Hjem Sjældne sygdomme Sjældne sygdomme

Hyperhidrose - behandlingsmuligheder

Redigeret 25 maj, 2017, 14:53 i Sjældne sygdomme
Hej!

Jeg har i flere år haft tildens til at svede langt mere end naturligt, eller almindeligt om man vil.

Jeg sveder primært mest på ryggen, men også en del i ansigtet og en smule i håndfladerne. At jeg sveder har jeg slet ikke noget problem med - men når jeg, uden en egentlig grund, kan ligne en person som lige har færdiggjort et marathonløb og bader i sved, så bliver det altså for meget.

Jeg har primært holdt problemet for mig selv, da de fleste mennesker ser det at svede som et ubetydeligt problem. Det er dog ret "invaliderende" at have en skjorte på om sommeren som er gennemblødt af sved efter f.eks. en simpel gåtur.

Det er efterhånden blevet en ond spiral, efter som jeg er blevet langt mere opmærksom på om jeg sveder og nærmest får en angst over for sved. Det betyder at jeg fokuserer meget mere på "at svede" end normalt, hvilket desværre øger svedtendensen yderligere.


Jeg har søgt meget på nettet og har fundet diverse behandlingsmetoder. Jeg har prøvet med antiperspiranter, som desværre ikke har fungeret.

Jeg kan sagtens skrive en hel bog om hvor irriteret jeg efterhånden er blevet, men jeg må hellere komme til sagen :)

Jeg har via nettet fundet nogle tabletter, som indeholder propantheline bromide. Det er et middel der blandt andet også bruges mod blærebesvær.

De fleste steder på nettet kræver en recept fra det pågældende land, før man kan købe det.

Er propantheline bromide et middel som danske læger praktiserer? Hvis ikke, vil det så være muligt at få en recept på medicinen fra en dansk læge og der efter hente det hjem via England/Australien(De eneste 2 pålidelige steder jeg har fundet)?

Mvh,
jmonk
«1

Kommentarer

  • *Opdatering*

    Jeg har siden mit første indlæg haft kontakt til en læge, og gennem denne fået recept på Ercoril, en pille mod kramper i mave/tarm. Ercoril indeholder Propantelin som var det jeg søgte.

    Min læge vil kun gå med til at jeg max. tager 2 tabletter om dagen - da han mener at jeg risikerer en ekstrem forstoppelse hvis jeg tager mere.
    De fleste, på diverse internet-fora, har dog skrevet at de indtager op til 6 tabletter om dagen.

    Det var også noget jeg fortalte lægen, men han var fast besluttet på max. at indtage 2.

    Så langt, så godt.

    Jeg startede med at tage 1 pille stortset lige da jeg fik hentet dem på apoteket. Der var ingen yderligere virkning, så jeg indtog 1 mere. Dette gav mig en smule nedsat svedtendens, men ikke noget der opvejede den tørke jeg fik i munden.

    2 timer senere indtog jeg 2 piller mere og voila: Jeg var fri for sved. Jeg har for første gang i 6 år, i en sommerperiode, været ovre og handle ind uden at være badet i sved når jeg kom hjem. Og det endda iført en jakke!!

    Jeg oplevede dog også at min mund har været utrolig tør, men det betyder absolut _intet_ når jeg er fri for al den sved.

    Jeg vil i den kommende tid prøve mig frem, for at finde den rigtige dosering (for at det virker). Jeg vil prøve at opdatere her =)

    Mvh,
    jmonk
  • Hejsa! Er du udredt for årsager til din hyperhidrose? Det kan være tegn på flere sygdomme, fx diabetes, hyperthyreose, fæochromocytom, kronisk infektion, Cuhsings. Tricykliske antidepressiver kan også give overdreven svedtendens, hvis du får den slags?

    Angående behandling, så bruges der i DK iontoforese hos hudlæger. Dette er dog mest til hænder og fødder, og ikke på ryggen.
    Så man kan få injiceret botox, som virker for 94%. Effekten varer i 6-9 mdr.
    Alternativt kan man opereres, det der kaldes sympatektomi.
    Jeg regner med at du selvfølgelig kender håndkøbspræparatet aluminium hexahydrat?
    I Danmark bruger man til tider medicinsk behandling med antikolinergika (hvis alt andet er fejlet!), men det er desværre ikke super effektivt, og der er MANGE bivirkninger forbundet med det, fx mundtørhed, forstoppelse, problemer med at pisse, hjertebanken og synsproblemer.

    Ser frem til at høre mere om dit forsøg med propanthelin bromid
  • Ja, jeg har "desværre" ikke en underliggende lidelse som forårsager den overdrevne svedtendens og jeg får heller ikke antidepressiver =)

    Iontoforese har jeg tænkt over at prøve, det samme gælder for botox. Problemet er dog at de områder hvor jeg er ramt af ekstrem sved, ikke rigtig gør det muligt/optimalt at bruge de behandlingsmuligheder. Jeg ville ønske jeg bare havde et problem med overdreven sved i armhulen, så ville botox kunne hjælpe mig 100%.

    Ja, aluminium chloride kender jeg godt til. De gange jeg har forsøgt at bruge det, har det været rent ud sagt et helvede at påføre. Hænderne var tørre, men på samme tid klistrede. Ansigtet prøvede jeg kun en enkelt gang - det gør jeg aldrig mere. Det virkede, men var utrolig smertefuldt og nok også ret dumt =)

    Jeg vil for alt i verden undgå en operation for at få fjernet svedkirtler. Jeg er godt klar over at det hjælper i nogle tilfælde, men risikoen for at sveden "flytter" sig til andre steder, og samtidig bliver mere ekstrem, er ikke en risiko jeg tør at tage.


    Ercoril der imod, virker fantastisk. Det er dog et puslespil at finde ud af hvornår man skal indtage det, før det får maksimal virkning. Min læge vil kun skrive recept på maks. 1-2 om dagen, hvilket ikke fungerer for mig.

    For mit vedkommende er det bedst at tage 2 om morgenen, lige når jeg står op. Jeg er nødt til at undgå en stor omgang morgenmad, da både mad og drikkelse forstyrrer virkningen af Ercoril. Om eftermiddagen tager jeg så endnu 1, som holder mig indtil aftensmaden. Om jeg så tager flere, afhænger meget af om jeg skal noget ud over at træne.

    Jeg håber på at kunne få overtalt lægen, til at skrive recept på 3-4 om dagen. Selvfølgelig er det hverken billigt eller optimalt at skulle indtage medicin dagligt, men som sagt så virker det.

    Af bivirkninger kan jeg nævne mundtørhed samtidigt med at mine øjne reagerer lidt kraftigere på skarpt lys. Forstoppelse, hjertebanken eller problemer med at urinere har jeg dog ikke oplevet. Min læge var nervøs for om jeg fik forstoppelse - hvilket jeg gudskelov aldrig har fået.

    Om jeg skal være på Ercoril, eller lignende medicin, resten af livet er ikke noget jeg tænker meget over. Jeg tænker/tænkte dagligt over om jeg sveder 10-15 gange i timen, hvis jeg er i situationer hvor det kan opstå. Det gør jeg ikke imens jeg er på Ercoril. Tværtimod tog jeg mig selv i at smile, da jeg forleden stod i en situation der normalt ellers betyder helt våd t-shirt, men takket være Ercoril var jeg komplet tør =)

    Tak for dine forslag!
    Fortsat god sommer!
  • Redigeret 18 april, 2016, 04:35
    Hold da op det er lang tid siden at jeg har fundet et så aktuelt dansk indlæg om hyperhidrosis.
    Jeg vil prøve at foreslå pillerne for min læge i håb om at de kan hjælpe mig.
    Har prøvet alt andet, som ikke virkede (botox, iontoforese, cremer osv).

    Desuden er jeg overrasket over at dette indlæg er under "sjældne sygdomme", når Sundshedsstyrelsen ikke vil benævne sygdommen som sjælden (jeg har været i kontakt med dem).
    Men det er da rart at blive taget bare lidt seriøst en gang i mellem.

    Gruppe på Facebook for folk der lider af hyperhidrose: Hyperhidrose Danmark
  • Jeg lavede indlægget på netop denne side, både fordi de informationer jeg kunne finde på dansk på nettet var på diverse "offtopic" forums rundt omkring samtidigt med at de er forholdsvist gamle.

    Jeg har selv oprettet via "Sjældne sygdomme" - igen et resultat af den meget mangelfulde information der findes. Jeg vidste simpelthen ikke bedre =)

    Jeg finder det også meget underligt hvor lidt informationer der egentlig findes. At have hyperhidrose kan være ret invaliderende, og jeg bliver helt arrig når jeg hører en læge sige "Jamen bare rolig, det er jo ikke noget du dør af."

    Så kan man snildt spørge ham/hende om de syntes det ville være overkommeligt at få hedeture konstant og svede som havde du dyrket cardio på en motionscykel i 1 time.

    Og det så være sig: Efter en kort gåtur, indtage varmt mad, at grine, at være bare en lille smule nervøs, sidde i solen osv. osv. Der skal stortset ingenting til, og når dagen går med at man næsten flere gange i minuttet tænker over hvad det næste der skal ske er og om det vil få én til at svede - så er det altså at det bliver et stort problem. Specielt fordi det næsten er lige meget om det er +30 grader eller -20 udenfor.

    Jeg håber at du kan få en recept på Ercoril. Du skal dog være meget indforstået med at det kræver en del tilvænning lige i starten. Morgenmad er for eksempelvis ikke noget jeg spiser, fordi jeg oplever at pillerne har meget sværere ved at opnå virkning ved indtagelse af mad.

    Jeg har oplevet at jo mere mad man indtager, jo flere piller skal der til før de virker på mig. Om det virker sådan på dig, det må tiden vise =)

    Har du spørgsmål, så vil jeg med glæde prøve at besvare dem så godt jeg kan =)


    **TILFØJELSE**

    Jeg kan ikke finde den gruppe du henviser til på facebook. Ved du om den stadig eksisterer? =)
  • Jeg er enig i alt hvad du skriver.
    Det er en invaliderende sygdom, jeg kalder det et handicap. Min frustration over hvor lidt forståelse man møder, er slet ikke til at beskrive.
    Hverken læger eller fagligt-lignende personer begriber hvor begrænsende sygdommen er.
    Hvor svært kan det være at forstå at man ikke kan holde på noget som helst, fordi det glider ud af hænderne på en.....?

    Jeg har selv oprettet gruppen på Facebook, så den findes :)
    Her er et link, håber det virker: https://www.facebook.com/groups/1447016358915657/
  • Har du oplevet kompensatorisk sved andre steder på kroppen i den tid du har Ercoril?
  • Nej, slet ikke. Jeg er tør på hele kroppen.

    Laver jeg noget fysisk hårdt arbejde eller udøver sport sveder jeg dog. Det er dog langt fra lige så meget som normalt og så stopper sveden igen meget hurtigere.

    Det at tage et varmt langt bad før en bytur var før direkte idiotisk... jeg endte med at svede de første 2-3 timer efter badet være færdigt. Det er slet ikke et problem mere =)


    MEN! Jeg kan virkelig ikke udtrykke det nok! Du skal ind i en vane med at indtage pillerne. De virker ekstremt dårligt på mig, hvis jeg indtager morgenmad f.eks. Jeg skal altid vente 3-4 timer før jeg tager de 2 piller om morgenen til jeg spiser. Ellers ophører det hurtigt.

    Spørg endelig hvis der er mere du vil vide =)
  • Jeg har for næsten en måned siden fået en helt ny behandling for sved. Den hedder miradry og bruges i store dele af verden og nu også i Danmark. Den kurerer armsved med kun en enkelt behandling og det gik bare så nemt. Jeg har ikke haft problemer siden og har endda ikke engang skullet bruge deodorant!
    Jeg fik behandlingen på Svedfri.dk, der er eneste sted i landet der har behandlingen.
  • Stort tillykke, det er godt at se at du har fået hjælp ^^
Log in eller Registrér for at kommentere.