Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Fuld omskæring

Redigeret 3 september, 2015, 09:55 i Åben debat for mænd
Hej!

Sidste uge fik jeg foretaget en fuld omskæring operation pga. forhudsforsnævring. Valgte den fulde omskæring, så jeg ikke skulle få nogen problemer igen - som man ofte hører folk får ved kun at få fjernet det yderste kun.

Men jeg er kommet i tvivl om en ting mht. den resterende hud.

1: Ved et indgreb for forhudsforsnævring er det vigtigt, at man øver sig i at trække forhuden tilbage for at det ikke "sætter" sig fast, så man ikke skal igennem samme indgreb igen og igen?

2: Men ved en fuld omskæring behøver jeg IKKE gå og bekymre mig om, at skulle hive den resterende hud frem og tilbage? Det skal bare holdes rent og have lov at passe sig selv, så at sige, ikk?

Jeg er ret sikker på, at min speciallæge som foretog indgrebet, gav mig ret i nummer 2 og at jeg ikke skulle gå og bekymre mig - og faktisk også, at jeg har læst det herinde. Men det kan jeg selvfølgelig ikke finde nu.

Alt er gået godt ellers. Vil ikke som mange andre sige, at smerterne er væk på et par dage, men det går fremad. Min eneste bekymring er faktisk ovenstående spørgsmål - så håber på en bekræftelse af spørgsmål nummer 2.

Det gælder jo ens kære dernede, så spørger lige for at være helt sikker.
«13456

Kommentarer

  • Du har ret i, at der ikke skal laves forhudsgymnastik, for der er jo ingen forhud tilbage efter en fuld omskæring.
  • Super! Mange tak for svaret.

    Nu er jeg med 110% ikke bekymret mere. Nu skal det bare have tid :)
  • 2 tillægsspørgsmål:

    1: Under hovedet er der nærmest en ring hele vejen rundt, er det ikke bare det inderste hud der er hævet op pga. operationen? Trådene sidder der også.

    2: Nu har jeg aldrig kunne hive forhuden tilbage overhovedet - derfor operationen - og derfor dette spørgsmål. Fra glans/nederste af pikhovedet er der en lille cm ned til hvor jeg er blevet syet. Så det yderste hud - som lægen kaldte det - sidder jo derunder syningen. Hvor meget skal man kunne trække det tilbage? Altså pt kan jeg da hive det en lille smule tilbage - men burde man kunne hive det helt ned til roden?
  • 1: Under hovedet er der nærmest en ring hele vejen rundt, er det ikke bare det inderste hud der er hævet op pga. operationen? Trådene sidder der også. Svar: Korrekt.

    2: Nu har jeg aldrig kunne hive forhuden tilbage overhovedet - derfor operationen - og derfor dette spørgsmål. Fra glans/nederste af pikhovedet er der en lille cm ned til hvor jeg er blevet syet. Så det yderste hud - som lægen kaldte det - sidder jo derunder syningen. Hvor meget skal man kunne trække det tilbage? Altså pt kan jeg da hive det en lille smule tilbage - men burde man kunne hive det helt ned til roden? Svar: Du skal ikke trække det tilbage. Alt er som det skal være, nemlig blottet glans og ingen forhud.
  • Det er fornemt med så gode svar! Jeg takker mange gange.
  • Er det forskelligt ved en fuld omskæring om penis strengen bliver fjernet helt eller om den bliver?

    Jeg synes umiddelbart det ser ud til, at jeg stadig har strengen. Den er dog skåret over og syet med et par sting.

    Dette kan jeg ikke rigtig finde noget information om hvorvidt den burde være der endnu eller ej?

    I så fald, at den stadig er der, er det så noget man kan komme til at få problemer ved? Som fx at strengen stadig er for kort - selvom man har fået foretaget en fuld omskæring?
  • Status opdatering efter den fulde omskæring. Der er gået 2 uger nu og én dag.

    Smerterne er fuldstændig væk. Trådene er dog IKKE forsvundet endnu og den - vil jeg tillade mig at sige - kæmpe ring/hævelse under glansen er der stadig, hvilket faktisk går mig lidt på, da jeg synes at den burde være forsvundet en smule. Især bagpå penis under hovedet er den virkelig stor stadig.

    Har svært ved at forestille mig, hvordan den "ring"/hævelse kommer ned på samme niveau som resten af det indre blad.
  • I morgen - torsdag - er det 4 uger siden jeg fik en fuld omskæring.

    Smerterne er væk. Hævelsen kan jeg dog stadig IKKE se at der er forsvindet noget som helst af. Det går mig virkelig på, at jeg stadig har den ring under glansen! :(
  • Hvis du er utilfreds med resultatet, må du gå til lægen igen og bede om en strammere omskæring.

    Det er helt normalt med en tør glans, når man er omskåret, for så dannes der ikke længere nakkeost.
  • Jamen kan det virkelig passe, at jeg stadig kan gå rundt med den "ring/hævelse" under glans her 4 uger efter? Burde den ikke snart aftage?
Log in eller Registrér for at kommentere.