Hjem Kræft Kræft i underlivet

Livmoderhalskræft biopsi

Redigeret 26 april, 2015, 07:13 i Kræft i underlivet
Hej.
Jeg har været oppe og få lavet en biopsi, da min smear test kom tilbage med celleforandringer to gange på under et år.
Jeg fik at vide i mandags at jeg har moderate celleforandringer, og er nødt til at få lavet et keglesnit. Jeg er virkelig nervøs!
Derudover sagde gynækologen, da jeg var deroppe for nu 16 dage siden, at efter biopsien kunne det bløde lidt nogle dage, problemet er at jeg STADIG bløder, og er ret bekymret for at det er et tegn på kræft. Jeg ringede og spurgte om der skulle gøres noget, og om jeg burde være bekymret, men de sagde bare at jeg havde en tid til keglesnit i næste uge, så jeg måtte bare vente .
Ved virkelig ikke hvordan jeg skal forholde mig til det hele. Føler mig nærmest overbevist om at jeg har kræft .
Håber nogen kan komme med et råd eller med noget erfaring omkring det her..

Kommentarer

  • Puhhh, jeg kender det, det er forfærdeligt, man kan simpelt hen ikke tænke på andet.

    For år tilbage havde jeg også nogle forandringer, og jeg fik taget en ekstra prøve på sygehuset. De var oppe og tage en lille bid til nærmere undersøgelse.

    Jeg spurgte der, hvad det værst tænkelige scenarie ville være, og fik at vide, at hvis denne prøve ikke var i orden, så ville man foretage netop det keglesnit - og så var det altså det.

    I langt, langt de fleste tilfælde vil det keglesnit kunne tage problemet.

    Og ja - det er kun de fleste, ikke alle, jeg ved det, men prøv lige, om du alligevel kan tage den lidt med ro, for du kan jo ikke gøre noget ved det.

    Og ja, jeg ved det, det er svært, men at du bløder lige nu er IKKE tegn på, at der er noget alvorligt galt; kun at dine slimhinder måske er lidt sarte efter biopsien.
  • Jeg håber virkelig at det vil være helt fredeligt og ikke betyde noget på sigt med det keglesnit!
    Men jeg er bare bekymret for blødningen.. Hvis jeg bløder så længe efter en biopsi, hvor længe mon jeg vil bløde efter keglesnittet ?!
    Irrationelt måske, men jeg kan frygte at jeg forbløder eller lignende
    Synes min gynækolog var meget "kold" da jeg snakkede med hende .. Er bange for at hun synes at kræft i livmoderhalsen er "ingenting" fordi hun har oplevet det før.. Men jeg kan jo desværre ikke gøre til eller fra lige nu.
    Må prøve at være tålmodig og afvente svar!
  • Selvfølgelig er du nervøs, og selvfølgelig forestiller du dig det værste - det gør vi jo som mennesker.

    Det kan godt være, din gynækolog er vant til det, og ikke ser det som et problem, men det gør du - og det kan du altså godt tillade dig at fortælle hende, og bede om, at hun tager dig og din nervøsitet seriøst. Det er DIG og DIN krop, det handler om - ikke bare en ligegyldighed, som lægen ser hver dag.

    Du kan sagtens fortælle, at du er nervøs - og nok også helt irrationel nervøs, og at du bestemt ikke bliver mere rolig af at blive behandlet med ligegyldig rutine. Det er helt normalt netop at være nervøs og bange, og det bør din læge altså forholde sig til. Det er hendes opgave at berolige dig ordentligt.

    Mht. at forbløde. Hvis du kommer der til, så kan jeg garantere dig, at det vil du opdage - også før det går helt galt.

    Blod afgiver frygtelig meget farve. En læge fortalte mig en gang, at hvis han smurte ½ l blod ud på væggen, så ville jeg til en hver tid hårdnakket påstå, at der var brugt mindst 10 liter!

    F.eks. ved en kraftig menstruation på ca. fem dage, vil du alt i alt have afleveret ca. en deciliter blod, som kroppen sagtens kan opbygge igen. Og - vi er jo gerne overbevist om, at der snart ikke kan være mere blod tilbage i kroppen. Der kommer en del alm. væske ud også, og det ser ud som om, det er rent blod det hele.

    Hvis du bløder så et bind kan opsuge det - måske med skift en gang hver eller hver anden time, og det ikke tapløber ud på gulvet, så er du altså ikke ved at forbløde, men hvis du bløder i en længere periode, kan det måske være en meget god ide at supplere med et jerntilskud.

    Men - også det har du både ret og krav på at få ordentligt forklaret af fagligt kompetent personale. Spørg hellere en gang for meget end en for lidt.
Log in eller Registrér for at kommentere.