Hjem Kvinder Overgangsalder

overgangsalder

Redigeret 17 august, 2015, 11:03 i Overgangsalder
Jeg er begyndt af afsindig mange menstuations smerter mellem mine meget svingende menstuationer - jeg er slet ikke i tvivl om at jeg er i overgangsalderen men syntes ikke at jeg kan læse mig til at det er normalt at have så mange smerter i pauserne. Og min mave er bulet voldsomt ud og trykker af og til ned på livmoderen - så føles det i hvert fald.
Er der andre der har det sådan?

Kommentarer

  • Må jeg give dig det råd at blive undersøgt hos en gynækolog.Bare for en sikkerheds skyld. Du kunne have fået nogle cyster. Det kan være et tegn at maven buler ud, men behøver naturligvis ikke at være det.
    Få en henvisning hos din læge, lægen har ikke mulighed for at undersøge grundigt nok. Gynækologen kan foretage en indvendig scanning. Det gør ikke ondt. Det kan være farligt, hvis det skulle være cyster.
  • Ja det bliver nok enden på det men de sidste mange gange jeg har nævnt mine symptomer for lægen får jeg bare at vide at det er overgangsalderen - jeg har ikke engang fået en GU
  • Da jeg gik til læge med "noget", sagde hun, at hun kunne undersøge mig. Jeg sagde nej tak, jeg vil gerne have en henvisning til en gynækolog. Jeg er glad for jeg gjorde det, for jeg har nogle cyster, der bliver holdt øje med. Heldigvis var det ikke kræft. De skal væk, hvis de bliver for store.

    Men de kan blive til kræft og derfor bliver jeg undersøgt hvert halve år . Jeg bliver scannet indvendig. Det gør ikke ondt, så det skal du ikke være nervøs for. Jeg har også fået taget blodprøve nogen gange. ca125 hedder den. Den kan vise om der er risiko for kræft.

    Jeg mener bestemt du bør gøre det, for at din mave hæver og du har smerter kunne tyde på der måske var cyster. Så for din egen skyld gør det og vent ikke måneder.
  • Jeg håber din læge er fornuftig og giver dig en henvisning. Forlang den om nødvendigt. Hvis lægen ikke vil, så find en anden læge. Eller betal gynækologen selv. Du bør ikke løbe nogen risiko.


    CITAT


    Man skal gå til læge, hvis man oplever:
    •hyppig vandladning, blærebetændelse og besvær med at holde på vandet
    •tendens til træg mave, som står på i mere end en måned
    •opspilet mave og uforklaret vægtstigning eller vægttab
    •smerter nedadtil i maven og/eller ryggen
    •træthed, utilpashed og manglende appetit


    De ukarakteristiske symptomer, der hver for sig kan synes harmløse, er skyld i, at mange tilfælde af kræft i æggestokkene først bliver opdaget, når sygdommen har nået at udvikle sig.

    Fælles for symptomerne er, at man godt kan have dem uden at have kræft. Men man bør blive undersøgt, så kræft kan blive udelukket.
  • Det må jeg hellere
    Jeg har lige fundet en gynekolog i nærheden af mig så jeg vil ringe og høre om jeg kan få en tid uden henvisning.
    Tak for rådet.
Log in eller Registrér for at kommentere.