Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Overbelastningsskade i knæet

Redigeret 16 februar, 2015, 14:00 i Sportsskader
Hej allesammen,

Jeg er en dreng på 17 år som har døjet med en knæskade siden oktober-november sidste efterår.

Det startede med en blanding af vokseværk og meget træning hvilket resulterede i diagnosen "overbelastning af slimsækkene i begge knæ".
Smerten sidder under begge knæskalder, men hver måned bliver det bedre og bedre men meget langsomt.

Jeg har prøvet næsten alt, akupunktur, ultralyd og ipoprofen(staves), fået indstillet min racercykel ved en cykelhandler, til udstrækning af lårmusklerne. Jeg laver også øvelser på et skråbræt, altså squat på et bræt med 30 graders hældning - når jeg går for langt ned i knæ og op igen begynder det at gøre ondt under knæene.

Jeg bruger angora varmebind til begge knæ næsten døgnet rundt og det hjælper også meget.

Jeg cykel-genoptræner lige nu 50 minutter i rolig tempo og øger hele tiden med 5 minutter!

Jeg vil rigtig gerne kunne komme til at køre cykelløb til næste år!!

Håber der er nogen der kan hjælpe mig for jeg er virkelig trængende efter at komme ud og give den max gas!!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig

    Jeg håber du har fundet ud af det med dit knæ.

    Jeg står selv i samme situation lige nu, og vil meget gerne høre hvordan du har løst dit problem? Hvad endte diagnosen med at være osv?

    Jeg håber, at du svarer selvom det er mange år siden du har skrevet.
  • Indstillinger
    Hej,

    Her 2 år efter er jeg fri for problemer. Det jeg kom frem til, var at det var simpelt vokseværk kombineret med meget træning. '

    Hvis du træner, så blev ved med det, men i sæt evt 3 timers træninger ned til ½ eller 1 time, det gjorde jeg (cykelrytter).


    Det allerbedste du kan gøre er at holde det i ro, og ikke gøre ting så det gør ondt - fx gå ned i knæ osv.

    Derudover hold mindst 1 dags pause mellem træningspas og snak evt med en fys om et skråbræt til at gå ned i knæ med (hvis du ikke kan køre let benpres?)


    Jeg blev både undersøgt med en MR scanning og diverse andre ting, og jeg fik anbefalet at tage et kosttilskud af D-vitaminer + fiskeolie.




    Tilsidst vil jeg gerne sige, at det var en mega svær periode af mit liv at være "skadet", og jeg overvejede kraftigt at stoppe med at dyrke sport, men mine venner i klubben og min sport blev ved med at hjælpe mig på rette spor, så bare hold ud. For mig gik der 2 år inden det gik helt væk, men til gengæld er det helt væk i dag


    held og lykke med bentøjet :)
  • Indstillinger
    Vigitgst af alt - søg læge og fys så de kan finde en evt. grund til skaden - det er bedst med professionel hjælp !!!!!!
Log in eller Registrér for at kommentere.