Hjem Sind og psyke Angst

lyrica

1235712

Kommentarer

  • Hej Anna. Først vil jeg fortælle af jeg er doceret med 300 mg morgen (som skal virke om dagen) og 300 mg aften - ikke nat for at få virkning til nat.
    Mht hvornår virkningen begyndte at aftage er lidt uklart for mig men min behandler vurderede at det var efter ca 3 års effekt men du må huske på at medicin virker vidt forskellig på os og der er jo kun en som dig og vi ved jo ikke hvad fremtiden bringer - temmelig sikkert noget godt ...mvh Tulpi55
  • Hej Tulpi55

    Okay så du er nu på fuld dosis.

    Det er rigtig godt at hører der går noget tid for dig ca 3 år før effekten aftager i følge din behandler.

    Hvordan er din søvn på de 300 mg Lyrica??

    Jeg synes ikke jeg er i mål med søvnen på de 250 mg. ved ikke om det hjælper at gå op, jeg har for eksempel været vågen i nat fra klokken 2.30 enerverende.

    Om dagen hjælper de fantastisk godt på den dosis.

    MVH
    Anne
  • Min søvn er stadigvæk ikke optimal. Jeg vågner mindst en gang om natten og er vågen i mindst en time. Jeg har ændret meget på min tilgang om aftenen. Kaffe indtager jeg ikke efter kl. 21 og jeg spiser heller ikke efter dette tidspunkt og begge dele indtog jeg i stor stil før. Jeg har også fået en lampe med lysdæmper ( jeg er meget mørkeræd) og jeg læser mig i søvn med en ikke for interessant bog. Jeg synes det hjælper lidt men stadigvæk de irriterende vågne timer og jeg ved simpelthen ikke hvad der er at gøre og det har jo stor stor indflydelse på hvordan man har det næste dag. Jeg vil også nævne at jeg i mange år har fået sovemedicin men det tog de fra mig i 2010 (fordi de havde givet for meget til de gamle på plejehjemmene øv) og efterfølgende har jeg ikke haft en sammenhængende nattesøvn. Ja det er jo ikke til megen hjælp men det kan da være at du kan få lidt glæde af de erfaringer jeg har haft så giv et praj. vh og mange tanker fra Tulpi55
  • Hej Tulpi55

    Tusind tak for det du skriver.

    Jeg har følt mig helt forkert eller at der var noget galt siden det ikke hjalp helt på min nattesøvn, men når jeg læser om din, så ligner det meget hinanden. Så for dig hjælper det men ikke til en hel nattesøvn uden opvågninger??

    Jeg ringede til min læge i går og hun sagde jeg enten skulle tage 2 Panodil eller en halv Oxapax(før hed det Alopam, beroligende benzodiatapiner) til natten. Jeg tog 2 Panodiler her i aftes og synes min nattesøvn var bedre.

    Jeg har dog tendens til at have tunge triste tanker om aftenen inden jeg skal sove, og jeg prøver virkelig ikke at have det. Det er jo ikke det bedste for nattesøvnen.

    Som dig prøver jeg at tage alle råd til mig omkring nattesøvnen. Også det med at vågner man om natten og kikker på klokken siger man bare pyt. Ja og lave Mindfulness et par timer før søvnen. Jeg tager også Malatonin om aftenen for at bedre søvnen.

    Det med at stå op hvis man ikke kan sove hjælper ikke på mig, jeg bliver ikke søvnig af det.

    Jeg har en læge der ikke vil give mig sovemedicin fordi hun siger jeg bliver afhængig af dem, så det er ok for mig bestemt, hun ved hvad hun snakker om.

    Træls for dig du har haft dem med god effekt og så bliver de tager fra dig, det må være rigtig svært så.

    Jeg bruger et program der hedder f.lux til min computer så når solen går ned bliver min skærm dæmpet til en let orange/rød farve som gør man bliver mere døsig.

    Netop nattesøvnen eller mangel på samme har stor effekt på dagen efter negativt.

    Jeg har altid sovet let, og indimellem haft søvnproblemer,men efter min fars død i sommers er det gået helt galt.

    MVH

    Anne
  • Hej alle sammen.
    Jeg har lidt af angst i 3 år nu og prøvet alt. Psykolog, TFT, tlf. kontakt med angsteksperten Kim, hypnose ja alt hvad jeg har kunnet komme i gang med og alt i håbet om at bare et eller andet, en eller anden, kunne give mig "den gyldne nøgle", så jeg kunne få bugt med angsten og låst den væk bag helvedes porte for bestandigt, men ALT forgæves.
    Alt også med den tilgang at angsten kom "naturligt" så jeg skulle også bekæmpe den "naturlig" MEN nu giver jeg op...er ved at miste mit job, som jeg kæmpede for at få, og angsten æder mere og mere hver dag af mig... Jeg overvandt min medicin skræk før jul, og prøvede Lamictal men kun 6,25 mg. (Kunne ikke gøre pillen mindre:-() og efter 1 uge havde jeg kodyl hovedpine 3 dage i træk og stoppede så. (har dødsangst, og er sikker på jeg får de værste bivirkninger der er på indlægssedlen, de få procenter som får dem skal jo udgøres af nogle, og garanteret det er mig). Og da jeg er ekstrem opmærksom på ALLE kropslige tegn, ja så er det ikke nemt at tage en pille "med ro i sindet"...lidt svimmelhed udløser let som ingenting et panikanfald.
    MEN hvorom alting er, sidder jeg nu med ordineret Lyrica...jeg ville ønske jeg kunne slukke mig og min krop, bare sove i 14 dage og vågne op velmedicineret og uden bivirkninger, for vil gerne have det godt igen, tør bare ikke tage den s....pille, frygter hvad kroppen kan finde på. -har gået med en pille i 4 uger nu, som jeg har opdelt pulveret i så det svarer til 6,25 mg. Ja vanvittigt for normaltænkende men siger lidt om hvor skrækslagen jeg er. Men i morgen ville jeg gerne starte (tidligt for tør ikke lægge mig til at sove hvis jeg har taget lyrica der...tænk hvis jeg får brug for lægehjælp men ikke kan gøre noget)... Men mit spørgsmål er...
    Hvordan ved jeg at jeg får nok lyrica, hvornår er dosis optimal (er bange for at få for meget), og alle siger alt andet medicin end lyrica, men nu er det jo det som jeg har, for prøvede faktisk 2 piller ssri, for ca. 2 år siden, men anden dag fik jeg reaktion på det, og lægen sagde at dem kunne jeg ikke tåle. Er næsten ligeglad med hvilket mærke det er (ikke cipralex og lign.), vil bare gerne have det godt for mine børns skyld og min egen.... Kan nogen hjælpe, og give mig det mod jeg ikke har...og hvis jeg ikke kan tåle lyrica, er det så så svært at stoppe?
    Håber en har tid til at svare... Kan snart ikke mere.
    På forhånd tak.
  • Hej Haderangst1

    Du skriver ikke hvor stor en dosis du har fået, men det er helt sikkert en lav dosis.

    Du er nødt til at stole på din læge at han/hun giver dig noget der er sikekrt for dig.

    Jeg mener okay lidt bivirkninger kommer der nok, i et par dage indtil kroppen vænner sig til det, men hvad er alternativet??

    Er det bedre at være så ædt op af angst og det hele er kaos??

    Mine bivirkninger var let svimmelhed og det var alt, ved en stor opgradering til det dobbelte fik jeg det også ligesom jeg var fuld, men ikke mere end jeg kunne styrer det, og efter to døgn var det også væk.

    Ingen piller er uden bivirkninger sådan er det bare.

    Jeg vil faktisk anbefale at tage dem om aftenen først fordi du der ikke der vil mærke bivirkningerne fordi du alligevel lægger dig til at sove, men forstår godt du selv vil være mere tryg ved at tage til morgen.

    Skriv endelig tilbage hvordan det går og gik.

    Held og lykke med dem og igen du har vel ikke noget alternativ og du kan jo ikke få det værre end nu kun bedre af det.

    anne
  • Hej Anne.

    Tusind tak for din respons, det betyder VIRKELIG meget. Jeg har læst dine indlæg nok tusind gange den sidste måned, da det faktisk er et af de få indlæg, som fortæller positivt om Lyrica, og det har faktisk været med til, at jeg ligeså stille har fået mere mod på at prøve Lyrica.

    Troligt har jeg fulgt med i din optrapning fordi de indlæg jeg har fundet, tit har handlet om at mange er blevet stoppet af egen læge/eller valgt selv at stoppe, med at tage Lyrica. Det er jo gået rent ind til min angst om, hvor "farligt" det er.

    Men du har fuldstændig ret, det kan næsten ikke blive værre lige nu end det er, det værste vil være at jeg ryger direkte ned til start igen, hvor jeg næsten intet kunne...det var svært bare at gå en lille tur på max. 10 min. med min højt elsket hund udenfor matriklen af bare frygt for at jeg faldt om med hjertestop...disse tanker fremmede jo kun alle de kropslige symptomer, så det var en rigtig ond cirkel.

    I dag er jeg startet på job igen, men INGEN ved hvilket helvede jeg gennemgår bare ved at tage afsted og bare være der. Hver time er fyldt med mange angstanfald, nogle værre end andre, for at blive afløst af vild træthed hvorefter et nyt kommer... Ja er begyndt at "holde af trætheden" for så ved jeg at jeg lige har en kort pause...men skidt da det jo kun er fordi kroppen ikke kan mere lige på det tidspunkt.

    Da jeg prøvede ssri (sertralin) var det 12,5 mg. begge da, men anden dag kom en heftig reaktion, bla. var mine pupiller udspilet i 2 timer, vild så jeg ud, og en masse kropslige reaktioner som gjorde jeg kom til vagtlægen. Jeg spurgte direkte, er det her en bivirkning eller en reaktion på medicinen, han svarede uden tvivl det sidste. Derefter turde jeg ikke prøve igen. Men før jul, synes jeg ikke det her var holdbart mere og tænkte meget, sikke et liv at skulle leve....hele tiden 3-4 okay dage med acceptable angstsymptomer, så kom der altid et nyt og voldsomt panikanfald, det bruger jeg 3-4 dage på, hvor jeg prøver at "tage mig sammen" igen overvinde min dødsangst, og så går det rimeligt i 3-4 dage igen osv. ...sådan har det gået de sidste 2 år. Så i julen tænkte jeg, ikke mere og valgte at prøve Lamictal med åben sind. Da jeg klarede den 1. og den frygtede 2 dag, blev jeg ved med en minimal dosis på 6,25 mg. Men 7 dagen fik jeg som sagt vild hovedpine, migræne om du vil, kunne ikke sove for den, så det var slemt, men efter 3 dage sådan, opgav jeg.

    Men denne gang er det værre, er lige startet i ny stilling for 14 dage siden, og er næsten konstant svimmel, kvalme osv. Føles som når blodsukkeret er lavt, det kører op og ned mange gange i timen og dagligt udløses 1-2 store panikanfald...det er ulideligt. Så sidder med Lyrica i hånden og tænker:i morgen, så gør jeg det!!", men skal møde på mandag igen og frygter jeg er vild påvirket at bivirkninger så jeg ikke kan skjule det eller passe mit arbejde...er jo vild bange for, hvordan opstarten vil blive. Min læge har sagt jeg kan starte på 25 mg. og trappe op hver 3. dag som jeg har mod til det. Men at jeg bare skal tage optrapningen rolig, for er enorm medicinfølsom og uhyre kropslig reaktionsfølsom (bliver ko bange for selv det mindste "jag" i kroppen).

    Pyha det blev langt Anne, men tog mod til mig med at skrive, da du kunne fortælle noget positivt. Jeg ved det ikke holder uden mere hjælp end min egen selvhjælp. Medicin er svaret nu det ved jeg. Men frygter opstarten OG hvad så når jeg skal ud af det og alle dem som siger det stopper med at virke. Er bange for jeg skal op i den største dosis, for det er vel ikke godt for hjertet, ja krop og sind. Ej hvor er jeg bange.
    Igen tak fordi du svarede så hurtigt, håber jeg har modet i morgen. Og har du lyst må du meget gerne fortælle om din opstart, evt. hvornår det begyndte at virke. Hvordan vidste du det. Hvordan hang din dag sammen i opstarten?, og hvad gør du hvis virkningen forsvinder?

    Mange hilsner x
  • Hej igen Haderangst1

    Tak for dit gode lange indlæg.

    Jeg har været der hvor du er nu. Selvom du beskriver det og synes det er et helvede at være i, så tror jeg først det er når man har det bedre man helt forstår hvor slemt det egentlig var.

    Som du beskriver det så skal der handles.

    Jeg har prøvet flere ting for min angst, hos mig jo jeg får bestemt panikanfald men det er mere generaliseret angst jeg lider af.

    Da jeg fik depression fik jeg Mirtazapin som over tid hjalp, men med så meget andet er man nødt til at være tålmodig og give det tid til at virke.

    Så er jeg kommet på Oxapax, som tilhører Benzodiatapin gruppen, der jo ikke er så velset man får. Jeg får dem ikke fast med ved behov. De er fabelagtige virker hurtigt og man får det så godt og roligt.

    Nu kom jeg så i december på Lyrica, fordi jeg over lang tid har lidt af stress og skulle fungerer på arbejde, for ikke at miste det. Jeg havde det også så utrolig elendigt men udadtil prøvede jeg at holde facaden, men man får jo meget sygefravær og man er ikke ordentligt på arbejde når man er der.

    Sådan er det sikkert også for dig.

    DU skriver igen og igen at du frygter bivirkninger og når du får noget nyt får du det så dårligt.

    Selvom jeg bare taget det medicin min læge tilbyder uden så meget angst, så kan jeg love dig for jeg pludselig får alle bivirkninger når jeg begynder på noget nyt, og det tror jeg næsten alle mennesker oplever, men tro mig tag 98% af bivirkningerne væk og sig de var på grund af angsten for bivirkningerne, på samme måde som du nok kender angsten for angsten, at man er angst for om man får det.

    Jeg kan love dig for Lyrica har hjulpet mig ualmindelig meget. Jeg skrev om Oxapax der hjælper ret hurtigt og man bliver helt afslappet og rolig, sådan er Lyrica lige netop, og det gode er det hjælper optimalt efter en til to døgn.

    Jeg vil sige tag Lyrica giv det en uge hvor du siger at alt du mærker er ok og at du så derefter kan sige om det er noget for dig. Du har vel ret beset heller ingen alternativer, det er angsten der nu leger med dig og gør du ikke begynder på dem og ikke før har givet din medicin en chance.

    Det duer ikke vel??

    Tag imod det med åbent sind og lad være med at sig og tro på at det du mærke ri kroppen er bivirkninger igen 98% er sikkert angsten der spiller dig et pus.

    Det er en utrolig god plan din læge har givet dig, og Herre Gud 25 mg Lyrica er intet. Jeg er landet på 225 mg.

    Det er da perfekt at starte i dag og have hele weekenden til at vænne dig til det i. Med så lille en dosis tror jeg nærmest ikke du mærker nogen forskel.

    Start op jeg skal nok være her og svarer på din uro bekymring og andet.

    Da jeg som dig startede på 25 mg. der blev jeg lidt svimmel, kunne godt mærke en lille forskel, kom til at sove lidt bedre om natten og om dagen mærkede jeg nogle timer hvor jeg var mere afslappet men en anelse svimmel også, men det bliver faktisk meget bedre jo højere op man kommer i dosis, og til sidst får man ingen bivirkninger. Man skal bare holde ud og være rolig omkring det og håbefuld.

    Ja så tag du bare din 25 mg her til morgen og skriv hvordan du har det, jeg skal nok svarer hurtigt tilbage igen.

    knus

    anne
  • Hej Anne.

    Tusind tak for dit svar. Jeg læste det tidligt i morges for første gang, og tænke wow du er virkelig en ven i nøden. Jeg tænkte, senest kl. 9.00 så tager jeg den, så blev klokken lidt over 9 og jeg tænkte senest kl. 10.00, så blev den lidt over 10 og kunne ligesom ikke finde det "rette" øjeblik og så var den lidt over 11. Så tænkte jeg, nu er det ikke morgen mere, så nu må du vente til aften, men som tidligere skrevet tror jeg ikke jeg tør om aftenen... Og ej hvor er det træls, er så vildt misundelig på dig og beundrer dit mod. Men jeg kan mærke jeg ikke mere er i tvivl om det er "det rigtige", ser jo ingen anden udvej, og føler også at jeg HAR prøvet alt hvad jeg kunne finde på, det er bare lige det med at turde.

    MEN Anne, det lykkes ikke i morges, men du skal vide, du fik virkelig sat nogle gode tanker i gang, og tror jeg vil finde styrken til det, ved at læse dine indlæg. Du siger rigtig mange ting, som beroligere og giver mening.

    Og hvis lyrica kan give mig lidt ro a la de benzo'er du tager, så er det jo et stort skridt i den rigtige retning, for ved jo godt at mange af de kropslige symptomer, foruden min aldrig slukket alarmknap, lige netop skyldes at kroppen konstant er på overarbejde, ja den er træt.

    Jeg fik en operation for 3 år siden som ikke gik efter planen, og her startede tankerne om, at den skulle laves igen 10 år senere og så ville min krop måske ikke klare det, for så var jeg jo 10 år ældre, her blev min dødsangst født. Den tog til og efter anden operation var stressen også blevet en del af mit liv. Jeg vidste ikke hvad der skete og efter 0,5 år med flere undersøgelser, fik jeg at vide af min læge at hun mente at det jeg havde var angst udløst af stress. I dag kan jeg godt se at jeg nok har været stresset i flere år inden operationen, men har ikke følt mig stresset. Ved godt jeg er en perfektionist til fingerspidserne og synes ikke jeg har mere at se til end så mange andre, men okay, den der ser stressen til sidst er som regel en selv. Så måtte sluge den og erkende at det som jeg troede jeg kunne klare, åbenbart er mere end kroppen kunne klare... Den slås jeg stadig med. Dertil kom så angsten, og det at skulle erkende at jeg faktisk ikke ER "rigtig" syg (hjerteproblemer mm.)men at angsten er så magtfuld i alle sine former, ja den slås jeg stadig med, ellers må jeg gå ud fra at angsten nok var forduftet for længst.

    Hvordan klarer du arbejdsdagen nu? Og tog du fri da du begyndte på lyrica?... Kan godt mærke nu, at jeg ville ønske jeg havde taget den i morges.

    Tak fordi du tager dig tid til at svare tilbage, betyder mere end du tror.

    Knus x
  • Hej Haderangst1

    Jamen sikke dog et spring fremad i den rigtige retning du har taget det kræver mod.

    Jeg kan bestemt anbefale dig at tage det i aften fordi så vil du mærke meget mindre til eventuelle bivirkninger. Det er min erfaring. Nej så løbet er ikke kørt for i dag, måske skal du ændre din holdning til det skal være om morgenen så du føler du bedre har kontrol over det. Nu vil jeg så sige jeg har det helt på samme måde som dig så jeg kan sagtens følge dig.

    Ja når du finder den rigtige dosis af Lyrica så virker de fuldstændig som benzo'er uden den der tilvænning og uden de mister effekten og uden man bliver afhængig af dem. Man kan tage dem i mange år hvis det skulle være.

    De symptomer du beskriveor er bestemt noget Lyrica tager man får virkelig en indre fred og ro i krop og tanker. Jeg har fået overskud til at tænke over hvad jeg kan gøre så¨jeg ikke får stress og angst.

    Det er vist vigtigt man tager dem tæt på hver 12 time så det skal du også lige have med. For mig tog det tid fordi jeg efter en time bliver søvnig så jeg skal tage dem så tæt på jeg skal sove som muligt. Hvis du har søvn problemer skulle de også være sagen for mig har de bestemt hjulpet meget, men ikke 100%

    Jeg hepper på dig for jeg tænker så skidt du har det har du intet at miste, og samtidig er chancen for du overdriver bivirkningerne på grund af angst vel temmelig stor ikke?? Har været der selv, man mister totalt jordforbindelsen selvom man normalt er meget almindelig og fornuftig.

    Jamen jeg begyndte på dem i en weekend, og det er derfor jeg tænker det er vigtigt du tager dem nu her til aften så du når at blive lidt trygge ved dem inden du skal på arbejde.

    Jamen for mig tjae man må være realistisk og sige hvis man er lidt svimmel er man det men det er som om bivirkningerne går væk når man er koncentreret omkring et arbejde. Jeg vil også sige for mig forsvandt bivirkningerne efter et par dage.

    Ja så i aften er vel den bedste tid det kan ikke blive bedre nu det ikke blev i morges, pas nu på du ikke bliver ved med at forhale det, for så bliver det jo tidligst måske først til næste weekend, så er nok ikke nok er det ikke bare NU du skal tage dem???

    knus

    anne
Log in eller Registrér for at kommentere.