Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min kone har fået en depression

Redigeret 15 december, 2016, 10:44 i Forslag og kommentarer
Efter 20 års ægteskab har min kone fået en depression, og det går stærkt ud over vores ægteskab, da hun ingen følelser har, og vi har intet sexliv.
Hun føler at jeg kontrolere hende. Hvis jeg spørger hende om hvor hun er, eller hvad tid hun kommer hjem. så er der ballade, så kontrollere jeg hende, men jeg prøver bare at planlægge dagen. Vi har en teenage søn som godt ved at hun er syg, men jeg syntes at det er synd for ham hvis han bliver svigtet. Derfor prøver jeg at planlægge dagen efter hendes skema. Men det er svært når man for skideballe, fordi man spørger om hvor hun er eller hvornår hun kommer hjem.
Jeg har egentlig mest lyst til at opgive det hele, da jeg er 51 år og ikke har lyst til at kæmpe med det her i mange år.
Er der nogle der kan give mig et godt råd for jeg er ved at blive sindsyg.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Pelle K

    Det er hårdt at være pårørende til en depressiv person. Jeg har faktisk hørt tilfælde, hvor den pårørende også er blevet syg.

    Men når du skriver, at du ikke har lyst til at kæmpe med problemet i mange år, undrer jeg mig. Modtager din kone ikke behandling? For heldigvis er det jo sådan, at en depression kan gå over hurtigt, hvis man får den rette behandling.

    Hvis jeg var dig, ville jeg læse noget om depression. Hvis man forstår lidt mere af sygdommen, er det lettere at klare dagligdagen. Der findes adskillige artikler her på Netdoktor. Blandt andet findes der en liste med 14 punkter for pårørende. Den er nem at gå til:

    http://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise ... jaelpe.htm

    Specielt kan jeg godt lide råd nr. 2 og råd nr. 14.

    Måske kan jeg for egen regning tilføje et råd nr. 15: Sørg for at få lidt tid for dig selv, hvor du har mulighed for at tænke på noget andet. Det er vigtigt, for at du ikke også bliver syg.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for svaret. Dit link hjælper at læse.
    Hun går til psykolog. Hun er lige startet men hun vil ikke have medicin. Hun har nogle gode veninder der har talt hende fra det. Der er jo altid gode veninder der er meget klogere en læger og psykologer. Desværre.
  • Indstillinger
    Kære Mand du må ikke give op. Din kone har brug for at andre rækker hånden hen til hende for at hjælpe hende ud af det hul en depression medfører. Jeg er selv ramt for første gang i mit iv. Jeg blev stresset efter min mands dødsfald i 2011, dette er endt i en depression nu. Jeg blev svigtet af nærmeste familie og har lavet lort i lagkagen fordi jeg ikke gjorde det rigtige for mig selv. Det der tit er træls er at andre ikke forstår hvad type depression man lider af.
    Der fik jeg det råd i går at hvis ikke man kan få indstillet til en Neuropsykologisk test, så få en psykiater til at hjælpe. Den psykolog jeg har nu er ikke god. Jeg havde mest held med Quick Care som er købt af min kommune.
    Det helehandler mest om at få fat i de rigtige fagfolk en gang for alle. Opsøg ikke de der persner der ikke har prøvet det på egen krop. Det samme med hvordan man behandler efterladte,pga dødsfald.Lidt langt indlæg med formuleringsfejl pga mine kognitivefærdigheder er smutet i denne peride. Knus til jer alle herfra det kommer til også at gå freemad for jeres familie. kornblomst
Log in eller Registrér for at kommentere.