Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lægen vil ikke give mig et sundhedstjek.

Redigeret 9 februar, 2015, 03:53 i Åben debat for mænd
Hej.

Jeg har fået ny læge.
Ved første konsultation handlede det egentlig om noget helt andet, og jeg forventede ikke der var tid til et sundhedstjek. Men jeg spurgte hende om det var muligt jeg få lavet et sundhedstjek, da det er mange år siden jeg har fået lavet et, hvor hun eksempelvis tjekker mit kolesterol, nyretal, testosteron niveau osv. Da jeg spurgte om det, sagde hun at det skal vi gøre, hvis det er for/imod noget, og jeg fik det indtryk at der skulle være et ordentlig grundlag for at hun ville give mig et sundhedstjek.

Jeg har ikke fejlopfattet, eller misforstået noget som helst. Men jeg stiller mig selv det spørgsmål, får man ikke lavet et sundhedstjek for at se om man er fejler noget.

Er der nogen som har oplevet lignende?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja det er også mit indtryk, at der helst skal være en konkret mistanke om noget før lægen vil bruge "en masse krudt" på det.

    Egenligt ringe især for mænd som jo har det med ikke at komme til læge før man allerede "er død"...

    Derimod kunne jeg godt blive tjekket for noget specifikt, f hjerte, lungefunktion, kønssygdomme eller lign.

    For at få en "komplet tjek" forlangte kommunen et sådan af min læge. SÅ kom der skub i sagerne, og fik 2 x 3 dobbelt tid hos lægen.

    Selvom det ikke burde være nødvendigt.
  • Indstillinger
    Ja, jeg har engang fået det forklaret af en læge. Et sundhedstjek er faktisk kun en falsk tryghed, som man ikke kan bruge til noget som helst.

    Det er ikke muligt – eller rettere meget voldsomt dyrt, voldsomt ressourcekrævende og komplet unødvendigt, hvis hele befolkningen med jævne mellemrum skulle undersøges for samtlige sygdomme, der findes – så dyrt, at ikke engang en skatteprocent på 100 ville kunne betale for det.

    Ved et såkaldt sundhedstjek vælger man/lægen 8-10 ting, som der bliver undersøgt for, og hvis det viser sig, at det ser godt nok ud, vil patienten tro, at han/hun så er fuldstændig rask, så eventuelle symptomer, der dukker op senere, vil derfor blive ignoreret, for ”jeg har jo lige fået et sundhedstjek”, selv om der jo faktisk kun er ”skudt med spredehagl”, hvor chancen/risikoen for finde noget er lig med russisk roulette

    At disse ting, du taler om skulle være helt i orden, er jo ikke ensbetydende med, at du ikke fejler noget andet, som der ikke er blevet tjekket for.

    Din læge har helt ret – har du et eller flere symptomer, der virker bekymrende, bør du gå til læge og få det undersøgt.

    Det er muligt, at mange især mænd ikke går til læge før de allerede er ”døde”, men det er altså helt og aldeles eget ansvar, og det er netop de mænd, der i den grad vil opfatte et sådant sundhedstjek som at de er fuldstændigt fri for samtlige sygdomme – hvorfor det ligeledes i den grad kan blive fuldstændigt fatalt at foretage.
Log in eller Registrér for at kommentere.