Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Kløe i hovedbund og hårtab

Redigeret 2 november, 2015, 03:32 i Hårtab
Hej. Jeg er desværre havnet i et h... af kløe, stikken og prikken i hovedbund og samtidig ekstremt fældning/hårtab. Håret der falder af - er hele og halve (de hele med en "bums" for enden. Har prøvet Nizoral 1&2% og er nu igang med synalar gel morgen og aften. Lægen kan se svamp - og siger samtidig en reaktion / eksem på svampen.

Hvor hurtig burde binyrebark virke mod svie og prikken??
Der er to ting i det her Helved - 1, den umenneskelige kløe, 2 det kæmpe hårtab som jeg frygter hvor ender.

Har nogen af jer prøvet hårklinikken med deres ekstrakt?

Kommentarer

  • Blodprøve viser alle tal normalt - ikke noget vitamin mangel. Har mystisk vis fået nogle "bumser" i nakken nu, lægen tog en bakterie prøve i en af dem og der var bakterier i. Lægen sagde det var tarmbakterier????
  • Hej Arabella

    Ved problemer med hud og hår gælder det om at styrke hudens modstandskraft, så hovedbunden selv kan kæmpe mod svamp og bakterier.

    Jeg har i mange debatter om netop dette problem (kløe i hovedbund og hår, der falder af) fortalt om mine egne erfaringer:

    Jeg havde også problemet i voldsom grad. Da jeg fik andre helbredsproblemer, gik jeg til en kostvejleder, som satte mig på en kur af vitaminer, mineraler, Q10, mælkesyrebakterier og sunde fedtsyrer.

    Dette medførte som en velkommen sidegevinst, at mine problemer med håret forsvandt. Jeg har i andre indlæg skrevet, at det nok var B-vitaminerne, der hjalp. Men ved nærmere eftertanke er jeg kommet til den konklusion, at det nok var den samlede kur, der hjalp. Jeg tror faktisk, at huden behøver sundt fedt, og jeg er overbevist om, at det sunde fedt skal tilføres via kosten. Det nytter ikke meget at smøre det på udvendigt.

    Med sundt fedt mener jeg de såkaldt essentielle fedtsyrer, så som omega 3-olie, der især fås fra fisk. Det er bedst med lidt fedt fra alle grupper: lidt mættet fedt, enkeltumættet fedt, omega 3 og omega 6. Det er min overbevisning, at en almindelig dansk kost giver os for meget usundt fedt og for lidt af det sunde.

    Du skriver, at du er blevet tjekket hos lægen, og at du ikke mangler vitaminer. Og det er godt. Men du skal være opmærksom på, at en almindelig praktiserende læge ikke kan tjekke for alle vitaminer og mineraler. Af B-vitaminerne mener jeg, at lægen almindeligvis kun kan tjekke for B12 og folinsyre. Men der er jo mange andre B-vitaminer.

    Hvis jeg var dig, ville jeg tage en almindelig kvalitets-vitamin og mineralpille dagligt. Derudover ville jeg tage en B-vitamin pille med alle B-vitaminer i. Man skal tage alle B-vitaminerne, da de er afhængige af hinanden for at virke. Det forholder sig heldigvis sådan, at man vanskeligt kan få for meget B-vitamin. Det overflødige kommer ud med urinen.

    Derudover ville jeg sørge for at få masser af sundt fedt. Spis fisk to gange om ugen og brug fiskepålæg to gange om ugen. Hvis du ikke kan lide fisk, så spis kvalitets-fiskeolie i kapsler. Brug økologisk jomfru-olivenolie og -rapsolie samt lidt økologisk smør. Spis sundt med mange grønsager og mandler.Dette vil gøre din hovedbund mere robust, så den selv kan bekæmpe infektioner af svamp og bakterier.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej

    Jeg har nøjagtig samme problem som dig, og det har jeg døjet med i 5 år.

    Har prøvet mange forskellige præparater og det eneste, der har kunne holde det nede er Nizoral for mig. Men ikke nok.

    Jeg fælder hår og mine hårstrå bliver tyndere. Hårrødderne går i dvale pga svampen og eksemen. Når de går i dvale vokser de ikke og de knækker nemt af. Jo længere tid de er i dvale, gør at de på et tidspunkt stopper med at vokse. Jeg har haft det i 5 år nu, og er blevet utrolig tyndhåret med "pletter" nogle steder (også der det kløer mest).

    Desværre har jeg tabt håbet omkring det her. Har været til flere hudlæger, som har konstateret at det er denne svamp, men de har sagt at Nizorsl og nogle piller (kan ikke huske navnet på) var det eneste der kunne hjælpe og "holde det nede". For man vil altid have det i kroppen, som han siger.

    Jeg har taget B-vitaminer flere gange, og det er ikke min overbevisning, at det virker. Jeg har dog givet det chancen nu i 2 uger og jeg bliver ved.

    Har fået en tid hos Haarklinikken i december. Har været der et par gange før med års mellemrum. Er spændt på hvad de siger denne gang, hvor det er blevet være at se på (som det kontinuerligt gør)

    Undskyld min lidt "grimme" besked. Men du hører fra en, der har kæmpet med dette i flere år. Det kløer dagligt - nogle dage mere end andre - jeg har disse "bumser" og ja... De samme symptomer som dig og andre også. Jeg har før selv oprettet et indlæg om lige præcis dette. Det kan du prøve at følge: http://www.netdoktor.dk/interactive/dis ... t=28783&f=

    Men der har ikke rigtig været aktivitet længe. Som sagt så har jeg opgivet. Men håber hver dag alligevel på at et mirakel kommer dumpene fra himlen.

    Mange hilsener
  • Kameliadamen

    Jeg fortsætter med b-vitamin og vil også købe nogle fisketabletter for at se om det virker. Det har virket for dig siger du. Hvor lang tid gik der?
    Var du også blevet virkelig tyndhåret og kunne tydeligt se det. Voksede dit hår ud igen efter din "kur" og er blevet normalt tykhåret igen?

    Jeg kan ikke lide fisk. Men fortæl mig gerne præcis hvad jeg skal tage af vitamin piller hver dag. Så gør jeg det!

    Har hørt det også kan være en "dårlig" tarm, som kan sætte disse ting i gang eller forværre det. Altså indefra som du går meget op i.

    Mvh
  • Hej Lunden

    Da jeg brugte ordet ”kur”, kunne det måske misforstås. For mit vedkommende var der snarere tale om en kostomlægning. Kroppen bliver jo ved med at have brug for vigtige næringsstoffer resten af livet.

    Jeg kan desværre ikke huske, hvor lang tid der gik, før problemet med håret forsvandt. Jeg havde dengang endnu værre helbredsproblemer, og derfor var det naturligvis dem, der optog min opmærksomhed.

    Du spørger også, om mit hår voksede ud igen. Her må jeg svare, at det er mange år siden. Og i mellemtiden er jeg blevet ældre, og mit hår er vel hverken mindre eller mere tæt end hos mine jævnaldrende.

    Jeg kan ikke fortælle dig præcis, hvad du skal tage af vitaminer og kosttilskud, og hvad du er nødt til at ændre i din daglige kost. Det afhænger jo af, hvilken kost du i forvejen får, og den kan jeg jo ikke vide noget om. Men prøv at kigge i mit indlæg til Arabella fra den 7. oktober i år. Her står det hele beskrevet.

    Måske synes du, at min omtale af såkaldt sundt fedt lyder lidt indforstået. Hvis man ikke – som jeg – har studeret dette emne nærmere, kan man nok godt blive lidt forvirret. For hvordan finder man ud af, hvilke typer fedt, der er i f.eks. en færdigkøbt pizza?

    Ja, som udgangspunkt bør man nok slet ikke spise fast food overhovedet, men selv lave sin mad af friske råvarer. Så ved man, hvad maden består af.

    Jeg giver dig lige et link til en omtale af sundt fedt:

    http://www.madforlivet.com/viden-og-for ... undt-fedt/

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • MissNMissN
    Redigeret 7 august, 2019, 07:11

    Hej,sikker på det er hårsækmider,som en herinde har nævnt før,der afstedkommer mit hårtab,og kløen har nemlig ligeledes akne men det ligner skæleksem,men så vidt jeg har læst mig frem til kan en overvækst af hårsækmider både føre til akne,skæleksem,anden eksem,samt rosea læst tea tree olie skulle hjælpe,så det skal jeg have fat på,og tilsætte min shampo,eller finde en med taget hårvitaminer i månedsvis,og undret mig over det blev værre,skiftet til sulfatfrie naturshampoer,forsøgt no poo,prøvet kokosolie,produkter mod skæl,mod tør hovedbund/mod fedtet hovedbund,kogevasket sengetøj,droppet almindelig hårfarve,prøvet henna,droppet al hårfarvning,og alle andre hårprodukter end shampo,lavet skylninger med risvand har læst en del engelske,og danske artikler,og faktisk kan meget af det desværre føre til bedre vilkår for hårsækmiden,som er særligt aktiv om natten,men den skulle hade løg,og tea tree olie,og lys håber god bedring til os alle vil hvertfald gå igang med noget behandling nu mod hårsækmider:(

    V.h
    Miss J

  • MissNMissN
    Redigeret 30 juli, 2019, 15:39

    Faktisk tror jeg ik længere det er det tror noget af det jeg har i håret kan være meget små luseæg,da de klæber,ødelægger håret,og er svære,at fjerne,og de sidder ikke helt nede ved hovedbunden ser ingen lus,men læst nogen lusearter kan være meget små(til forskel fra de brune jeg husker fra min barndom mindes hvertfald de var lette,at se,og deres æg var større)forsøger med behandling mod lus for tror jeg har en kombination af lus,og noget skællignende tea tree oile skulle have lidt effekt samme skulle pebermynte,og lavendelolie,men ved det vigtigste er lusebehandling,og kæmning deler informationen for har tabt meget hår gennem længere tid eft specielt den sidste måneds tid,og gjort alt muligt hvis det er det kan det jo,være andre har noget lignende??det kunne passe med det,da det er sommerferiesæson,og kæresten har børn håber det kan blive en hjælp,at dele hvis andre har det for så skyldes mit hårtab nok luseæg brugt bredtandet kam længe fordi jeg ik turde børste,men det falder alligevel af selv hvis jeg forsigtigt tager fingre gennem håret tror det er det vender tilbage,og skriver hvis det er det,og ville lige dele,da jeg ved tanken om hårsækmider er skræmmende har fint hår,og vasker det næsten dagligt,men læst de små møgkræ godt kan lide rent hår,og været ved,at forsøge,at vokse det et stykke får det nok klippet snart hellere korthåret hvis det hjælper.......

  • MissNMissN
    Redigeret 30 juli, 2019, 16:02

    Har forresten læst,at har man taget for meget jern en periode kan det medføre hårtab,og det tager lang tid før det kommer ud af kroppen faktisk er det lettest,at få niveauet mindsket ved,at donere blod lignende det fik mig til,at droppe kosttilskud med jern det var en anden ting jeg mistænkte mistænkte desuden overdosering af vitamin A,der ligesom jern kan give hårtab hvis man er overdoseret deler hvis nogen andre kan genkende sig selv i det,og et sidste vitamin,som jeg har læst om var vigtigt for hår er svovl,som igen er i bla hvidløg,men alligevel sjældent nævnes
    har læst en del i min research noget andet,der er særligt vigtigt er zink(kun i tilpas mængde igen)samt vitamin D helst fra solen,ellers taget i form af D3,fiskeolier vil råde til,at undgå for stort indtag af fede fisk pga dioxin undskylder,at det pludseligt blev meget nørdet:)

Log in eller Registrér for at kommentere.