Hjem Øre, næse og hals Åben debat om øre-, næse- og halssygdomme

Gentagne problemer med refluks, svamp og hævelse i halsen

Jeg er en kvinde på 27, som det sidste års tid har haft symptomer, der virkelig generer mig. Faktisk er jeg efterhånden ved at blive en smule vanvittig af dem. Jeg er ikke på det stadie, hvor jeg er bange for, hvad det kan være som sådan - men symptomerne generer mig så meget og føles enormt intimiderende, og jeg kan ikke rigtigt komme en diagnose/løsning klart.

Jeg har konsulteret alment praktiserende læger, der mestendels valgte at se mig som en hypokonder, idet jeg i starten var meget nervøs over symptomerne. De relaterede det til stress og "det går nok over når du slapper af" (det gjorde det ikke).
Herudover er der konsulteret ØNH-speciallæger, hvor en af dem har kunnet konstatere hævelse omkring struben, irritation af spiserør og stemmelæber, og svamp i svælget flere gange inden for seneste halve år. Jeg har også fået en gastroskopi i december, hvor et spiserørsbrok er konstateret.

Nogle af symptomerne fra min mave og ryg blusser klart op ved stressbelastning, hvilket jeg oplever meget lige for tiden - men der har også været perioder uden stressbelastning, hvor maven var bedre, men halssituationen var touændret.

Følgende symptomer har fulgt mig i større eller mindre grad siden maj 2013 – de daglige symptomer er temmelig uanfægtede af periodevise forsøg med indtag af 40 mg omeprazol dagligt (i en periode også 80mg dagligt) og ej heller 3x2ml Mycostatin i 4 uger ad gangen påvirkede symptomerne fra halsen synderligt.

Jeg har ALDRIG tidligere haft lignende problemer med fordøjelsessystemet. Den eneste lindring for mine halssymptomer er, mens jeg spiser - eller når jeg lever ekstremt asketisk. Jeg har kun oplevet få dage med total symptomfrihed det seneste års tid.

Symptomer fra mund og svælg:

Daglige symptomer:
Klumpfornemmelse i halsen – som regel i højre side, men den flytter sig indimellem.
Sammensnøret/hævet/trykken i halsen – det ”klikker” over strubelåget, når jeg synker, fordi noget er hævet og går mod hinanden (har ØNH-læge sagt)
Mundtørhed
Metalsmag/ændret smagsopfattelse
Tung fornemmelse i brystet/hoste, hvis jeg har spist særlig syndigt

Sporadiske symptomer som altid optræder i løbet af en given uge:
Halsbrand (bedres dog med omeprazol)
Ru/hæs stemme
Foret og ulden fornemmelse i hele munden
Sår i munden og kraftig irritation af tandkødet opstår let
Irritation i næseslimhinden særligt i forbindelse med nattesøvn – hæver op i næsen, det dunker/brænder og er ekstremt tørt
Inden for den seneste måned er der opstået en tør krillerhoste særligt om natten, som Omeprazol 40mg dog har afhjulpet

Symptomer fra fordøjelsen /mave/ryg:

Smerter i ryggen og toppen af maven – i særdeleshed i højre side af ryggen, hvor det føles som om noget ”sidder fastlåst” lige under ribbenene ( hænger sammen med perioder med mavesmerter).
Konstant sultfornemmelse (især efter sødt/salt) – stort set umuligt at blive mæt ligeledes.
Mave der let bliver ekstremt oppustet efter indtag af mad (aldrig døjet med tidligere!) – særligt efter indtag af sukker, mel, mælk, kaffe, alkohol, oksekød, etc.
Følelsen af, at maden sidder fast i toppen af maven og kan være svær at synke helt.
Sporadisk kvalme
Meget rumlen i maven
Forstoppet/ føler aldrig jeg kommer af med det, jeg skal, til trods for daglige toiletbesøg
Ofte ildelugtende afføring og meget luft i maven
Tilbagevendende hæmorider
Vægtøgning (5 kg) og besvær med at tabe mig igen (aldrig været et problem tidligere)

Øvrige symptomer:
Er i tvivl om relevansen, men de skal nævnes alligevel, fordi disse symptomer også kun har været til stede i denne periode:
Perioder med nattesved, kløe/eksem om natten og urolig søvn som resultat heraf
Meget ofte svimmel
Tinnitus
Perioder med enten stor rastløshed og energi eller ekstrem træthed
koncentrationsbesvær

Jeg er testet for "almindelige" ting via blodprøver sidste sommer. Så vidt jeg ved nyre- og levertal, stofskiftetal, sukkersyge, og den slags - alle normale. Er testet for helicobactor antistof via blodprøve (positiv). Eneste "unormale" var et lidt forhøjet kaliumniveau i mit blod og en smule forhøjet kolesterol, intet alarmerende.
Jeg tager ingen anden medicin i det daglige og lige for tiden altså kun 40 mg omeprazol i det daglige på grund af refluks-hoste.

Jeg vil virkelig gerne "have min krop tilbage" - de daglige kvælningsfornemmelser i halsen og det, at jeg får det værre, hvis jeg spiser som jeg egentlig plejer, er især noget, der tager energi fra mig.
Jeg spiser rimelig fornuftigt, primært økologisk, meget fiberrigt og grønt og ikke særlig meget kød. Jeg får 2 kopper kaffe dagligt. Til gengæld har jeg dog en sød tand, der siger spar to (forsøger dog at erstatte med sunde søde snacks lavet fra bunden) og et moderat (ungt) forbrug af alkohol, med en bytur i ugen i snit. Jeg drikker til gengæld ikke sodavand.

Er der nogen der har en idé om alt dette hænger sammen - og i så fald hvordan?

Jeg ville være meget taknemmelig for input, for jeg er helt forvirret over det efterhånden og søger bare en løsning.
«1

Kommentarer

  • Hejsa.
    Jeg oplever lige pt de samme ubehagelige fornemmelser i halsen. Som om jeg har en klump siddende og kvælningsfornemmelse. Har svært ved at synke. Og har af og til blodsmag i munden (mest om morgenen). Jeg har lidt ondt i halsen også!
  • Hej,

    Jeg har lige læst dit indlæg og er meget interesseret i at høre, om du har fået det bedre eller fundet en løsning mod nogle af dine symptomer. Jeg døjer nemlig med 90% af de ting du nævner her. Det har stor indflydelse på min livskvalitet pt.
  • Jeg ville ønske, jeg kunne fortælle dig, at jeg havde fået løst mine problemer. Men her til aften har jeg faktisk siddet og tudet af frustration over, at det bare ikke bliver bedre. Det eneste, jeg har gjort, som har hjulpet lidt, er at droppe mælkeprodukter. Synes, det har hjulpet lidt periodevis på klumpen i halsen, og jeg føler ikke lige så meget, at maden "sidder i halsen" på mig hele tiden. Jeg prøvede også en hel dag uden trykken for halsen efter en tur hos akupunktør, men de efterfølgende gange hjalp det ikke sådan. Hvad er dine symptomer?
  • Hej
    Jeg ved hvordan du har det. Jeg har også synkebesvær, tyk fornemmelse i halsen, hævelse og - ømhed der ofte stråler lidt nedad. Det er meget angstprovokerende at have kvælningsfornemmelser. Og lige så slem er uvisheden ...man tænker hvad kan det skyldes.
    Jeg synes ikke du skal acceptere de undersøgelser du har fået. Du må insistere på at blive undersøgt videre til der fremkommer en konklusion og en konkret diagnose.
    Noget i halsen kan jo være mange ting. f.eks. struma, hashimoto ( betændelse i skjoldbruskkirtlen ), wegeners granulomatose, eller en anden autoimmun sygdom. Det lyder som om du en inflammation i halsen / de øvre luftveje. Men om det er en betændelse med bakterier, eller en systemisk inflammation, er noget lægerne må finde ud af for dig.
    Du har haft det i 2 år. Det er forfærdeligt belastende. Jeg har kun haft mit i ca. 6 måneder og jeg bliver undersøgt på mange forskellige afdelinger. Jeg har foreløbig fået konstateret 2 autoimmune sygdomme ( AT og Polymyalgi ) og jeg skal til en 3 timers undersøgelse på hospitalets ØNH afd. for at se om jeg har Wegeners. Jeg har også spiserørsbrok og fordøjelses besvær. Flere og flere får autoimmune sygdomme. Hvis man har det, så gælder der : ingen sukker, ingen mælkeprodukter, ingen gluten dvs. ingen hvede. rug eller byg, - men man kan købe masser af glutenfrit brød i Irma og i Meny og sikkert også andre steder.
    Du kan gå ind på gigtforeningens hjemmeside og læse om autoimmune sygdomme. Det der med træthed og nattesved er nogle af symptomerne.
    Du kunne også læse læge og naturlæge Carsten Vagn Hansens hjemmeside, han kaldes også Radiodoktoren. Han er dygtig og har mange gode råd.
    Med frem for alt kræv at blive undersøgt - og behandlet. Ellers har du jo ikke håb om at det bliver bedre. Hvis du har helicobactor skal du have 2 slags penicillin og noget lige som omeprazol i nogle uger, - så bliver dele af maven bedre. I øvrigt starter mange autoimmune sygdomme med dårlig mave, det kaldes utæt tarm. Især sukker får en candidasvamp til at vokse vildt. Den gennemborer tarmvæggen så dele af ufordøjet føde går over i blodbanen. Det reagerer man på med allergi, eksem, autoimmune sygdomme med mere.
    Op med humøret og på med kampgeisten. Det kan løses, - men du kommer nok til at slås lidt for en diagnose. Når du har den - går der bedre. Held og lykke. Lad os høre hvordan det går.
    venlig hilsen Sille
  • Hej

    Jeg har i halvandet år nu haft slemt synkebesvær. Hver gang jeg spiser hæver min hals op, som resulterer i at jeg rømmer mig og hoster, fordi det føles som om der sidder noget, jeg synker og synker og synker, fordi min synkerefleks bliver provokeret, men der er ikke noget at synke, det simpelthen fordi halsen er hævet.
    Jeg har tidligere haft slem mavekatar for 2-3 år siden, som varede næsten et år, efter 6 måneders medicinsk behandling gik det væk.
    Men har nu fået foretaget en mavekikkertundersøgelse i marts, som viste både mavekatar og spiserørskatar.

    FORKLARINGEN på det er den forhøjet mavesyre der løber op efter madindtag, da det øger syrerproduktionen, specielt visse fødevarer, som:
    kaffe, chili, koffein, syre (syltetøj, saft, vingummi, læskedrikke, appelsin, citron m.m.), fedt (leverpostej, frikadeller, ost, chokolade), kulsyre/brus, svært fordøjeligt kød som okse.
    I tre måneder levede jeg af havregryn, bananmadder og ukrydret kylling og grøntsager, med kun vand som drikke, spiste ikke store måltider eller 3 timer før sengetid og ligger med hovedet højt. I 6 måneder har jeg taget 6x40 mg pantroprazol dagligt + Galieve efter mad, og efter tre måneders intensiv madkur, var der stadig problemer, så jeg begyndte at spise visse madvarer igen.. NU har jeg snakket med samtlige læger og fået samtlige undersøgelser og INGEN kan forklare hvorfor det bliver ved.

    DET KAN SATME IKKE VÆRE RIGTIGT at vi skal leve med så generende gener at man ikke engang kan nyde at være i live!
    Jeg er så træt af de danske læger ikke kan tage ansvar for en skid! og jeg er så træt af de aldrig ved noget som helst!!

    I må endelig skrive hvis nogen af jeg finder løsning på problemet!
  • Hej
    Jeg har haft samme symptomer i flere år, som har koster mange lægebesøg og undersøgelser. I september bankede jeg i bordet og havde på daværende tidspunkt udviklet sygdomsangst. I januar skiftede jeg læge, og han fandt ud af da han læste mine mange journaler og fik taget de rigtige blodprøver, at jeg led at stofskiftesygdommen Hashimoto. Hashimoto er en betændelses tilstand i skjoldbrugskirtelen, som betyder at skjoldbrugskirtlen med tiden brænder ud og man skal i hormon behandling for for lavt stofskifte.
    Spændt på at høre om hvordan det går jer andre. Der er ca 500 000 danskere som lider af lavtstofskifte, og det tager ofte lang tid at finde frem til den rigtige diagnose, da symptomerne er meget diffuse, præcis som i beskriver det.
    Faktisk er der rigtig mange som får diagnoserne , stress, angst el depression, da mange af symptomerne er ens, så få altid undersøgt jeres stofskifte hvis i føler at i er ved at brænde ud.- Det kan være at i "bare" er løbet tør for batterier, hormonerne laver ravage i hele kroppen, mangler et vitamin boost og selvfølgelig i hormonbehandling. - Det har hjulpet mig.

    Mvh Tennis 321
  • Hej
    Jeg kan se, at det er længe siden, du har skrevet dit indlæg. Jeg faldt over det, da jeg desperat søgte på samme symptomer jeg selv oplever. Ud over det du skriver, døjer jeg også med hævede mandler, der gør, at jeg til tider bliver varm i hele halsen og munden. Noget andet, jeg også falder over, er at du har ondt i højre side af maven - det har jeg nemlig også fået her på det sidste. Jeg vil blot lige spørge om du har fået det bedre i mellemtiden og om de nogensinde har fundet af hvad du fejlede. (min egen læge siger, at alt er vel hos mig - men det tror jeg ikke på)

  • Hej.

    Jeg vil Rigtig gerne høre hvordan det går med jeres symptomer i halsen. Da jeg gerne vil i kontakt med nogle som oplever det som om mig selv. Jeg er gået helt ned med flaget psykisk, da jeg mærker disse symptomer som gør mig bange.

    på forhånd tak!

    iviv

  • Er I sikre på I ikke har lav mavesyre? Hvis man tager syreneautraliserende medicin oven på lav mavesyre, så bliver alt meget værre. Man kan også få acid reflux med lav mavesyre.

  • Hej alle
    Jeg tilslutter mig tråden igen. Her i marts er der to år siden jeg for første gang fik symptomerne: hævede mandler til at starte med, ondt i halsen, trykken for brystet (især når jeg lægger mig ned for at sove om aftenen), følelse af åndenød (den går helt ned til maven på en måde), smerter i kæben, smerter bag ved øjet, sløret syn, generel træthed, kvalme, svimmelhed, svaghed i benene, følelse af forkølelse, men uden at næsen løber eller er stoppet, klump i halsen. Værst er alt er varmen i kroppen. Den kommer pludseligt, og jeg bliver svag i hele kroppen. Har ikke feber, men kan se, at min hud er lidt rød. Jeg har været til en del undersøgelse og blodprøver hos min egen læge - intet at finde. Har været til ØNH læge - intet at finde. Jeg kan have dage, hvor jeg næsten er symptomfri, men så kan det hele starte forfra igen. Det føles som om kulden kan provokere det - hvis jeg går tur i blæsevejret, bliver jeg syg med ovenstående symptomer med det samme.

    Det kan måske føles som noget man let kan leve med, og ja, der er desværre mange, der er mere syge og alvorligt syge, men det er så belastende det her og det forringer min livskvalitet væsentligt. Især det med varme i kroppen (jeg er ikke i overgangsalderen).

    Min læge mener, at det kunne være angst, men det føles bare ikke rigtigt. Jeg kender min styrke og min svaghed.

    Så jeg har desværre ikke fået det bedre. Når det bliver muligt, vil jeg bestille tid hos en akupunktør. Måske kan det hjælpe.

Log in eller Registrér for at kommentere.