Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Muskelsmerter - D-Vitatmin eller?

Redigeret 24 april, 2017, 16:04 i Vitaminer og mineraler
Hej alle.

Jeg er en mand på 26 år.

I slutningen af December begyndte jeg at få nogle difuse smerter omkring bækken regionen og andre steder bagi.

Jeg blev undersøgt ved lægen og hun sagde jeg ikke fejlede noget - var bange for at det måske kunne være testikel kræft.
Men mine blodprøver var fine og den den kliniske undersøgelse lige så.

Mine smertede blev tricket da jeg fik at vide at en kollega kendte en jævnaldrende der havde fået det konstateret og kunne bla. mærke smerter i bækken og ryggen.

Straks blev jeg dårlig efter hun fortalte det. Jeg gik ca. 14 dage inden jeg gik til læge for at få det tjekket hvor på jeg fik ovenstående diagnose. ca. 3 uger efter jeg havde været ved lægen fik jeg en mail at mit D-vitatmin var lavt (16) og jeg skulle begynde og tage D-vitatmin.

Jeg fik at vide at jeg skulle starte med at spise 20 mikrogram. Det undrede jeg mig over og konfronterede dem med det og de rettede sig selv til 40 mikrogram.

Jeg startede med at tage 40 mikrogram D3 vitamin pille og 40 mikrogram ved siden af i spray fra naturkost forretning og magnesium tilskud. Jeg syntes der var en virkning efter 1 uge.

Inden jeg fik svarerne fra lægen havde jeg opsøgt en fysioterapeut med speciale i "Gynobs" - afspænding i mave og underlivet.

Jeg tog vitamin tilskudet i ca. 1 måned og trappede derefter ned på 20 mikrogram efter aftale med lægen.

I mellem tiden har jeg har haft smerter bag mit ene øje og kanten. Troede i starten af det var en øjenbetændelse og fik derpå antibiotika af vagtlægen.

Det tog jeg en uge og mærkede ingen videre bedring. Jeg gik så til egen læge efter jeg begyndt at få en tryggen i hovedet og jeg havde nu fået bihulebetændelse.

Lægen ordinerede en Zitromax kur med 6 piller bredspektret antibiotika mod bihulebetændelse. I forbindelse med udleveringen af disse piller fik jeg målt mit CRP som var "ikke ret højt" sagde lægen.

Jeg tog derpå til øre næse hals lægen som kunne konstaterer at mine slimhinder var hævet men gav mig ikke videre medicin.

Jeg gik en ugen med mindre smerter og kom så hjem fra skiferie og det begyndte igen at gøre ondt med tryggen på næse ryggen, kind og tænderne.

Jeg gik til lægen igen og fik så Nanosonex spray mod allergi som skulle virke med at dæmpe irriationen - syntes den virkede lidt i starten og nu jeg på anden spray men stadig med smerter.

2 måneder efter den oprindelig måling af mit D-Vitatmin har jeg nu fået målt det igen - jeg har ikke fået svar på D-vitaminen men mine blodprøver så fine ud og ingen hævede lymfeknuder osv.

På det seneste har mine muskel kramper spredt sig til ryggen og brystkassen og at begyndt at få lettere hovedpine - mistænker mine spændinger, for det som regel i sammentråd med dem at hovedpinen dukker op.

Jeg har oven i dette også haft en svimmelhed - er ikke ved at falde, men har det bare sådan "lidt halv dårligt" hele tiden.

Min fyisoterapeut siger jeg spænder meget op og siger til mig at jeg døjer med "Pelvic pain syndrom" - noget der ikke rigtig er anerkendt i Danmark. Hvis man har mine symptomer bliver man bare stemplet med "kronisk prostatitis".

Det skal siges at jeg i starten af mit sygdomsforløb havde en kæreste der lå på hospitalet pga. højt infektionstal og de kunne/kan ikke finde årsagen til dette. Hun har en kronisk tarmsygdom - men det var ikke dennes skyld.

Så jeg har været stresset/bange for på hendes vegne og nok også få jeg selv skulle blive syg med en farlig sygdom.

Jeg i mellemtiden også haft en psykolog over, men det har ikke hjulpet mig meget - har det jo kun dårligt når mine smerter kommer.

I starten var jeg også meget træt - men det er blevet bedre. Smerter i underlivet er også klart forbedret - ikke væk - døjer stadig med "sædeknoglerne" som kan være rigtig ømme til tider. Mærker også nogen "sitren", "stikken" i arme, ben, fødder, bække, hænder, skuldre, brystkasse og mavemuskler.

Jeg er meget i tvivl om jeg på rette vej?

Hvad er jeres mening?

Kommentarer

  • Hej MSHW

    Selv om du har skrevet meget detaljeret om dit forløb, så er det alligevel lidt vanskeligt at forstå.

    F.eks. skriver du, at dine blodprøver var fine, men det kan jo ikke passe, for du skriver bagefter, at blodprøverne viste, at du havde alvorlig D-vitamin-mangel. Dit D-vitamin-tal var helt nede på 16! Jeg vælger at forstå det sådan, at blodprøveresultaterne i første omgang var fine, men netop det ene resultat, som faktisk skulle komme til at vise, hvad du fejler, nemlig testen for D-vitamin-mangel, var umådelig lang tid om at komme frem, og da det endelig kom, var resultatet alarmerende. Men da havde du allerede i lang tid gået og frygtet det værste. Alvorlig D-vitamin-mangel er selvfølgelig slemt nok, men du gik og troede, at der var tale om kræft.

    Når jeg har fået taget blodprøver, er D-vitamin-resultatet også det, der kommer sidst. Men i mit tilfælde tager det højst en uge. 3 uger er virkelig længe at gå at vente!

    Min mening er, at der er sket et uheldigt sammenfald: Du har gået med alvorlig D-vitaminmangel, som du ikke har mærket symptomer på til at begynde med. Men så hørte du om flere tilfælde af alvorlig sygdom i din omgangskreds (dels testikelkræft og dels højt infektionstal uden en forklaring), og det gjorde, at du nu blev mere opmærksom på din krops signaler. De symptomer, du mærkede og stadig mærker: smerter, træthed, sitren eller stikken forskellige steder, er meget typiske for D-vitamin-mangel.

    Oven i D-vitaminmanglen har du så fået bihulebetændelse og har fået antibiotika for det. Begge dele trætter meget.

    Og som om det ikke var nok, så gør din frygt for alvorlig sygdom, at du spænder i dine muskler.

    Hvis jeg var dig, ville jeg falde til ro med den forklaring, du har fået: Du har D-vitaminmangel. Det er godt, at du nu har fået taget en ny blodprøve, så du kan se, hvor meget D-vitamin-tallet er steget. Forhåbentlig går der ikke 3 uger denne gang, før du får resultatet!

    Husk at D-vitamin helst skal tages sammen med lidt fedtholdig mad, da vitaminet er fedtopløseligt.

    Til slut vil jeg lige skrive en liste over almindelige D-vitamin-mangel-symptomer:

    • Følelse af ”svaghed” – muskeltræthed.
    • Smerter og nedsat kraft i musklerne – spec. lår, læg, skuldre og nakke.
    • Almen træthed.
    • Smerter i knoglerne.
    • Prikkende, stikkende, sovende, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder.
    • Krampetendens i arme og ben.
    • Uoverkommelighedsfølelse
    • Depression
    • Ledsmerter.
    • Bredsporet og vraltende gang
    • Besvær med at rejse sig fra siddende til stående stilling samt at gå på trapper.

    Listen stammer fra to praktiserende lægers hjemmeside:

    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    For egen regning vil jeg tilføje, at D-vitaminmangel også kan nedsætte immunforsvaret, så man nemmere får bihulebetændelse eller andre infektioner.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej MSHW
    Jeg har for 1½ måned siden fået konstateret D-viamin mangel. Min var på 15, så det ligner jo din måling. Jeg får 75 ug. som tabletter i døgnet. Men indtil videre er mine symptomer kun blevet værre. De ligner meget dine symptomer og jeg vil give tidligere indlæg ret i, at det du fejler er d-viamin mangel. Det er blot kommet på et rigtig dårlig tidspunkt i dit liv, hvor der var andre sygdomme i din nærmeste omgangskreds.
    Jeg har utrolig ondt i mine ben og kramper i musklerne, også selvom jeg sidder helt stille. Det hænger sammen med hvad jeg laver. Hvis jeg går for meget en dag, så kan jeg næsten ikke gå dagen efter. Jeg har influenca lign. symptomer i hele kroppen og mange spændinger i nakke og ryg.
    Jeg har læst mig til, at det tager lang tid. Somme tider år, at komme op på de 75ug. og komme af med symptomerne. Så jeg synes det er utrolig tidligt, at du er gået ned i dosis. Men jeg får desværre også noget andet medicin, som hæmmer optagelsen af D-vitamin, så jeg håber det kommer til, at gå lidt nemmere for dig. Så fat mod. Jeg tror ikke, du har kræft i blærehalskirtlen ( det er som regel ældre mænd). Dine symptomer ligner for meget d-vitamin mangel.
    Venlig hilsen
    holk69
  • hejsa, jeg har selv svær D-vitamnin mangel på bare 7p..faktisk ligger jeg under stort set alle mine grænseværdier. Mit ferritin p niveau er oså på 7, så har ret svært ved at optage jern og derfor også blodmangel.. vil blot tilføje at infektioner inde i kroppen som svulster eller åbne sår, kan give meget fejlagtige tal på blodprøverne
Log in eller Registrér for at kommentere.