Hjem Kvinder Åben debat for kvinder

Tissetrang, kraftig lugt og brændende fornemmelse

Redigeret 20 juli, 2015, 02:46 i Åben debat for kvinder
Kære alle.

Det hele startede med at jeg fik blærebetændelse måneden efter jeg var sammen med min kæreste (1 år siden nu). Sidenhen har jeg haft blærebetændelse hver måned og været på adskillige penicillinkure, som har virket, men ikke langsigtet, hvorefter jeg fik betændelsen igen.

Får nogle måneder siden blev min urinprøve testet negativ for blærebetændelse (finally!) - nu har jeg dog de samme symptomer, som dem jeg havde, da jeg havde blærebetændelse. Min urin er testet igen og lægen sagde der var bakterier, men ikke nok til at de ville give mig penicilin. Altså havde jeg ikke blærebetændelse. Men nu har de henvist mig til en gynækolog, idet jeg har døjet med problemet i længere tid.

Skal jeg være bekymret for denne henvisning? Er nervøs for jeg fejler noget. Eller er det blot slimhinderne der er irriteret efter al den penicilinkur, som jeg tog for 5 måneder siden (synes selv det er et stykke tid siden og forstår ikke hvorfor slimhinderne først er påvirket nu, når der er gået så lang tid siden jeg tog penciilin).

Jeg skal formentlig scannes. Ved i om det er ultralydsscanning? Det er vel ikke en kikkertundersøgelse?

Tidligere idag var jeg på toilettet, hvor jeg kunne se meget lidt frisk blod (mere lyserødt) på papiret ved tørring, dette efter at have tisset. Undskyld detaljerne, men bliver simpelthen nødt til at beskrive mit problem. Det skal lige siges at det er meget lidt blod!

Det er 19 dage siden min sidste menstruationsperiode sluttede, så der er lidt tid til jeg skal have min menstruation, hvorfor jeg udelukker blodet har noget med min menstruation at gøre, medmindre den er uregelmæssig nu og kommer lidt tidligere end ventet.

Det skal også lige siges at jeg har fået en kraftig lugt forneden. Det startede her for 2 uger siden.

Er der andre der har oplevet/oplever det samme som mig? Kunne være rart at høre fra jer.
«1

Kommentarer

  • Har døjet/døjer stadigvæk med de samme symptomer som dig. Jeg har altid haft en tendens til at udvikle honeymoon cystitis, som er en tilstand som mange kvinder kan få når de får en ny kæreste. Og det fik jeg selvfølgelig også da jeg fik min kæreste, som jeg har været sammen med i 6 måneder nu. Jeg blev ved med at få blærebetændelse og var konstant på antibiotika (både Sulfa og selexid). Efter nogle måneder blev jeg ved med at have symptomerne men 4 prøver i træk viste negative for bakterier. Var simpelthen ved at gå ud af mit gode skind. Det vi så gjorder var at vi en periode brugte kondom, eller han ikke ik fik udløsning oppe i mig. Søgerede for at drikke meget og tisse lige efter samleje. Er begyndt på tranebær piller fra Matas og det virker forbyggende. Ens urinrør kan være utroligt irritereret efter så meget antibiotika, og det var det lægerne mente var min gene. Jeg skal til undersøgelse hos en urolog på torsdag hvor jeg skal have fortaget 3 undersøgelse af 3 gange. En gynækolog vil nok kun bruge ultra scanning, en kikkertundersøgelse får man ofte foretaget ved en urolog. Den gener med lugt fra skeden, kan være et tegn på bakterier eller candida (svamp). Oftes får man svamp efter flere antibiotika kurere, men svamp lugter sjældent men hvor der er tykt Hvidt hytteost lignende udflåd. Bakterier derimod gir en fiske agtig lugt, men tyndt/vandet udflåd med ændrende farve som kan være brunt eller grønlig.
    Tal med din gynækolog om at blive henvist til en urolog hvis han ikke kan finde en løsning på dine problemer.
    Føler virkelig med dig.
  • Tissetrang behøver ikke at være blærebetændelse, dine slimhinder kan være irriteret efter penicilinkuren. Ubehag, brændende fornemmelse ved urinblæren, ubehag, lugt og tissetrang kan også være ubalance i skeden efter den kur for den dræber de gode mælkesyrebakterier i skeden. Har du prøvet mælkesyrebakterier det hjælper for de fleste, du kunne jo prøve om det hjælper mens du venter at få tid hos gynækolog.
  • Tusind tak for begge jeres svar. Jeg har ringet rundt til flere gynækologer idag og de fleste kunne først tilbyde mig en tid august, hvilket er pænt lang tid ift. de symptomer jeg har.

    Jeg fandt heldigvis en gynækolog, som kunne tilbyde mig en tid om ca 2 uger. Det er virkelig frustrerende at have døjet med problemet i længere tid. Står op flere gange om natten for at gå på toilettet. Det med kondom virker som en god ide.

    Til SANONYM: Fik købt tranebærsaft igår og synes allerede at det har hjulpet på min tissetrang. Er tranebærpillerne bedre eller var det tilfældigt at det lige blev dem?

    Har du stadig gener selvom tranebærpillerne har virket forebyggende? Hvad sagde gynækologen ift de symptomer? Er det fordi du stadig døjer med symptomerne at du er henvist til urolog?

    Har du også ondt i lænden/ryggen? Jeg har præcis de samme symptomer, som da jeg havde blærebetændelse, så forstår ikke helt hvorfor de ikke kan se det i urinprøven. Det kan også være slimhinderne, der selvfølgelig er irriteret, som i også skriver.

    Til Nada: Når du skriver mælkesyrebaktierer, mener du så nogle piller? Kan man få det i Matas?
  • Godt du kunne få en tid allerede om 2 uger, hader den dumme ventetid.

    Valgte udelukkende tranebær piller, fordi jeg synes saften smager grimt - men saft skulle være lige så godt sagde min læge.

    Jeg har været igennem et længere proces, fordi jeg for et års tid siden fik kronisk svamp i skeden som jeg bare ikke kunne komme af med, og som jeg døjede med i 5 måneder i træk. Og min læge gav simpelthen op, så jeg har både været ved gynækolog både i det offentlige og private som jeg selv betalte for fordi jeg simpelthen ikke kunne vente på den lange ventetid. Der jeg så blev ved med at døje med blærebetændelse opsøgte jeg selv OUH, der de har en klinik for kønssygdomme, da min egen læge havde mistanke om jeg havde mycoplasma. Mange af landets store sygehuse har sådan en afdeling hvor du ikke behøver henvisning. Det var dem der henviste mig til urologerne på OUH, fordi jeg havde gener men ingen bakterier ligesom dig. Jeg har ventet 6 uger inden jeg fik en tid, men har fået det meget bedre, ved hjælp af tranebær, kondom og til tider givet den helt ro. Tror virkelig ikke alt det antibiotika er godt for urinrøret i længden.

    Da det var mest slemt havde jeg mest ondt efter jeg havde tisset, havde virkelig ondt og svien i urinrøret, og smerter i venstre side af underlivet og højre side af bunden af ryggen.

    Mælkesyrebaktier kan du både få i Matas og på apoteket, og både i form af stikpiller, gel og orale piller. Prøv det inden du skal til gynækolog, men hvis du inden der får smerter og kraftig kløe så få det tjekket ved din egen læge.
  • Tranebærpiller eller gerne koncentreret tranebærsaft har hjulpet mig flere gange i forlængelse af sex, hvor der opstod cystit-symptomer.
    Har skrevet et par steder herinde omkring lugt fra skeden. Har for flere år siden forsøgt mig med mælkesyreprodukter fra apoteket - og det hjalp ikke specielt.

    Fik så læst en spændende artikel vedr. produktet LadyBalance, som jeg tyede til efter perioder med Metronidazol, Flagyl og alverdens andre gode husråd. Det var skruen uden ende og nærmest socialt invaliderende med den lugt, som hverken min læge eller gynækolog kunne fjerne. Det vil jeg så sige, at LadyBalance gjorde og fortsat gør. Har altid nogle liggende og benytter ½-1 inden sengetid, når jeg bemærker den mindste lugt, kløe eller svie....I'm happy again :o)

    Pøj pøj med det!
  • Tusind tak for jeres svar. Jeg har købt økologisk tranebærsaft, synes det har virket på mim tissetrang og den brændende fornemmelse.

    Selvom urinprøve viste negativ har jeg fået penicillin (min læge sagde jeg kun skulle tage 1 pille) frem til min tid med scanning hos gynækolog, så jeg kunne forebygge det indtil da. Min læge oplyste også at de havde diskuteret hvorvidt jeg skulle til undersøgelse af nyre, men blev enige om at jeg først skulle scanneshos gynækolog og hvis alt er normalt, vil de henvise til undersøgelse af nyre.

    Hvorfor overvejer de det? Kan min tissetrang, kraftig luft og brændende fornemmelse måske også skyldes noget fra nyren? Jeg har tendens til at få ondt i ryggen og har for 5 år siden haft nyresten, men ikke andet problem med nyrer.

    Ser frem til jeres svar. Det er så frustrerende. Er træt af symptomerne. Har døjet med det i over 1 år.
  • Godt dit tranebær saft har lindret din symptomer lidt :)

    Jeg kan ikke sige hvorfor de nævner at du skal have undersøgt din nyre, og synes jeg helt sikkert din læge skulle have informeret dig om. Ved blære, urinrør og nyren på en måde hænger sammen og hvis man har døjet meget med blærebetændelse kan det gi problemer i nyren - altså det kan sprede sig til nyren. Synes du skal sige at du vil henvises til en urolog.

    Jeg har været til 2 undersøgelser nu på OUH, hvor jeg har tisset og fået scannet min blære - og jeg tømmer den helt fint. Om 14 dage skal jeg så til samtale med lægen på afdelingen, hvor vi skal til bunds i hvorfor jeg får de blærebetændelse symptomer men uden tegn på bakterier.

    God bedring :)
  • Hvad laver en urolog? Kikkertundersøgelse - hvordan? Altså det lyder bestemt ikke rart. Vil helst undgå den :-(

    Glad for at høre at du ikke fejler noget! :)
  • Jeg skulle komme og tisse de to første gange og blive scannet for at se om jeg kunne tømme min blære. Det kunne jeg, de starter altid med det.
    Næste gang skal jeg til samtale og undersøgelse med lægen, og spurgte sygeplejersken om jeg skulle have fortaget en kikkertundersøgelse der af mit urinrør - det skal jeg ikke. Det vil lægen tage stilling til og snakke med mig om det i det videre forløb. Kunne ikke forestille mig at de ikke bedøver en når det er.

    Hvis det kan gøre at de får svar på hvad du fejler, synes jeg bestemt du skal gøre det. Man kan ikke leve som du gør resten af sit liv med smerter hver evig eneste dag.
  • Membrasin kan muligvis også have en positiv indflydelse. Forhandles hos matas.
Log in eller Registrér for at kommentere.