Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Avocado

Redigeret 27 april, 2017, 16:20 i Allergi
Hej
Er der nogle her, som ikke kan tåle avocado ?
Jeg har et par gange fået ondt i maven, når jeg har spist det. Sídste gang jeg spiste det, var da vi var ude og spise i december. Jeg fik Guacamole, hvilket resulterede i at jeg måtte tage hjem mellem forret og hovedret.
Opkast og tynd mave. Indtil jeg havde "fået det ud" svedte jeg koldsved, rystede og havde det virkelig meget dårligt - var faktisk ked af at være alene hjemme.
Er der andre, der kender det - og er der så andre ting, som I ikke kan tåle??
KMN
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Avocado kan være en krydsreaktion til latex - ved du om du er allergisk overfor det? Under alle omstændigheder bør du gå til læge.

    Du får lige linket til astma-allergiforeningen vedr. fødevareallergi. http://allergi.astma-allergi.dk/foedeva ... areallergi
  • Indstillinger
    Hej.

    Ja, du kan tro at jeg nikker genkendende til at blive syg af Avocado .
    De første gange forbandt jeg ikke opkastning - meget slem og smertefuld diarre - kulderystelser ,voldsom utilpashed med Avocado ,
    men efter den sidste omgang ,har jeg været meget bange og opmærksom på fenomenet .
    Så sent som i går hvor jeg var på kinesisk Resturant og ville smage sushi, hvor der var lidt grøn farve i ,spurgte jeg for en sikkerheds skyld om det var Avocado ,ja.....det var det :-(
    Det der er sværest er når man ikke kan se det ,for eks. i en blandet salat !
    Jeg tåler desværre heller ikke ret godt bananer ,men nøjes heldigvis kun med diarre og ondt i maven .

    Hilsen fra Sigrid .
  • Indstillinger
    Hej
    Da jeg var ude og shusi fik jeg dem til at lave det uden - og spørge altid, hvis jeg er i tvivl.
  • Indstillinger
    Hej igen .

    God ide og spørge og det gør jeg også ,men jeg skal her i foråret på ferie i Italien hvor jeg ikke kender maden og heller ikke taler sproget ,så kan det jo være svært ,men jeg må bare se mig godt for .
    Jeg er så glad for dit indlæg ,for jeg har ikke truffet nogen der var allergisk over for avokado ,så det har været svært at forklare .

    Hilsen Sigrid .
  • Indstillinger
    Hej Sigrid

    Er du checket for latexallergi? Det er en god idé at blive det når man reagerer på avokado og bananer. Latexallergi er noget skidt men meget vigtigt at kende til, så du ikke risikerer livsfarlige reaktioner hos f.eks. tandlægen...
  • Indstillinger
    Hej Sigrid.

    Forbered dig hjemmefra før du tager af sted på ferie:

    Hav en seddel på dig hvorpå du forklarer at du ikke kan tåle det og fremvis den når du er på restaurant m.m.

    Jeg er allergisk overfor avocado og banan = Sono allergico al avocado e banana

    Er der andet du vil skrive er google-translate et godt værktøj:
    http://translate.google.com/#
    Nogen gange er det dog en god idé lige at krydstjekke det den kommer frem til ved også at få oversat til/fra et tredie sprog (fx. engelsk)
  • Indstillinger
    Hej igen .

    Hvor er jeg glad og overrasket over at få gode råd og tilbagemeldinger .
    Jeg vil tage den lille oversættelse med til Italien :-)
    og så få taget en test for at se om jeg er allergisk over for latex,
    den tanke har jeg aldrig haft .

    En stor tak fra
    Sigrid .
  • Indstillinger
    Hej igen
    Jeg kan godt tåle latex. Købte nogle handsker med det, netop for at tjekke, og det skete der ikke noget ved.
    Tror faktisk også jeg lige vil have en oversættelse med på ferie her i næste uge. Det ville jo være træls at et lille stykke skulle ødelægge ferien.
    Karin
  • Indstillinger
    Du kan IKKE selv checke om du har latex allergi ved at prøve latexhandsker! Min allergi overfor latex er en luftvejsallergi og ikke en hudallergi. Jeg har været på ambulatoriet på Universitetshospitalet i Odense, og derovre reagerer jeg ikke på handske prøven men på priktest og provokation med latex i øjnene.

    Pas godt på dig selv, og snak med lægen. Latexallergi er meget alvorlig.
  • Indstillinger
    Nu kan jeg se at det her er en meget gammel tråd, men hvis jeg spiser avocado klør min hals og mine arme utrolig meget, jeg får små røde pletter og mine øjne begynder at klø
Log in eller Registrér for at kommentere.