Hjem Mave og tarm Åben debat om mave-tarmproblemer

Hjælp til HCL betaine problem/for lidt mavesyre!

Jeg har for lidt mavesyre, har købt piller for det HCL betaine med pepsin, 200 mg., startede med 1 pille i går til maden, fik en lille smule halsbrand men ikke den varme fornemmelse i maven, som de siger man skal være obs på, jeg tænkte at jeg jo nogle gange får halsbrand efter mad, og jeg sikkert fik det derfor, og det betyder at jeg skal have højere dosis..

I dag til frokost tager jeg igen 1 og har det okay men en smule halsbrand igen ca 1 time efter...

Her til aften vælger jeg at øge til 2 piller, 1-2 timer efter maden får jeg endnu mere halsbrand end efter de 2 andre gange, men stadig ikke den varme fornemmelse i maven..

Jeg er forvirret nu!

Hvad skal jeg tænke om min reaktion???

Så tænker jeg, er ser for meget pepsin i ?
I disse piller er der mere i end de andre jeg har set på, men jeg kunne næsten ikke finde nogle med dosis, og ville jeg gerne til at kunne øge mere kontrolleret med.

I dem her er der 200 mg hcl betaine og 20 mg pepsin (300 NF units)


En eller anden der kan hjælpe mig med nogle svar ????

Kommentarer

  • Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig, hvis jeg kan. :)

    Hvis dine hcl-piller indeholder 200 mg betaine hcl, så er det en mild udgave du har fat i, og det er en fin idé når du først skal spore dig ind på dit behov.

    De første jeg købte indeholdt 324 mg betaine hcl og 5 mg pepsin.
    Derefter gik jeg over til nogen med 650 mg betaine hcl og 165 mg pepsin.

    Hvordan er du kommet frem til, at du mangler mavesyre?

    Havde du problemer med halsbrand inden du begyndte på betaine hcl?

    Iflg. læge Carsten Vagn Hansen er halsbrand ofte et symptom på for lidt mavesyre: http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2 ... for-lidt-2

    Har du lavet testen med natron, som bl.a. er beskrevet på denne side: http://naturopati.dk/mavesyre.html ?
  • undskyld jeg troede jeg havde svaret :(

    jeg har taget natron testen og rødbede testen og den viste jeg har for lidt, jeg har også været hos en behandler for flere år siden som sagde at jeg producerer for lidt, jeg fik nogle men de hjalp ikke men de var kun på 200 mg og jeg øgede ikke, men det sagde han heller ikke at jeg skulle, og så opgav jeg. men jeg tænker nu at det er fordi jeg ikke øgede at det ikke virkede.

    jeg kunne ikke bruge dem jeg tog da jeg fik halsbrand af dem men så prøvede jeg nogle fra now foods på 600 mg og 150 mg pepsin og de virker bedre får ikke halsbrand af dem, min mave syntes at blive bedre i 1 mdr men nu synes det at gå tilbage til det gamle igen selv om jeg ikke har ændret noget :(

    jeg prøvede at tage 2 piller lige inden et måltid men det kunne jeg mærke var for meget. desværre er det kapsler og ikke tabletter så jeg kan ikke dosere selv og jeg kan ikke finde andre mærker jeg kan bruge, for det er mælk eller gluten i de fleste andre og det tåler jeg ikke.

    Kan du anbefale nogle mærker?

    venlig hilsen Gitte
  • For mit vedkommende har jeg fundet ud af, at det handlede om mangel på magnesium og/eller kalium.

    Det hjalp en hel del da jeg begyndte at tage magnesium i homøopatisk form, og det blev endnu bedre da jeg også begyndte at tage kalium i homøopatisk form.

    Prøv at google, og læse om, magnesiummangel og kaliummangel.

    Hvis du kan genkende flere af symptomerne, så vil jeg anbefale dig, at google, og læse om, cellesalte.
  • Tak for dit input :)

    Mit kalium er inde for ref., 3.7, ved godt det vil have godt af at komme op på 4.2, Men er også begyndt at spise bananer, og får snart svar på mine nye prøver. Mit magnesium.ligger fint :)

    Så tror ikke at det er der mit problem ligger..

    Jeg har lige bestilt nogle nye hcl og Fordøjelsesenzymer fra higher nature, de er lidt anderledes ebd dem fra now foods..

    Hvilke tager du?
  • Mit kalium har altid ligget fint, iflg. blodprøverne.

    Problemet er bare, at det meste af det magnesium og kalium vi har i kroppen findes i cellerne, kun en meget lille procentdel findes i blodet.
    Blodprøverne siger ikke noget om dit niveau i cellerne.

    Hvis først dit kalium-niveau i blodet er lavt, så har det meget længe været meget lavt i cellerne.

    Jeg har i mange år taget mablet (magnesium), men da jeg begyndte at tage det som cellesalt forsvandt mange af mine helbredsproblemer stille og roligt, så jeg kan kun konstatere, at cellesaltene gør noget, som de andre ikke gør.

    Når jeg ser tilbage på min kost igennem mange år, så burde jeg ikke have kunnet komme til, at mangle magnesium og kalium, men fakta er bare, at jeg nærmest har fået mit liv tilbage.

    Min teori er, at det må handle om, at jeg (vi?) af en eller anden grund ikke optager tingene ordentligt fra kosten, og cellesaltene gør så vi kan optage mineralerne fra vores kost.

    Fordelen ved de homøopatiske midler er (ihvertfald dem jeg har forsøgt mig med), at de er ganske uskadelige, forstået på den måde, at man ved normalt brug ikke kan få en overdosis.

    Hvis du skulle have lyst til, at give det et forsøg, så kan jeg anbefale Spascupreel http://www.naturoghelse.dk/shop/spascup ... 6813p.html , det var dem jeg startede med.
    Det er ikke cellesalt, men det er mit indtryk, at de virker på samme måde.

    Hvis du har muskelspændinger vil du kunne mærke en umiddelbar effekt, hvad maven angår kan der godt gå lidt længere tid, for mig gik der max. 2 mdr.

    Da jeg startede på Spascupreel var jeg voldsomt plaget af muskelspændinger i skulder/nakke og det var en skøn fornemmelse at kunne mærke musklerne slappe af.
    En dag havde jeg åbenbart taget lidt rigeligt, jeg følte mig nærmest som en kludedukke, men jeg følte mig på intet tidspunkt påvirket i hovedet, som jeg ville have gjort med smertestillende medicin.

    Mit bedste råd er, at du googler "magnesiummangel" og "kaliummangel" og ser om du kan genkende flere af symptomerne.
    Skriv hvis jeg skal finde noget til dig.

    Jeg har ikke taget betaine hcl i mange måneder, det har simpelthen ikke været nødvendigt.
    Men da jeg tog dem brugte jeg disse: http://www.biovea.com/dk/results.aspx?KW=betaine+hcl
    Jeg startede med disse, for at finde frem til den rette dosis: http://www.vitaminbutiken.se/catalogsea ... cl&x=0&y=0

    Både kalium og magnesium indgår i vores fordøjelse.
  • Hvis du stadig har problemer med for lidt mavesyre, så prøv at skrive lidt om dine symptomer.

    Prøv at læse her: http://kostakademiet.dk/nyheder/166-man ... -mavesyre/
    Især dette:
    "At så mange mennesker har problemer med fordøjelsen i dag skyldes uden tvivl, at vi spiser for meget, men også at vore fødevarer er så raffinerede, at der ikke er nogen bitterstoffer tilbage. Det er bitterstoffer, der fremmer galdeproduktionen, og det sker ved en ganske smart proces: Når et bitterstof lander på tungen, bliver der via spyttet sendt besked til mavesækken om at producere mere mavesyre. Det er en vigtig kommunikation, hvor mavesyren - udover at nedbryde maden i mavesækken - sender besked videre til lever og galde samt bugspytkirtel om at danne henholdsvis galde og enzymer til omsætningen af maden."

    Jeg er begyndt at tage bitterstern ( http://www.helsebixen.dk/shop/bitterste ... cgod600Atw ) før måltiderne, og jeg er særdeles overrasket over effekten. :)

    De smager, mildest talt, ikke særlig godt, men effekten taget i betragtning, så er det til, at leve med. ;)

    Med bitterdråberne sættes der gang i vores egen produktion af fordøjelsesenzymer, og det må vel trods alt være det bedste/sundeste. Og så er det vist også billigere end betaine hcl. ;)
  • Prøv bladsellerijuice.
    Det hjælper også på min oppustethed. :)
  • GittePigen, skriv lige hvis du stadig er med, og er interesseret. Jeg er blevet lidt klogere på indholdet af de forskellige piller med Betaine HCL og pepsin, og vil gerne dele min viden med dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.