Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

klik lyd i øre når jeg synker ..

Redigeret 26 november, 2015, 16:01 i Hørenedsættelse og tinnitus
hej

er det endelig normalt at det kommer en klik nyd i ens øre hver gang med synker .. sådan har jeg haft det meget længe den tid jeg lige husker,,

har i andre det på samme måde


mvh kenneth

Kommentarer

  • Hej Kenneth

    Jeg har skrevet tråden nedenunder med klikkende lyd.

    Om det er normalt skal jeg ikke kunne sige, for jeg har ikke selv stødt på det andre stede på nettet, men det er nok ikke unormalt, det kan jeg ikke forestille mig.

    Du tror ikke det har noget at gøre med trykket i øret, har du prøvet at synke mens du har hovedet på skrå?? Grunden til jeg spørger er at når jeg får min klikkende lyd når jeg går hjælper det enten at holde hovedet på skrå, have hovedet nedad i lidt tid eller lige trykke på øret lidt tid.

    Det er bare så irriterende at have de sådan ikke også??

    Det er ikke fordi du har ørevoks i øret?? Hører du ellers normalt?? Er det i begge ører??

    Du har ikke nævnt det for din læge??

    MVH

    anne
  • Hej Kenneth.

    Det er helt normalt, at der kommer en lyd, når man synker.
    Jeg ville nok nærmere være bekymret, hvis der ikke var nogen lyd eller særlig fornemmelse.

    Fra din mundhule og op til dit mellemøre løber et rør, der sørger for at dit mellemøre får luft og dermed ilt til øret, så blodcirkulationen fortsætter. Når man bliver forkølet kan slimhinden i dette rør hæve og der kan komme sekret i røret. Det er derfor man kan få problemer med at høre og kan få kløe i øret, når man er forkølet.

    Røret er norrmaltvis lukket, men ind i mellem skal der altså luft ind til mellemøret for at hørelsen fungerer. Luften kommer ind i røret ved at aktivere en muskel, der åbner røret, så luften kan sive frit ind til øret. Denne muskel aktiveres ved at synke eller gabe.

    Det er bl.a. også derfor det hjælper at synke og gabe, når man får ondt i øret, når man flyver. Der skabes simpelthen undertryk (for lidt ilt) inde i mellemøret. Derfor virker det at aktivt åbne det Eustakiske rør, som det så fint hedder.

    Jeg håber at jeg ikke fik formuleret det alt for nørdet.
    Kort sagt, så skal du ikke være bekymret med mindre du oplever smerter, problemer med at høre eller tinnitus (ringen, susen eller hyletone for ørene).

    Kærlig hilsen Trine
  • Hej jeg lider pludselig af en susen i øret - og det kommer når jeg synker, gaber ,når jeg lukker øjnene i og er træt ?

    Det som om jeg jeg "høre-mærke" det i hovedet - svært at forklare :(

    Nogen ide ?

    Bettina
  • Hej. Ja det har jeg et par gange om året.
    Spændinger i nakke og hals muskulaturen. På et tidspunkt lå jeg og puttede inde ved min datter, og spurgte hende hvorfor hun ikke lukkede hendes computer ned fordi den stod og blæste - men computeren var ikke derinde. Det var inde i mit øre det skete. Efter et par dage og en god gang halsmuskel massage var det væk.
  • Tsk for svar .

    Vi massagere hver dag men Intet sker , får hovedpine og må lukke øjnene :/ ?
  • Nå ok. Har du været ved en øre næse hals læge ? Du behøver ikke henvisning fra egen læge for at blive undersøgt.
  • Nej har jeg faktisk ikke - har ikke tænkt det var noget rigtig, førend det begyndte at blive død irriterende . Må nok til lægen :p
Log in eller Registrér for at kommentere.