Hjem Sind og psyke Ensomhed

Hvad er der GALT med mig?!

Redigeret 31 oktober, 2015, 04:51 i Ensomhed
Hej folkens!

Jeg har nogle problemer, som fylder rigtig meget i mit liv! Derfor håber jeg virkelig at nogen vil give sig tid til at prøve at hjælpe mig!

Problemet er, at jeg bruger ekstremt meget energi hver gang jeg går udenfor min dør. Det lyder måske ikke så slemt, men det er det. Hver gang jeg er sammen med mennesker/udenfor hvor der er mange lyde og omgivelser at forholde sig til, bliver jeg så uendelig træt psykisk. Mit energiniveau daler ekstremt hurtigt, og hver gang jeg går uden for min dør, er jeg derfor nødt til at ligge mig til at sove hver gang jeg kommer hjem igen. Det er især blevet slemt efter jeg er flyttet til en storby, hvor det larmer endnu mere.
Jeg er blevet hjemmestuderende af den årsag. Jeg kan ikke koncentrere mig særlig mange timer af gangen, når jeg er ude blandt mennesker fordi jeg bliver så psykisk udkørt. Derudover har jeg svært ved at holde fokus på en lærer, hvis mine klassekammerater sidder og hvisker sammen imens.
Et af de største problemer jeg har, er at jeg har utrolig svært ved at få venner pga det. Jeg ORKER simpelthen ikke at opsøge folk, da det kommer til at kræve så meget af mig psykisk. Jeg har nu boet 6 måneder i en ny by, uden at snakke med andre end en barndomsven og min kæreste, som jeg bor sammen med. Jeg kommer simpelthen ikke nok ud.
Jeg ved godt at jeg bare burde tage mig sammen, men jeg kan simpelthen ikke. Hver gang jeg har haft en dag udenfor hjemmet hvor jeg har prøvet at skaffe venner, tilbringer jeg resten af dagen under dynen derhjemme, fordi jeg er så psykisk udkørt.
Jeg mistænker selv ADD, men jeg er ikke sikker. Jeg synes jo normalt at folk der har ADHD/ADD godt kan omgås andre mennesker. Men hvad tror i? Er det noget i har hørt om før?
Håber VIRKELIG at nogen kan hjælpe!

Kommentarer

  • Hej Nina

    Ja, sådan er vi mange, der har det.

    Kort fortalt, så lyder det, som om du er det, man kalder en særligt sensitiv person. Det er IKKE en diagnose, men et karaktertræk, som man anslår, at op mod 20 % af befolkningen har.

    Sagen er, at særligt sensitive er mere modtagelige for alle mulige indtryk og sansninger. De bliver derfor nemt overvældede og trætte. Til gengæld skulle den særlige modtagelighed give et rigere liv – hvis man vel at mærke forstår at prioritere, så man hovedsagelig får de værdifulde indtryk og skåner sig selv for alt det overflødige, larmende og værdiløse.

    Hvis jeg var dig, ville jeg læse noget om særligt sensitive mennesker. Der findes masser af information på nettet:

    http://www.sensitiv.dk/hjsensitivitet_hsp

    Selv har jeg haft stor glæde af at læse forfatteren, præsten og psykoterapeuten Ilse Sands bøger, f.eks. denne:

    Ilse Sand: ”Elsk dig selv – en guide for særligt sensitive og andre følsomme sjæle”

    http://www.ilsesand.dk/bog/

    Til sidst vil jeg tilføje, at det ikke nytter noget at tage sig sammen! Det prøvede jeg selv på i flere årtier, og jeg blev meget lettet, da jeg for nogle år siden fandt ud af, at det tværtimod gælder om at passe på sig selv.

    Det betyder ikke, at man skal tilbringe sit liv på sofaen. Det betyder bare, at man skal spare sig selv for en masse ligegyldigt og bruge sine kræfter på det værdifulde.

    I sin tid, da jeg var studerende, læste jeg også derhjemme det meste af tiden.

    Når man er særligt sensitiv, kan man udmærket tage en uddannelse, men man skal nok lige tænke over, hvad man senere kommer til at arbejde med: Visse typer af job kan være for belastende. Selv måtte jeg opgive at undervise, fordi det krævede for meget af mig. Heldigvis var der andre muligheder inden for mit fag.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.