Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Drikker sjældent men blackout ved lidt spiritus

Redigeret 2 november, 2015, 08:11 i Alkohol
Hejsa

Jeg drikker meget sjældent(ca. 1 gang om måneden) og jeg drikker ikke mere end jeg normalt har gjort altid, er i dag 53år, og har oplevet det sidste års tid 3 gange at jeg simpelthen har fået et blackout, og bliver dårlig og kan intet huske dagen efter. - det er så slem en oplevelse, at jeg er blevet bange for at drikke spiritus, da jeg ikke ved hvordan jeg reagerer på det.

Er der andre der har oplevet det samme, eller ved hvad dette kan skyldes?

Johnny

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu er spiritus vel ikke det værste, man kan opleve ikke at kunne tåle, men det er faktisk meget almindeligt, og også at man kan blive mere intolerant med årene.

    Nu skriver du, at du ikke drikker mere, end du altid har gjort, men det fremgår ikke lige hvor meget, det så er – og du nævner heller ikke noget om, hvad du drikker, for nogle gange kan det være bestemte ting, man ikke mere tåler, hvor i mod man godt kan tåle andre ting.

    Jeg kan f.eks. ikke tåle rødvin; bare et glas – og det i øvrigt fuldstændigt ligegyldigt, hvilken rødvin, det er – så kan jeg ikke løfte hovedet fra puden næste dag og er rigtig dårlig. Hvidvin kan jeg godt nippe et enkelt glas til under en hel middag, men skal ikke have mere. Jeg har aldrig – aldrig – oplevet nogen løfte så meget som et øjenbryn, fordi jeg drikker vand for resten, og kun løfter vinglasset, når det udbringes en skål. Modsat oplever jeg faktisk mere og mere, at man flere gange skal bede om at få vandkanden fyldt op.

    Der er f.eks. de der blandede sodavand med spiritus – Breezer, Sommersby og hvad de nu hedder, som jo primært er lavet til børn/unge, der bare skal være fulde, men ikke kan lide smagen af alkohol. Jeg ved ikke, hvad der er i, men bare en af dem – ja, så er jeg syg. Det samme med de andre ”børnesprut-ting”, Gajol og den slags. Puhh, jeg bliver rigtig dårlig, så der må jo være nogle tilsætningsstoffer i, som påvirker – i hvert fald mig.

    Til gengæld tåler jeg fint de mere rene varer – altså rigtig spiritus; en snaps, en whisky osv., men stadig kun en – eller allerhøjst – to drinks på en aften. Tja.. måske kunne jeg tåle lidt mere, men det har jeg så bare overhovedet intet behov for/ lyst til.

    Så – måske du skal prøve dig lidt frem, og frem for alt begrænse indtaget, så du kan finde ud af, om det er spiritus i det hele taget, eller om det er bestemte ting.

    For jo, det er da hyggeligt i selskabeligt lag at kunne tage en drink eller to, men heldigvis er det jo ikke afgørende for, om man kan deltage i en fest. Det er da muligt at more sig og have en hyggelig fest uden at man indtager alkohol.

    Men – alkohol er jo gift, og hvis ikke du kan tåle det, så er det jo sådan, det er – og du er altså ikke helt alene; det er som nævnt ikke helt ualmindeligt.
Log in eller Registrér for at kommentere.