle jeg ringe til min Gyn, hvis jeg med hjælp af ÆL test finder ud af at min ÆL igen først er på 16-17 dagen i min cyklus på 27 dage.. Mine 27 dage flytter sig aldrig.. Jeg tog en pause med p pillerne for et pr siden på et halvt år.. Hver måned kom min mens præcis på 27.dagen... Det er nu igen sådan..

    Man kan jo få taget en blodprøve 7 dage efter ÆL for at finde ud af om man virkelig lider af progesteronmangel.. Er det tilfældet ville det da være rart at få et progesteron tilskud.. Ellers kan man jo også risikere at få en SA, hvis progesterontallet er for lavt..

    Jeg venter og ser hvad denne cyklus viser, før jeg bliver helt skør i hovedet..
Log in eller Registrér for at kommentere.