Hjem Hjerne og nervesystem Hovedpine og migræne

Ondt i hovedet!

Redigeret 9 maj, 2015, 16:17 i Hovedpine og migræne
Hej!
(opdateret indlæg)
Jeg skriver fordi jeg i noget tid har haft en mærkelig hovedpine.
Den mærkes som skarpe jagende smerter, som kun varer få sekunder, og sidder primært i panden. Den er meget smertefuld når den kommer, og jeg er glad for at den ikke varer længere tid!

Den kommer fuldstændig tilfældigt, men jeg haft mistanke om at høje lyde, lys (f.eks blitz i kamera), koncentration, fysisk anstrengelse, osv. kan fremkalde det.

Jeg er blevet bange for om det kunne være en hjernetumor, hjerneblødning eller andet farligt. Dog er jeg kun 16, så det er måske ikke så sandsynligt..?

- Jeg vil sætte stor pris på, hvis nogle af jer ville kommentere!
Især kunne det være hjælpsomt hvis nogle har oplevet lignende og har fundet årsagen, eller bare har en mistanke om hvad dette kan være.

PS.
Jeg lider af generaliseret angst hvilket bare gør det hele værre, da jeg bekymrer mig ufatteligt meget over mine symptomer. Jeg er godt klar over at stress kan forsage smerter, men jeg tvivler alligevel over denne hovedpine. Af hvad jeg har læst er det nemlig typisk spændingshovedpine, som stress fremkalder, men måske tager jeg fejl. :)

Kommentarer

  • Nej, det kan ikke være spændingshovedpine. Det er helt anderledes.
    Jeg mener du bør gå til din læge og blive undersøgt for, hvad der er galt. Det kunne være en migræneform, men det kan man ikke være sikker på.


    Jeg tænkte også på dette:

    Hvad er symptomerne på trigeminusneuralgi?

    Ofte opstår smerterne kun i den ene side af ansigtet, men i enkelte tilfælde kan smerterne opstå på begge sider. De typiske symptomer er kraftige, lynagtige smerter af 1-2 sekunders varighed. De områder som oftest påvirkes, er området over næsen og kinden og over underkæben. Anfaldene kan udløses op til 100 gange dagligt. De kan udløses af at tygge, tale, børste tænder, kold vind og ved at berøre visse områder af ansigtet eller munden (triggerzoner) etc. Andre gange opstår smerteanfald uden udløsende årsag. Et smerteanfald vil ofte medføre ufrivillige grimasser. Smerterne forekommer sjældent, når man sover.
  • Ja, jeg regner også med at tage til læge på fredag.

    Beskrivelsen på det du har fundet, kunne godt lyde lidt som det jeg oplever.
    Undrer mig bare lidt på hvad årsagen kan være..
  • Jae, der står også det mest er ældre, men det skriver de jo altid og unge kan sagtens blive ramt af så mange ting.
    Det bør da absolut undersøges af hvilken grund du har det sådan.
  • Ja, der står jo altid at det kun er ældre. Det passer nok også, jeg kender da ikke andre på min alder som har disse smerter (af hvad jeg ved)

    Tror du/andre(?) at de kan blive fremhævet af psykisk stress? Jeg har nemlig generaliseret angst, men jeg er i tvivl om det virkelig kan fremhæve sådan voldsomme smerter.
  • Der er ingen tvivl om stress kan fremkalde smerter. Havde du fortalt om det ville jeg straks have skrevet det kunne være en grund. Du drømmer ikke om hvad stress/angst/ kan gøre ved kroppen.
    Fortæl nu lægen alt.

    Jeg er ikke så meget for medicin, det bedste er at fjerne årsagen, om muligt, til angsten. Nogle gange kan det være nødvendigt med medicin, men man skal passe på. Jeg kender ikke din læge, men jeg ved nogle læger ivrigt skriver medicin ud. Det kan let blive for meget af "det gode".
  • Jeg er godt klar over at stress kan fremkalde smerter. Jeg har dog hørt at det primært er spændingshovedpine.
    Jeg ville bestille en lægetid, men kunne ikke skaffe én inden påske.
    Indtil jeg får skaffet en tid, kan det vel ikke skade at høre om andres erfaringer herinde. :)

    - Derfor spørger jeg lige igen: Er der nogle som har oplevet stærke ca. 2 sekunders smerter i hovedet, måske efterfulgt af en trykkende fornemmelse. Så vil jeg nemlig meget gerne hører om det, også hvis I fandt årsagen.
  • Stress behøver ikke at give spændingshovedpine, så det du har hørt passer ikke.
    Stress kan forårsage en masse ting.

    Selvfølgelig kan det da ikke skade at høre om andre har oplevet noget tilsvarende.

    Du skriver.

    Ja, der står jo altid at det kun er ældre. Det passer nok også, jeg kender da ikke andre på min alder som har disse smerter (af hvad jeg ved)

    slut

    Jeg skriver ikke: altid kun er ældre-- men at unge mennesker naturligvis også kan få sygdomme, som mest rammer ældre.

    Det sagde man også engang om kræft: Det rammer ikke unge. Det ved vi alle ikke passer.

    Hvad du fejler kan jeg naturligvis ikke vide.
  • Ja, du har ret. Undskyld, det var vist min fejl i hvordan jeg formulerede mig ;)

    Jeg har snakket med vagtlægen i dag, men han mente at det var muskelbetinget. Det er jeg dog næsten helt sikker på at det ikke er, da jeg hverken har ondt i ryg, skuldre eller muskler generelt.
    Det er lidt træls at de ikke bare vil undersøge mig (evt. skanning?), for jeg går og bekymrer mig hele tiden. Det er måske bare mig som er hypokonder, men min hjerne overbeviser mig om at der er noget helt galt. :/
    Ved ikke hvordan jeg skal "glemme" mine smerter, når de bliver værre næsten hver dag.
  • Du skriver du har fået en tid hos lægen efter påske. Så hvorfor mener du lægen ikke vil undersøge dig. Vagtlægen, der får du ikke hjælp til den slags.


    Du mener ikke det er muskelsmerter, fordi du ikke har ondt andre steder, jamen sådan kan det ikke afgøres. Vent nu og se hvad din læge siger.
  • Jeg ved ikke om andre kan bruge det her råd. Jeg har i over to år taget hovedpinepiller mindst to gange om ugen. Jeg er nu begyndt at tage ingefær - stødt Ingefær.
    En teskefuld rørt op i vand 3 gange daglig. Jeg har ikke taget piller for hovedpine siden.
    Jeg har ingen ide om hvorfor det virker.

    Hilsen
    Ole
Log in eller Registrér for at kommentere.