Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Har jeg livmoderhalskræft?

Redigeret 26 juni, 2015, 04:07 i Kræft i underlivet
Hej
Jeg er 18 år, og er utroligt bange for om jeg har kræft.
De sidste par måneder har jeg pletblødet og min menstruation har varet 14 dage eller længere. Jeg tog en fortrydelsespiller for nogle måneder siden, og min læge forklarede at en fortrydelspille godt kan påvirke ens hormon balance som derfor kunne forlænge min menstruation og give mig pletblødninger. Men nu er det tredje gang at min menstruation varer over 14 dage (pletblødninger) og jeg har følt mig meget træt pga anæmi.
Min mor og morfar er begge døde af kræft. Min far har overlevet kræft 2 gange og lige pt har min farfar kræft og kæmper hver dag.

Så er der chance for at jeg har kræft? Har jeg grund til at være bekymret?

Håber i kan hjælpe jer med jeres erfaring!

Kommentarer

  • I sådanne tilfælde kan andres erfaringer ikke bruges til noget som helst - og ingen på et debatforum kan give dig klare svar.

    Du bør derfor gå til din læge igen og der fortælle om din frygt.

    Disse fortrydelsespiller er stærke sager, der sagtens kan lave en masse rav i den, så jeg gætter, at det kan være den + din tiltagende nervøsitet, der er årsagen, men - det er gæt fra min side, så derfor:

    Gå til din læge igen og forlang en ordentlig undersøgelse, så du kan få ro i sjælen. Du kan sagtens fortælle at netop p.gr. af alle disse kræftsygdomme i din familie, så er du ekstra nervøs, og det bør/skal lægen altså tage hensyn til.
  • Vi er i vores familie min far og 4 søskende, hvoraf min far døde af kræft, først kræft på stemmebånd og strubehoved, som han blev erklæret rask for efter de 5 år men så fik han kræft i bugspytkirtlen, og så gik det stærkt. han døde i 1983 min ældste bror fik kræft i halsen akkurart som vores far, men lever godt idag, jeg som nr 3 fik livmoderhalskræft og overlevede også det, så vi er nok i fokus på det område.
    Har nu været gennem et forløb hvor 2 kirurger på et sygehus sagde jeg havde kræft i bugspytkirtlen, men en læge på et andet sygehus sagde der ikke var noget, så bliver jeg screenet for tarmkræft og de finder blod :-( har lige været til undersøgelse for det og der var ikke noget, men du godeste hvor det stadig ligger i baghovedet at de 2 læger påstod jeg havde bugspytkirtel kræft, den mest dødelige form for kræft.

    Men til sagens kærne, få foretaget en celleprøve, den kan vise dig om du har noget på vej <3 men du vil altid hve det i baghovedet at du er i en familie med kræft, men få det bedste ud af det og bliv undersøgt hellere en gang for meget end en gang for lidt

Log in eller Registrér for at kommentere.