Hjem Øvrige debatter Gode råd - fra bruger til bruger

B-vitaminer - en gullig tablet med guld-effekt

Jeg skriver dette indlæg fordi jeg har haft MEGET gælde af en B-komplex tablet. I starten - for godt 20 år siden - var det kun B12 (9ug) jeg indtog efter forslag fra min daværende læge - sammen med den daglige multi-vitamin. B12'eren fik i løbet af et par måneder styr på de rystende hænder og i løbet af et lille år var "kuskefingrene" også gået i sig selv.

For godt tre år siden skiftede jeg B12'eren ud med en B-komplex (med alle otte B-vitaminer) - dels på grund af prisen - og dels på grund af de mange advarsler mod at tage ét enkelt B-vitamin i længere tid.

Ca. 4 måneder efter skiftet begyndte gamle sår-ar at skalle af og ømme - til tider blodige - hæmorider var kraftigt reduceret.

Ca. 7 måneder efter skiftet var sår-ar væk og det samme med hæmoriderne - oveni var mit blodtryk faldet så meget at jeg måtte halvere min medicin mod blodtrykket (ramipril) for ikke at blive svimmel når jeg rejste mig fra en stol - hvad skal jeg sige - andet end JAHUUUUUUUU

Efter at have 'pralet' med mine erfaringer i omgangskredsen - og intens søgen på nettet efter 'naturlige forklaringer' på de mange positive effekter fra denne ene tablet - har flere forsøgt sig med ét eller flere mål og alle med positive resultater.

Af disse - en mand der i over 20 år havde døjet med kraftigt kløende og skællende psoriasis - der blev behandlet med diverse hormon-cremer. Efter 2 måneder var kløen stoppet og de skællende områder kraftigt reduceret - efter yderligere en måned var huden hel og fri for skælende områder. Som en lille parentes har han foregående år sparet ca. kr. 4.000 til hormon-cremer i stedet for B-vitaminer og samfundet tilsvarende sparet over kr. 15.000 i medicin-tilskud.

Jeg undrer mig bare - hvorfor laver lægerne ikke en "kemi-status" på os før at de udskriver recepter - måske kunne de undgå at se os igen ved at få fjernet 'årsagen' og ikke bekæmpe 'konsekvenserne' med dyre mediciner, som sjældent er uden bivirkninger ??????

Hilsen MrMorse

Kommentarer

  • Tillykke med de gode resultater!

    Desværre siger al erfaring at det godt kan betale sig at "researche" selv, istedet for blot at stole på lægen. Også når han siger der ikke er mere at gøre og man må blot leve med en given "skavank" eller sygdom.

    Eksempelvis led min far ofte af voldsom migræne. Og jeg skrive i datid for det gør han ikke mere, efter han selv researchede og fandt et effektivt middel mod det! - efter at have rent til lægen i årevis uden resultater.

    Jeg selv havde problemer med rystende hænder (er "kun" 34). Først fandt jeg ud af at det hjalp at spise (har altid været småt spisende, og altid sprunget morgenmaden over.)

    Slog det egenligt bare hen fordi det hjalp at spise mere jævnligt og ikke kun når ens krop skriger af sult. Synes også jeg var unormalt træt, ikke kun som i "sove-træt" men fysisk udmattet fx efter blot 30 min spadsere-tur.

    Men så var det faktisk i en helt anden forbindelse at man fandt ud af at jeg led voldsomt af underskud især på B og D vitaminer.

    Og et ordenligt "skud" af begge dele har helt klart reduceret mine gener kraftigt. Havde også problemer med at selv små overfladiske sår var måneder om at hele, og efterlod nemt ar.

    Men med ekstra B og D (de helt stærke) som der er recept på, går det meget bedre alt i alt.

    Mit bud på hvorfor man ikke gør det så man fanger årsagen istedet for at behandle symptomer må være travlhed og dermed også penge. Jeg mente selv et fuldstændigt "kemi-billede" var på sin plads, det mente lægen ikke.

    Men så skiftede jeg læge og som kom der helt anderledes "skub i sagerne". Faktisk fik min gamle læge ord som førtidspension i sin mund, hvilket heldigvis viste sig helt unødvendigt.

    Fik i sidste uge lavet et nyt sæt prøver så nu venter jeg bare spændt på hvor meget tallene har ændret sig! Forskel er der i al fald, det kan jeg tydeligt mærke.
  • Redigeret 27 august, 2015, 20:43
    Hej fuerzzz1981

    Det er ikke fordi jeg ikke stoler på lægerne, men jeg er bekymret over at de alene kender til behandling med 'recept-medikamenter' - uanset om det er 'rigtig medicin' eller 'mega doser' af enkelt vitamin eller mineral. Kroppen skal bare bruge lidt tid til at 'finde balancen' igen, når den får det 'rigtige' at arbejde med. Er af den opfattelse at vores krop er en fantastisk mekanisk- og kemi-konstruktion, der til hver en tid forsøger at få det bedste ud af hvad vi byder den - den døjer bare med at tilpasse sig hurtigt nok til vores moderne arbejds- og mad-stil med lav fysisk aktivitet i løbet af dagen og for stor grad af junk-food - og derfor må have lidt ekstra hjælp i ny og næ - helst før det udvikler sig til decideret 'non-reversal' sygdom.

    Med hensyn til migræne - så har jeg oplevet at en pige i 10-15 år havde fået diverse medikamenter hos lægen, som dæmpede anfaldene. Hendes magnesium-status skulle efter lægens målinger være i orden. Hun begyndte at spise havregryn, med mælk og et drys sukker, til morgenmad i stedet for frugtyoghurt - for at spare lidt på budgettet. Først et par år senere, hvor hun blev spurgt hvornår hun sidst havde haft en 'mørklægnings-periode' - og kunne svare at det var længe siden - næsten et år - begyndte hun at analysere lidt på hendes kost, hvor hun mente 'ikke rigtigt' at have ændret noget siden morgenmaden et par år tidligere. Mit gæt er at den yderligere magnesium hun har fået fra havregrynene har været nok til at få hendes celle-kemi i balance igen - men pyt med det så længe hun er 'fit for fight'.

    Det med at det skulle være et økonomisk argument for ikke at anvende den lidt kostbare "fuldblods-analyse", mener jeg er noget smalsporet - med mindre at de tænker i privatøkonomiske linier - de risikerer jo færre konsultationer, hvis behandlingen kan bestå i 'receptfrie vitaminpiller' ..... UHA en kedelig tanke, men det har strejfet mig.

    Den gruppe, som jeg umiddelbart har mest ondt af, er dem med diagnosen ADHD - der medicineres med amfetamin-præparater og alligevel kan have en træls hverdag :-). Kigger man lidt på nettet finder man hurtigt flere udenlandske forsøg, hvor man har kureret ADHD med et eller flere vitaminer og/eller mineraler. Dette vil jo også betyde at ADHD'er med kørekort ikke behøver dispensation for at måtte køre i narko-påvirket tilstand, hvis de i stedet får det - eller de - vitaminer/mineraler som de måtte mangle.
Log in eller Registrér for at kommentere.