Hjem Astma og allergi Astma

Astma,næsepolypper og acetylsalicylsyre overfølsomhed (Aerd)

Redigeret 9 maj, 2017, 05:39 i Astma
Hej jeg er en mand på 37 år som for ca. 15 år siden begyndte og døje med lidt astma, som så udviklede sig til også at omfatte næsepolypper og pluslig kunne jeg heller ikke tåle acetylsalicylsyre som er i en del smerte stillende piller (nsaid) ,de gav mig nogle virkelige heftigere astma anfald med besøg på skadestuden tilfølge.
jeg har besøgt læger rigtig, rigtig mange gange uden nogen rigtig kunne fortælle mig hvad jeg fejler ,jeg har fået fjernet polypper 4 gange ambulant og operation på Aalborg sygehus en gang,har prøvet alt mulig medicin og er i gang med vaccination mod græs og bynke fordi jeg slår lidt ud på det, er konstant træt,deprimeret,stoppet i næsen,har trykken i hovedet,nærmeste kronisk pandehulebetændelse,har stort set ikke haft min lugtesans i 10-12 år kun ganske kort efter fjernelse af polypper, O.S.V.....der må være andre der har samme problemer derfor laver dette indlæg i håb om nogen har fundet noget der hjælper ? og ikke mindst for at dele en link til en foredrag/hjemmeside fra usa som jeg stødte på forleden dag(: som lige præcis handler om det jeg fejler "Aspirin Exacerbated Respiratory Disease | Samter’s Triad " som giver mig en smule håb for fremtiden, hjemme siden "http://aerd.partners.org/ " hvor foredrager ligger øverste i højre side, skal til nu lægen og ha taget en blodprøve for og se om jeg er overfølsom overfor gluten.

mvh
Martin
«1

Kommentarer

  • Hej prøver lige igen med linket, og vil anbefale alle med næsepolypper/konstant lukket næse/helårssnue/bihulebetændelse til at se foredraget, amerikanske undersøgelser viser at rigtig stor procent del af dem med næsepolypper rent faktisk AERD uden selv og vide det
    http://partners.mediasite.com/mediasite ... a51abb61d/
  • Hej !
    Jeg har nøjagtig samme problematik som dig.
    Er igang med at undersøge muligheder i udlandet.
    Har du lyst til at tales ved videre.
    Kunne efterhånden trænge til at kende en eller flere der kender
    til at have dette og få så lidt hjælp via det almindelige system.
    Venligst
    Cc
  • Hej med dig (:
    ja det har jeg helt sikkert , har du set videoen ? der er en tilhørende hjemme side "http://aerd.partners.org/" hvor der er en masse oplysninger om førsøg osv. jeg har det rimelig fint har lige følt mig helt rask med lugte sans i et par 5-6 uger enda i græs/bynke sæsonen ,det jeg lige ved jeg har gjort anderledes, er 3000mg fiskeolie og 10mg montelukast om dagen ?? det læste jeg skulle hjælpe hjemmeside ??
  • Hej igen Martin
    Det var da fantastisk at du har oplevet så stor en bedring!
    Skriv gerne privat musiccon9@live.dk
    Så ka vi lige udveksle mere:-)
    Hvad er monu.... for noget?
    Jeg selv spiste mig rask ved at undlade sukker og hvede og køre lchf inspireret mad. Men men røg lige tilbage i svær tilstand efter jeg fik en vaccination(B)
    Meget øv. Men jeg må jo finde vejen frem.
    Fiskeolie er jeg også selv gået igang med fast.
    Fra zinzino.
    Vi skrives ved:-)
    Kh
    Cc
  • Hej Martin.

    Jeg er en 24 årig kvinde som også lider af det samme som dig. Ingen lugtesans, konstant trykken i ansigtet mellem øjenbrynene, astma, høfeber, opereret flere gange for næsepolypper og skal igen indenfor nærmeste fremtid. Kender ingen andre der ligesom jeg ingen lugtesans har, folk kan slet ikke sætte sig ind i det.

    Hvordan har du det nu, kan du lugte noget og hvad har du gjort for at ændre det? Er desperat for at få min lugtesans igen...

    Mvh. Ditte
  • Hej Ditte
    Svare lige kort fra mobilen jeg har lige haft en periode med lugte sans men ikke lige pt ): skal lige høre om du er overfølsom overfor acetylsalisylsyre ? ( som er i ebufen parmol osv)hvis du er det ,vil jeg anbefale dig og se det fordrag jeg har linket og tilhørende hjemme side hvor der er en masse oplysninger
  • Jeg har 2 gange (tager meget sjældent smertestillende) haft kraftigt ubehag da jeg tog ibuprofen 400mg, kunne mærke mine slimhinder hævede op i næsen og halsen og blev utrolig forkølet :-( Så meget at jeg måtte tage fra arbejde og akut til øre-næse-hals læge.

    Hvordan kan man blive tjekket for om man er overfølsom overfor dette? Ingen næse-øre-hals læger har fortalt mig at jeg kunne være overfølsom på trods af at jeg fortalte at jeg havde taget ibuprofen.

    Jeg har læst og læst på amerikanske sider i går om næsepolypper og mange steder står der at det stammer fra fødevareallergi eller acetylsalicylsyre som du siger. Jeg ved at mit stammer fra allergi fra biopsien på polypperne efter operationen. Dog har de ikke undersøgt hvilken allergi (kun priktest og blodprøve for de mest almindelige allergier).

    Jeg har tidligere engang stoppet med at drikke mælk og spise mælkeprodukter, hvor jeg fik lugtesansen tilbage i 1 års tid, men lægen på Gentofte hospital sagde det ingen indflydelse havde og så meget skeptisk på mig, derfor begyndte jeg igen at spise det fordi jeg tænkte det var noget jeg bildte mig selv ind. Nu har jeg dog fundet en masse omkring hvad man skal prøve at undgå osv, men det er vist meget forskelligt fra person til person hvad man er overfølsom overfor.

    Jeg har en veninde som pludselig fik stort vægttab pga. fødevarer hendes krop ikke kunne håndtere. Hun har sendt en blodprøve til Tyskland hvor de tester 300 fødevarer og kan se hvad man er særlig overfølsom overfor, dog er det lidt dyrt (mener 3000 kr).
    I dag undgår hun mange af de fødevarer og har det godt. Hun siger de bruger den metode i USA og har gjort det i hvert fald de sidste 20 år, men herhjemme er det ikke noget man gør (man tester vist kun få af gangen).

    Jeg har 1 gang oplevet at jeg havde en infektion i næsen uden at vide det. Havde ellers været hos flere næse-øre-hals læger, men ved ikke hvorfor de ikke havde testet det noget før. En næse-øre-hals læge på Frb. podede mig i næsen og fandt ud af at jeg havde mange gram negative stave bakterier, efter antibiotika behandling for dette, fik jeg også lugtesansen igen i noget tid.

    Men nu står jeg her igen uden lugtesans. Tror mit næste step må være at blive testet for acetylsalicylsyre samt fødevarer allergier.
  • Hej, jeg er endnu en med samme symptomer. Det startede for 10 år siden med en behandling for seneskedehinde betændelse hvor jeg fik Ibuprofen, 1 time efter første pille blev jeg snotnæset og det er faktisk aldrig gået væk igen. Opereret efterfølgende for næse polypper flere gange. Bliver behandlet med rhinocort næsepudder og det hjælper lidt. Får Flexiotide mod astma.
    Har ikke set foredraget som I linker til endnu, men det gør jeg her bagefter.
    Håber i vil opdatere tråden med eventuelle resultater. Det vil være super hvis man kunne få lugtesans igen og komme af med stoppet næse.

    Jeg har prøvet utallige alternative behandlere, men uden det store held. Jeg har selv erfaret at alkohol, selv i små mængder gør derhenne meget værre, så er total stoppet med alle former for alkohol.
    Skåret væsentlig ned på min Gluten og mælke indtagelse

    Mvh Lars
  • Hej Alle

    Jeg har også problemer med alkohol ,stopper helt til bare af en øl ): så jeg drikker heller ikke alkohol mere. kan også se de ting der hjælper dig , er de samme ting jeg har gode erfarninger med (kosten) jeg har en periode, kun spist hele fødevare og lavet alt helt fra bunden (ingen forarbejdet mad) med meget gode resultater (: lang periode med lugte sans (: men så vendte jeg lidt tilbage til brød,pasta,tilsætnings stoffer og andre forarbejdet fødevare og er nu rimlig lukket igen ): men er på sporet igen men det tager tid .

    Jeg har læst en del om autoimun sydomme, som jeg skulle mene, er hvad vi døjer med og mange mener det skyldes "leky gut" hvilket hænger godt sammen med at det er kosten, der gør en forskel, der er massere stof på nettet / youtube hvis i vil vide mere om det.

    Jeg er på vej på job med lad os alle dele vores erfarninger her.

    mvh
    Martin
  • Astma,næsepolypper og udvikling af overfølsomhed med flere er symptomer, som kan ses ved kronisk tungmetalforgiftning, måske p.g.a. nuværende eller tidligere brug af dental amalgam.
    Prøv at se denne hjemmeside. www.tungmetal.dk
Log in eller Registrér for at kommentere.