Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Værnepligtig åndenød/hyperventilation

Redigeret 15 marts, 2015, 02:48 i Lungeproblemer
Hej netdoktor

Jeg er en pige på 20 år. Jeg er startet som værnepligtig for 1,5 måned siden. Jeg har i den forbindelse oplevet et problem, som jeg er begyndt at spekulere over, hvad årsagen kan være til. Mit problem er, når vi marchere (i hurtigt tempo) eller laver andet anstrengende arbejde både med fuld oppakning (rygsæk) eller bare vores almindelige udrustning og våben kan jeg ikke følge med de andre og begynder efter relativt kort tid at få åndenød og hyperventllere. Det begynder med, at jeg er almindeligt forpustet, men pludselig er min vejrtrækning fuldstændig ude af kontrol og jeg må hive voldsomt efter vejret. Dette sker, selvom jeg konstant forsøger at trække vejret dybt og kontrollere min vejrtrækning, men dette er ikke muligt for mig.
Måske er årsagen bare, at min krop ikke er vant til den hårde belastning, men det undrer mig meget, da jeg inden har løbetrænet en del i flere år. Da vi startede i februar løb jeg en coopertest på 2660 m. Når jeg normalt laver idræt har jeg ikke problemer med min vejrtrækning, der bliver jeg bare normalt forpustet. Desuden har jeg en normal vægt og er ikke-ryger. Mit spørgsmål er derfor, om der kan være en forklaring på, at jeg hypereventilere/får åndenød, så jeg har grund til bekymring?

Mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er der vist ingen på en debatside, der kan give nogen forklaring på. Kun gætte på forskelligt og det er uden værdi.

    Men det interesserede mig fordi, min far, ja det er rigtig mange år siden, havde det på samme måde under sin militærtjeneste. Det viste sig der var noget galt med hjertet. Jeg ville da tilråde dig at tale med en læge. Du burde ordentlig undersøges.
Log in eller Registrér for at kommentere.