Hjem Astma og allergi Astma

Astma - stemme har ændret sig af inhalator ?????hæshed

Redigeret 16 maj, 2017, 02:04 i Astma
Hej jeg får Terbasmin Oxis Pumicort Bricanyl ...to af dem er de samme.

Min stemme har ændret sig og jeg er meget hæs...og har været det i snart 1 år jeg har været til ørenæsehalslæge og blevet undersøgt og det viste sig at det var noget med mavesyre i spiserøret/ reflux...får piller mod det.

Det kunne være én af årsagerne til min hæshed.


Nu opdager jeg sørme at der er binyrebarkhormon/steroider i Astma medicin og det kan være med til at påvirke vægt og man kan få grøn stær af det? Det er en arvelig øjensygdom og min mor har den? ALT DET HER HAR MIN LÆGE INTET FORTALT OM .....???????

Bivirkninger ved forskellige former for binyrebarkhormon

Oral indtagelse

Fordi orale binyrebarkhormoner (indtagelse via munden) påvirker hele kroppen i stedet for et lokalt, begrænset område, er sandsynligheden for alvorlige bivirkninger større ved denne form for indtagelse. Bivirkningerne afhænger af medicindoseringen. Et par dage eller uger efter det orale indtag startes, kan risikoen for følgende tilstande stige:

Forhøjet tryk i øjnene (glaukom – grøn stær)
Væskeretention der kan forårsage hævelser i underbenene
Forhøjet blodtryk
Humørsvingninger
Vægtforøgelse med fedtdepoter i bughulen (maveregionen), ansigtet og nakken

Når man tager binyrebarkhormon over længere tid, kan man opleve:

Grøn stær
Højt blodsukker, som kan udløse eller forværre diabetes
Forhøjet risiko for infektioner
Tab af kalcium fra knogler, hvilket kan føre til osteoporose (knogleskørhed) og knoglebrud
Uregelmæssigheder i forbindelse med menstruationen
Nedsat hormonproduktion i binyrerne
Tynd hud, tendens til blå mærker og langsommere sårheling
«1

Kommentarer

  • Hej med dig
    Jeg har haft astma i mange år og jeg får terbasmin/bricanyl og pulmicort. Oxis kender jeg ikke.
    Jeg har snakket med min læge om det, og hun har fortalt at den forebyggende medicin med binyrebarkhormon udelukkende virker i luftvejene, så du skal ikke være urolig for at tage den.
    Hilsen Søren
  • Tak Søren

    Nu har jeg også haft astma i mange år - min stemme er blevet meget hæs og jeg tror at det måske er det. Har været til halslæge to gange.

    Min mor har grøn stær og det er måske arveligt - DERFOR skriver jeg som jeg skriver for at høre om der er nogen der her erfaringer.
  • Nu er det her jo et debatforum for lægfolk og ikke en lægebrevkasse. Derfor vover jeg et øje og kommer med et bidrag her.

    Jeg har ikke en erfaring at dele, men jeg forstår til fulde din utryghed Carmella6.

    Jeg har heller ikke erfaring med lige præcis den form for hormon, men jeg har erfaring med nogle andre hormoner, som læger – uden at blinke – har forsøgt at overbevise mig om, er så intelligent tænkende, at de kun virker der, hvor der er brug for dem, og ikke andre steder i kroppen.

    Jeg chokeres over, at man gennemgår et langt og kompliceret lægestudie, og bagefter åbenbart selv er overbevist om sådan noget rendyrket vås (efter min mening). Selvfølgelig kan binyrebarkhormon ikke helt af sig selv finde ud af, at lade være med at virke, når den har passeret luftvejene. Hvordan ved den i øvrigt mon det?

    Jeg rystet over, at man som patient tror på sådan noget – og ja, de fleste er desværre fuldstændigt overbeviste om, at når lægen siger det, så er det også rigtigt.

    Selvfølgelig går medicin – også hormoner – ind og påvirker andre steder i kroppen. Hvis der virkelig var opfundet en medicin, som kun virker på de syge steder i kroppen og behændigt går uden om alt det raske, var den nok med overvejende sandsynlighed allerede i brug – f.eks. i cancerbehandling.

    Medicin – og det fuldstændigt ligegyldigt hvilken – er god og naturligvis også i de fleste tilfælde helt og aldeles nødvendig, men der er bivirkninger ved alt. Hvad der hjælper på noget, er skadeligt for andet – og det gælder f.eks. også noget så uskyldigt som en Panodil; og det bør man da altid holde sig for øje, når man får medicin.

    Jeg har (heldigvis) ikke astma, men jeg kender til flere, der har – og de er med meget stor succes blevet behandlet med akupunktur – vel at mærke en rigtigt uddannet af slagsen, så jeg vil da foreslå dig, at du prøver at undersøge markedet, hvor du bor og finder en rigtig dygtig akupunktør, der måske kan hjælpe dig til at mindske – eller måske endda helbrede din astma.

    Men – det er min helt private mening – og jeg tilstår gerne, at når jeg lufter denne holdning blandt bekendte, så står jeg alene med holdningen, for ”lægen siger jo selv...”.

    Min dygtige akupunktør er i øvrigt den, der har forklaret mig det – og jeg er slet ikke i tvivl om, at hun har ret.

    Jeg fik hormoner kylet efter mig i form af stikpiller, der skulle op i skeden – og jeg blev fortalt – af læge, apotek osv., at de kun virkede der og ikke andre steder. I indlægssedlen står – klart og tydeligt – at en af mange bivirkninger var hovedpine!!!! Ingen – heller ikke Sundhedsstyrelsen – har kunnet forklare mig, hvordan et middel, der kun virker i en kvindes skede, kan give hovedpine.

    Selvfølgelig med mindre man har r.. i begge ender – og det har jeg åbenbart. Min hovedpine forsvandt som dug for solen, da jeg havde smidt de hormoner langt pokker i vold.

    Så – jeg ville være frygtelig forsigtig med den binyrebarkhormon, hvis jeg var dig. Det er vist i øvrigt ikke nogen hemmelighed, at lige netop binyrebarkhormon er barske sager.
  • Astmamedicin kan gøre dig hæs.
    Jeg fik meget hæs stemme med det samme og jeg gøede som en søløve.
    Jeg gik til en halslæge, som henviste mig til sygehuset. Jeg blev opereret på stemmebåndene og blev det igen og igen.
    Jeg skal opereres på stemmebåndene igen den 15. nov, og det er 9. gang.
    Det skyldes astmamedicin.
    Jeg er holdt op med at tage det for et par måneder siden. Så jeg er spændt på, om det er forsvundet til forundersøgelsen den 5. nov.
    Det er et kendt fænomen på hals-øre-næse-afdelingerne.
    Samtidig kan problemer med mavesyre give lignende problemer.
  • Ved brug af inhalations medicin ved astma kan man få svampe-infektion i svælget, hvilket kan give hæshed.
    Mon ikke det står på indlægssedlen på produktet?

    Ellers kan man altid google produktnavnet efterfulgt af produktresume.
  • Hej Carmella6
    Tak for dit svar. Jeg vil i alt fald ikke råde dig til at droppe din forebyggende astmamedicin fordi du er bekymret over bivirkningerne uden at du har snakket med din læge om det. Jeg har selv haft astma i mere end 30 år. De første år havde jeg en ventoline spray som jeg kunne tage, når jeg havde svært ved at få luft. Efterhånden fik jeg astmaanfald hver uge, og min gamle læge besluttede sig for at jeg skulle i forebyggende behandling
    Jeg startede med 2x 200 mikrogram spirocort morgen og aften, efter at jeg havde et svært astmaanfald. Pulmicort som jeg tager nu indeholder den samme medicin som spirocort, men jeg har kunnet drosle ned til den halve dosis. Det er vigtigt at du husker at skulle munden, når du har taget din forebyggende medicin. Ellers kan det som en anden skriver give svampeinfektion.
    Mange hilsner fra mig
  • Jeg har aftalt pausen med astmamedicin med min læge.
    Der er aldrig nogensinde hørt noget på mine lunger, hvorfor der er tvivl om, om jeg har astma.
    Derimod har jeg problemer med stemmebåndene. De passer deres arbejde for godt, kan man sige. Disse problemer begyndte med det samme, da jeg fik astmamedicin. Jeg får Pulmicort.
    Disse problemer kan forveksles med astma, bortset fra, at jeg kan ikke få luften ind, ved astma, har jeg læst, at man ikke kan få luften ud.
    Man skal skylle munden godt, ja, men man kan ikke skylle ned i halsen og ned til stemmebåndene.
    Problemet med stemmebåndene kan provokeres på samme måde, som ved astma.
  • Tak for jeres svar allesammen - jeg må indrømme det var rart at læse at andre kendte til det med at blive hæs af astmamedicin - for jeg har været så utrolig bange og sidder og læst en masse i den sammenhæng ...og er bare blevet mere og mere bange.

    Forleden var jeg til halslægt og det er så 3 gang jeg kom der - men sidst var et år siden...dér hvor min stemme var væk i 3 mdr ????? Jeg var total hæs?

    Efter 3 mdr til 6 mdr fik jeg piller mod reflux (opstød) ikke at jeg havde det ..men min læge mente det var mavesyre i spiserøret. De piller hjalp. På grund af megen bekymkring har jeg tit ondt i maven ...og de her piller gir man også til folk med mavesår.

    Min halslæge kom en sonde gennem næsen (suk) og trykkede her og der og sagde det var ok. Og så talte vi om astma medicin - ...som jeg IKKE havde været klar over ku gøre en hæs. Det har den da ikke gjort før? Jeg fik astma som voksen og har taget de her ting i nogen år...men det var altså det. Utroligt at min læge ikke har sagt det til mig???????? Ved et tilfælde fik jeg googlet mig frem til det ...og talte så med dem om det ...? Men jeg sku selv komme med svaret og selv tage snakken ? Ang binyrebarkhormon så var det kun i den brune og ...ikke på en måde der gjorde noget.

    Ja det kan være jeg vil prøve akupunktur....de er jo ret kloge de kinesere. Det er selvfølgelig ikke rart at man ikke bare kan stole på lægerne..men selv skal undersøge tingene ..men sådan er det i dag ( hvor man ikke bare er så autoritetstro) der kan være lande hvor de er længere fremme elller gør tingene på en anden måde.
  • persille1persille1
    Redigeret 11 august, 2016, 01:41
    Jeg har fået astma medicin. Til min store glæde forsvandt alle mine kvaler. Men, efter at have haft det virkelig godt i et stykke tid fik jeg problemer med min hals. Det føles som om der sidder en klat slim i halsen hele tiden og jeg har igen ondt i brystet. Stemmen kan lyde "ulden"

    Jeg læste derefter om bivirkningerne. Man kunne få halsbesvær, men det kunne man undgå ved at skylle munden efterfølgende. Jeg har skyllet og børstet tænder hver eneste gang.
    Det havde jeg fået at vide, munden skulle skylles.
    Skal sygehuset kontaktes eller hvad gør man inden jeg skal til kontrol. Det er jo ikke nemt at kontakte lægen på et sygehus. Det finder jeg er dumt at blive sat i en sådan situation.

    Jeg stopper med medicin en uge og ser om det hjælper på halsen. Jeg vil hellere hive efter luft, selv om det ikke er så sjovt, (det kunne være værre ), end at have det besvær med halsen. Jeg vågnede i nat og var ved at kaste op på grund af det "slim" i halsen. Jeg kan ikke se det, men det føles sådan.

    Men lidt information fra sygehuset havde været godt. Jeg anede jo ikke noget på forhånd.

    Har nogen en godt råd, måske.
  • Jeg trækker mit spørgsmål frem igen. Jeg vil sådan ønske nogen kan give et råd.
Log in eller Registrér for at kommentere.