Hjem Mave og tarm Åben debat om mave-tarmproblemer

Kvalme i mange måneder

Jeg har konstant kvalme, nogen dage er det tåleligt men de fleste dage kan jeg næsten ikke stå ud af sengen. Jeg bliver virkelig træt når det er slemt og får kulderystelser. Men ikke feber.
Jeg har været hos lægen et utal af gange, og fået mavesårs medicin - uden effekt, kvalmestillende medicin - det tager toppen men har kedelige bivirkninger, fået taget blodprøver som så normale ud.
Efter ca 1,5 mdr fik jeg en henvisning til en speciallæge. 6 ugers ventetid! Han har testet mig for laktoseintolerans, og lavet en gastroskopi. Ingen af delene viste noget unormalt, dog fandt han et lille spiserørsbrok, men det burde ikke være skyld i min tilstand. Jeg venter nu på svar på de vævsprøver han tog nede i maven, næsten 4 ugers ventetid.
Jeg har i starten haft dårlig mave, men det er stort set overstået. Jeg har også været meget oppustet, det er dog heller ikke så slemt mere.
Det er så forfærdeligt at være så syg, det føles som influenza og roskildesyge uden ende.
Jeg kan ikke lege med mit barn, kan ikke deltage i noget som helst socialt. Jeg kan slet ikke samle mig om noget, alt virker uvedkommende og fjernt. Jeg er normalt meget aktiv, og har mange interesser, så det er virkelig en grum forandring.
Det skal lige siges at jeg er helt sikker på at det ikke er noget psykisk, det spørgsmål er typisk det første folk stiller. Jeg er lykkelig for mit liv og min familie, bare jeg kunne slippe for sygdom.
Det har iøvrigt stået på ca 6 måneder nu.
Er der mon nogen, som har oplevet noget tilsvarende???
«1

Kommentarer

  • Jeg skal lige tilføje at jeg selvfølgelig har prøvet kostomlægning, fx foodmap diæten, samt diverse udelukkelsesmetoder. Der er ingen sammenhæng mellem indtag af mad og drikke, og kvalmen, den kommer bare, og er altid værst om morgenen.

    Jeg kan godt vågne op kl 4 pga af kvalme, muligvis fordi jeg har fået lagt mig på ryggen i søvne. Jeg skal helst lugge på siden hvis jeg skal sove
  • Tager du nogen form for medicin - herunder f.eks p-piller?
  • Jeg tager kvalmestillende piller, og spiser rå ingefær.
    Jeg har prøvet at stoppe med p piller, men det gjorde ingen forskel
  • Ingefær kan give kvalme.
  • Du fortæller at tilstanden har varet i 6 måneder, og at du har prøvet at stoppe med p-piller. Det kan så godt nok ikke være ret lang tid, du har givet det en chance.

    I betragtning af, at det for nogle kan tage endog meget lang tid at få disse hormoner ud af kroppen, så kan det ligeledes for nogle være nødvendigt at give det nogen tid.

    Men - bevares, det er også bare et forsøg - og jeg foreslog det, fordi læger desværre har det med at frikende disse hormoner, men rigtigt mange går faktisk og finder sig i at have det mere eller mindre skidt på netop bekostning af p-piller.

    Mit forslag er - hvis svaret på de næste prøver heller ikke viser noget unormalt - at du opsøger en dygtig biopat eller akupunktør.

    I den verden ser man helt anderledes på helheden i kroppen, og kan derfor måske finde ud af, om du eventuelt har nogle mangler, som lægeverdenen slet ikke tænker på.
  • Jeg har også selv tænkt det samme mht p piller, det er mere end 2 mdr siden jeg stoppede med dem, og det er i mellemtiden kun blevet værre.
    I starten kom kvalmen kun en gang om ugen og jeg tænkte faktisk ikke videre over det. Jeg led meget af hovedpine og tænkte at det var derfor. Jeg gik først til lægen med kvalmen, da en kiropraktor havde befriet mig helt for hovedpinen.
    Jeg går hos en akupunktør, det har dig heller kiledes store effekt, men man vil jo gøre hvad som helst hvis der bare er en lille chance for bedring ;)

    Mht ingefær, så har jeg også prøvet at lade være med at spise det, og min hverdag blev endnu mere umulig. Jeg holdt mig fra det i en uge, og kvalmen var meget slem.
  • http://www.transcendentalphilosophyrese ... of-or.html

    Det må bestemt ikke være sjovt altid at have kvalme. Der må jo være en årsag.
  • Jeg vil lige huske at sige 1000 tak for jeres svar.

    Og ja, det ER en elendig tilstand!

    Bekymringer for hvad der kan være galt fylder rigtig meget, og jeg håber sådan at der findes nogen, som lige ved hvad der skal til :)
    Jeg har prøvet stort set alt hvad jeg har kunnet finde på, og jeg fortsætterselvfølgelig hvis nye ideer kommer frem.
  • Jeg har læst dit opslag og jeg har det næsten på præcis samme måde! Jeg kan se opslaget er over 3 år gammelt, men jeg håber på du ser det her. Hvad fandt du ud af? Er det forsvundet igen? Hvad gjorde du og hvordan forsvandt det?

    Jeg har besvimet en gang og haft det sådan i 3 måneder og det er forfærdeligt. Jeg har været til lægen 3-4 gange og hver gang siger de at de ikke ved hvad de kan gøre mere.
  • Hej,

    Efter en meget lang rejse gennem sundhedsvæsenet, og en masse nye symptomer, inkl besvimelse som du, så ved jeg endelig hvad jeg fejler.
    Jeg har ME (myalgisk encephalomyelitis) og POTS. Der er ganske få læger i dk der kender de her sygdomme, og derfor har det rager flere år at diagnosticere.
    Jeg håber selvfølgelig ikke at du fejler det samme, men jeg kan anbefale ME foreningens hjemmeside.
Log in eller Registrér for at kommentere.