Hjem Kræft Åben debat om kræft

Kan man bypass sin lokale læge og få en scanning?

Redigeret 18 februar, 2015, 20:36 i Åben debat om kræft
Jeg er 21 år gammel og har i 4+ år gået med symptomer der minder om kræft. Ja lyder dumt fordi det er nok de færreste der har kræft symptomer så længe uden behandling. Hast tit overvejet om hvorvid, det kommer af noget psykisk da min far fik kræft og døde af det dengang jeg var 11.

Jeg har haft en konstant følelse af trykken i maven under rib benet i højre side i 4 år, trykken i hovedet og en svag smerte i min venstre testikel. Alt sammen begyndte ca. For 4 år siden.
Årene efter min fars død kom jeg til lægen med noget åndedrætsbesvær en gang eller to men fik altid at vide at det nok var traume over at have set min far ånde ud på den måde. Jeg tror det gerne, men det ændrer ikke at jeg havde det skidt men dengang var det nok bare angst og stress.

Men nu har jeg haft disse konstante halv-smerter of trykkende fornemmelser indvendigt i mave regionen specielt, i over 4 år og jeg har tøvet i al den tid med lægebesøg fordi jeg er bange for den dag jeg måske får at vide at det er alvorligt.

Men jeg kan ikke rigtigt holde til at vente mere nu. Er der en måde så jeg blot kan bestille tid til en scanning uden at skulle konsultere min lokale læge?

Kommentarer

  • Hej Asbj93
    Du kan ikke komme uden om din praktiserende læge, med mindre at du betaler for det hele selv på et privathospital pris omkring de 10.000 kr.
    Da du skal henvises fra deres læge til scanningen, selve scanningen, og så have tid hos deres læge til svar, så prisen er ikke urealistisk.

    Fik din mor at vide af de kræftlæger der var omkring din far inden at han døde, at hans børn skulle testes?
    Den besked får den efterlevende forældre at vide, hvis der er er en arvelig genetisk risiko for at du kan få samme kræfttype.

    Hvis det fylder så meget i dig som du giver udtryk for i dit skriv, syntes jeg du skal bede din læge om at henvise dig til genetisk rådgivning.
    http://www.cancer.dk/hjaelp-viden/fakta ... adgivning/
    Den genetiske udredning kan afsløre om du har risikoen for at få kræft og med hvilke risikofaktor der er i %.

    Du skal være forberedt på at der er rigtig meget papirarbejde forbundet med denne udredning, for nogle kan det være uoverskueligt.
    Hele din familie bliver involveret i din udredning, da personalet gerne vil have at du går så langt til bage som muligt, for at give dig det bedste svar.

    MEN DET ER VIGTIG AT DU AFGØR MED DIG SELV, HVAD DU VIL BRUGE DIN VIDEN TIL, er det til at gå til grunde over både fysisk og psykisk, er der ABSOLUT IKKE EN GOD IDE AT FÅ UDREDNINGEN LAVET.
    MEN VIL DU BRUGE UDREDNINGEN KONSTRUKTIV, til at komme godt videre i livet og nyde mange gode år i fremtiden, så syntes jeg du skal få det gjort.

    Men pga de symptomer du beskriver, syntes jeg klart at du skal kontakte lægen og sige at du vil henvises til udredning for dine symptomer.
    Og at lægen ikke bare skal slå det hen med at det kan skyldes angst for kræften.

    Jeg håber det bedste for dig.
    Hilsen
    Rita
  • Tak, tak og tak igen, Rita for svaret!

    Jeg skal til lægen på torsdag men det er faktisk angående om jeg kan komme til psykolog, angående det samme emne faktisk -- det er et par ting jeg bare ikke har fået bearbejdet og det kører som film inde i hovedet på mig og det er ved at blive for meget.

    Men det er samtale/konsulation så jeg tror lige jeg skriver til ham om det du foreslog.

    Men, argh, det er bare lidt noget rod for jeg har bare så mange ting oven i hinanden og noget af det er sikkert bare angst og indbildning men jeg tror det hele er kræft, så det er lige med at finde ud af hvor man starter fra bunden.

    Jeg overvejer dit foreslag om genetisk udredning... jeg har hørt om de ret negative og upraktiske sider af det og jeg er ikke sikker på det men jeg tror jeg hører min læge ad i første omgang, måske også pårørende.
  • Hej Asbj93
    Det var det mindste jeg kunne gøre :)
    Jeg håber dit besøg hos lægen giver pote og du får henvisningen til psykologen for når du bliver ved med at have den samme film kørende i hovedet er det med stor sandsynlighed at det er fordi du ikke har fået tingene bearbejdet, det er vigtigt for at du kan komme videre.
    Husk på at der kommer en betaling på mellem 150,- og 250,- pr gang. til psykologen ved hver konsultation, selvom du er henvist fra lægen.

    Ja det er en god ide at forberede ham og det spørgsmål.
    forud for din konsultation hos lægen, syntes jeg du skal få fundet ud af hvilken type kræft din far døde af.
    Og spørg lægen direkte om der er arvegange i den type kræft din far døde af.
    Alene det svar vil give dig en afklaring, netop fordi nogle kræfttyper er arvelige mens andre ikke har nogle arvegange, det er vigtig for dig at vide.

    DU MÅ ALDRIG BRUGE ORDET INDBILDNING, for så er du allerede sat i bås.
    Visk det ord ud af din ordbog.
    Det er naturlig at frygte at du har arvet kræftanlæg fra din far.

    At starte fra bunden er samtalen med din mor eller din fars forældre som sikkert kan fortælle dig hvilken kræfttype han er død af og om der er andre i familien med kræft på din fars side, derefter til lægen og få en snak om en eventuel gentest.
    Hvis du vælger gentesten, er det din læge der henviser dig til den.
    Så modtager du en stak papir og indkaldelsen fra det laboratoriet der foretager gentesten.

    Men det er nødvendigt at du er HELT AFKLARET hvad du vil med svaret på gentesten.

    Hvis svaret er positivt at du har en arvegang, hvad vil du så gøre, hvis du bliver tilbudt forebyggende behandling ?

    Hvis svaret er negativt, vil du så forsat bruge dit liv på at være bange for og tro på at du forsat har kræft?
    Eller vil du læne dig tilbage og nyde livet til du bliver rigtig gammel?

    Jeg ved at mine spørgsmål er hårde, men de er vigtige, for de kan fortælle lægen om han skal henvise dig til gentesten eller ej.

    Pøj pøj med konsultationen hos lægen på torsdag
    God solskinsdag til dig
    Hilsen Rita
  • Om jeg vil tage en gentest er stadig lidt up in the air. Det er først og fremmest mine egne fysiske symptomer jeg vil have undersøgt, men det er vigtigt for mig at få afklaret om det virkeligt er 100% fysisk eller om det bare føles sådan fordi det er fremprovokeret fra noget psykisk.

    Min far led af knoglesarkom i anklen. Det var en svulst på størrelse med en håndbold som så fra november 2004 spredte sig til lungerne hvilket han døde af i 2005.

    Jeg har ikke nogen tidlige svulster og specielt ikke i anklen, men jeg ved jo for lidt om kræft til at vide om det kan starte et andet sted selv om det er samme type. Af den grund er jeg selv ikke overbevist om at det jeg potentielt har er direkte arveligt fra min fars kræfttype. 3DS eneste to i min familie som har haft kræft er min far selv og min oldemor som døde den gang min farmor var ung.

    Mere ved jeg ikke rigtig om kræft og arv i min familie.
Log in eller Registrér for at kommentere.