Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hjælp omkring stress

Redigeret 22 marts, 2015, 12:36 i Stress
Jeg er en pige på 19, som går og føler mig meget stresset. Jeg arbejder som elev, i en fødevarebutik, og det har jeg gjort siden august, jeg har nogle små problemer der hjemme, som jeg tror stressen kan stamme fra. Men jeg har de sidste par uger skulle presse mig selv til at tage på arbejde fordi, jeg ikke kan overskure, at komme igennem dagen på arbejde, specielt her i juletiden har det været svært fordi der har været ekstra travlt.
Jeg har mavekrampe næsten hverdag. Uregelmæssig menstruation, sover ofte dårligt, glemmer mange ting (som fx hvad jeg har fortaget mig de sidste par dage), jeg har ikke længere overskud til at være sammen med andre, og vil egentlig helst bare være alene, jeg bliver irriteret over de mindste ting, og jeg er næsten hele tiden ked af det.

Jeg har brug for hjælp til hvad jeg skal gøre, jeg har haft kontaktet min læge via en telefonsamtale, hvor jeg prøvede at forklarer hvordan jeg har det, og hun sagde jeg skulle finde ud af hvad det kan være hovedsagen til at jeg er stresset, det har jeg tænkt over siden, og kontaktede hende så på mail, hvor jeg skrev jeg gerne ville snakke med hende eller en af de andre læger hurtigst mulig. hvor jeg fik af vide jeg skal bestille en tid ved hendes sekretær, det gjorde jeg så, men hun hr først en tid den 27/1, hvilket jeg synes er lang tid at gå.
Jeg vil gerne vide om man kan kontakte andre end sin egen læge, omkring dette som kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Katrine

Kommentarer

  • Hej
    Jeg synes da også, at det er enormt lang tid du skal vente. Da jeg fik det skidt, ringede jeg til min læge og fik en akuttid dagen efter.
    Jeg synes, at du skal forsøge igen...
    Da jeg var ved lægen, skulle jeg lave en liste med symptomer, altså fx. åndenød, trykken for brystet mm. Dernæst skulle jeg skrive, hvad der forværrer mine symptomer og hvad der bedrer disse.
    Jeg skulle også notere, hvordan jeg er som person.
    Ud fra disse noter forsøger jeg at gøre mere af det gode og mindre af det dårlige. Jeg skal til lægen igen i morgen og er spændt på, hvordan min fremtid så ser ud derefter.
    Mvh. Christina
  • Hej.
    Vil hoppe på vognen, jeg synes også at det virker som lang tid du skal gå at vente? Men nu har du været til lægen, gik det godt? Og hvordan har du det efterhånden?
    Hvis du har overskud til det skal du huske at få spist sundt og varieret samt motioneret. Det gælder både motion for kroppen og sjælen. Mange der har stress glemmer at få aktiveret hjernen, da de udelukkende fokuserer på kroppens fysiske form og hvordan de spiser sundets muligt. Disse to ting er dog også uhyre vigtige man må dog bare ikke glemme sit vigtigste organ - hjernen.

    http://brainshop.dk/10-tips-til-hvordan ... rne-igang/ her er en udmærket artiklen om hvordan du holder hjernen til ilden.

    Igen, jeg håber du har fået det bedre og at din læge kunne hjælpe dig.

    Mvh. Jon
  • Jeg har allerede nu fået det meget bedre. Jeg har mest af alt bare brug for at få en der kender til det, til at fortælle mig hvad jeg kunne gøre, og det fik jeg gjort gennem en Phsykolog som var fantastisk. Mange tal for jeres svar, og hjælp. Jeg er nogenlunde på toppen igen, så det er fantastisk!
  • Kære Katrine

    Hvor dejligt at høre, at du allerede har det bedre! Håber du fortsat har det bedre her ultimo marts :o)

    Men åh - det er jo fuldstændig som jeg havde det, da jeg var ramt af voldsom stress. Mit udsprang også af udfordringer hjemmefra. Jeg havde nogle kedelige oplevelser i barndommen, som gjorde jeg havde et uhensigtsmæssigt reaktionsmønster, som kom til udtryk på arbejdet: 'jeg burde', 'jeg kan da lige', 'det skal jeg nok lige klare', 'den tager jeg' osv. - måske du kender det?

    Har du fået gode råd af din læge og psykolog, som du bruger i din hverdag til at undgå at lande i stressfælden igen?

    De bedste hilsner
    Louise
Log in eller Registrér for at kommentere.