Hjem Hjerne og nervesystem Multipel sclerose

Kan det være sclerose?

Redigeret 22 juli, 2015, 06:14 i Multipel sclerose
Hej.
Ville høre om der er nogen der ved hvad mine symptomer kan skyldes. Det hele startede for 2 mdr siden, med at jeg lige pludselig fik sådan en mærkelig uvirklighedsfornemnelse som var meget ubehageligt. Blev derfor oveni meget bange og fik sådan nogle ture hvor jeg var helt ude af mig selv, rystede og var bare rigtig bange. Var ved lægen som sagde at det var angst. Efter et par dage begyndte jeg at synes det føltes lidt underligt på mine fødder nogen gange. Allerede her begyndte jeg at blive bange for om det mon kunne være føleforstyrrelser jeg var ved at få, og begyndte at tænke på sclerose. Dagene efter begyndte det så småt at snurre i tæer og mine fødder. Her igennem de 2 måeder det har varet har jeg det nogle gange i hænderne og på inderlårene også. Samtidig har jeg sådan en indre sitren i mine ben. Jeg kan godt lave ting hvor jeg ikke lægger mærke til det, men når jeg så lige "mærker efter" så kan jeg godt mærke det. Har været ved lægen som tjekkede min balance, reflekser osv. Der var ikke noget der, så han mente det var en angsttilstand jeg var i. Men er stadig rigtigt bange for det er det er sclerose idet jeg kan læse på nettet at man kun afvise det ved en mr scanning. Hvilket jeg jo ikke har fået lavet. Er helt ude af den for tiden, kan ikke tænke på andet. Googler sclerose symptomer hele dagen lang, og kan slet ikke sove om natten.
(Min hud føles normal når jeg rører på den, og har ingen balanceproblemer eller andet) har ikke oplevet nogen lignende symptomer før, og har heller ikke været træt i den her periode. Føler mig tilgænglig helt deprimeret og kan slet ikke fokusere på andet end det her fordi jeg er så bange for hvad jeg fejler. Forstår ikke hvordan min krop skal kunne lave de her symptomer hvis jeg ikke fejler noget?
Håber der er nogen der kan hjælpe..

Kommentarer

  • Jeg lider af generaliseret angst, hvilket gør at jeg tit og ofte har uvirkelighedsfornemmelser. Jeg vil egentlig give din læge ret i at de symptomer du har virker som angst hvilket kan forekomme pludseligt og også give fysiske unoder, så som sitren, hjertebanken, konstant nervøsitet og det at være ude af den fuldstændig. Der er mange former for angst og jeg har præcis de symptomer du nævner.
    Din krop vil netop reagere sådan ved angst.
    At du er så bange for hvad du fejler er også typisk angst og jo mere og mere du bliver ræd, destro mere fysisk bliver din angst.
    Den følelse af at være deprimeret går også tit hånd i hånd med angst. Angst er også et meget seriøst problem som skal tages hånd om så du kan lærer at forstå dette, hvis angst er tilfældet.
    Jeg vil mene der er større sandsynlighed for at du gennemgår noget angst - men hvis du har det meget dårligt ville jeg tage til en neurolog og blive tjekket for sclerose. Jeg ved ikke om du har driftet dette med din læge - i såfald bør du gøre dette. Umiddelbart er de symptomer du beskriver noget der også er indenfor Angst, jeg har alle ovenstående symptomer og det er på grund af Angst.
  • Hej Hellobulu1. Mange tak for du har taget dig tid til at svare mig. Er dine symptomer konstante eller er det kun nogle gange? Jeg kan jo mærke mine symptomer hver dag, men bekymrer mig selvfølgelig også rigtig meget over det hele tiden, og hvis jeg ikke lige kan mærke det, så skal jeg lige mærke efter om det stadig er der. Så ved ikke om je ligesom kan blive ved med at "holde liv" i symptomerne på den måde?
  • Andre der mon ved hvad det kan skyldes?
  • Hej Camilla

    Hvordan kan det være, at du frygter, at det kan være sclerose?

    Jeg synes, at der er andre tilstande, der er mere nærliggende. Det hjælper jo ikke noget, at lægen udelukkende tjekker dig for sclerose, hvis det er noget andet end sclerose!

    Under alle omstændigheder ser der ud til at være en psykisk komponent, foruden de fysiske symptomer, du oplever.

    Men angående det fysiske så synes jeg, at det kunne ligne en mangeltilstand, evt. D-vitaminmangel eller B12-vitaminmangel. Begge dele er kendt for at være (medvirkende) årsag til depression.

    Jeg bringer en liste over mulige symptomer på D-vitaminmangel:
    • Følelse af ”svaghed” – muskeltræthed.
    • Smerter og nedsat kraft i musklerne – spec. lår, læg, skuldre og nakke.
    • Almen træthed.
    • Smerter i knoglerne.
    • Prikkende, stikkende, sovende, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder.
    • Krampetendens i arme og ben.
    • Uoverkommelighedsfølelse
    • Depression
    • Ledsmerter.
    • Bredsporet og vraltende gang
    • Besvær med at rejse sig fra siddende til stående stilling samt at gå på trapper.

    Listen er taget fra to praktiserende lægers hjemmeside: http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    Det er især det 5. punkt, som måske kan minde om din beskrivelse.

    Mangel på B12 vil normalt give blodmangelsymptomer, så som træthed og svimmelhed, men du skriver jo, at du ikke føler dig træt. Imidlertid kan B12-mangel somme tider give symptomer fra nervesystemet som det første, og her nævnes føleforstyrrelser i fødderne, samt depression. Det kan du læse om her:

    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... es-anaemi/

    Hvis jeg var dig, ville jeg bede den praktiserende læge om et tjek for alle de mangeltilstande, som en praktiserende læge kan undersøge for, herunder i hvert fald D-vitamin og B12.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej kameliadamen.
    Grunden til at jeg frygter sclerose er nok at ligeså snart man googler noget med føleforstyrrelser, så kommer der bare næsten kun historier op om sclerose, og frygter jeg bare det værste :( lægen har sagt til mig at hvis det ikke gik væk , så kunne jeg bare ringe og bestille en tid så jeg kunne få tjekket om jeg havde nogle mangletilstande, men han sagde at det var han sikker på jeg ikke havde, men hvis jeg havde det bedre med at få tjekket det, så kunne jeg bare ringe og bestille en tid til det. Med hensyn til b12 mangel og d vitamin mangel tror jeg ikke det kan være det. For har taget b vitaminer i de her 2 måneder alt det her har stået på fordi jeg havde læst det skulle være godt at tage hvis man har angst. Som lægen jo siger jeg har. D vitamin tror jeg heller ikke jeg kan mangle da jeg tager sol en gang om ugen, hvilket jeg har gjort i mange år. Der får man vel også d vitamin som af den almindelige sol? Er her de sidste par dage er jeg begyndt at ryste lidt på hænderne også. Hvilket bare har gjort mig endnu mere bange :(
  • Hej Camilla

    Jeg skriver, fordi jeg har været igennem et forløb, der minder meget om det du beskriver. Jeg havde føleforstyrrelser i primært mit venstre ben (en underlig sitren, som jeg ikke rigtig kan forklare). Derudover var det nogle gange som om mine føder og hænder brændte.
    Ligesom dig søgte jeg på nettet, og var sikker på, at jeg havde sclerose. Jeg gik konstant til lægen og jeg var bange hele tiden. Jeg havde en indre uro i kroppen og kunne ikke tænke på andet.
    Min læge mente, at jeg havde fået en depression, der gav mig disse fysiske symptomer, der gjorde mig så angst.
    Jeg blev henvist til psykolog, og jeg spurgte selv om jeg kunne få noget medicin, da jeg ikke kunne holde den tilstand ud, som jeg var i.
    Min læge var super sød og forstående, og hun undersøgte mig også fysisk, selvom hun ikke troede, at jeg havde sclerose. Jeg blev henvist til en neurolog, som heller ikke fandt noget, men han sendte mig trods det til en mr-scanning. Den viste heller ikke nogen tegn på sygdom.

    Den medicin jeg fik var paroxetin, og den hjalp mig til gengæld. I løbet af en uge begyndte, jeg at få det bedre, og i løbet af 2 havde jeg ikke flere føleforstyrrelser.

    Jeg synes det lyder som, noget psykisk, du lider af, og jeg vil virkelig råde dig til at stoppe med at google symptomer. Det fodrer kun din angst.
    Derimod synes jeg, du skal snakke med din læge om, hvordan I kan få bearbejdet det, hvis det er noget psykisk. Om det så skal være med medicin eller psykologhjælp eller noget andet, ved jeg ikke. Men kom i gang med det, så hurtigt som muligt, så du kan komme ud af det.

    Jeg føler virkelig med dig. Det er modbydeligt det du gennemgår nu.

    Jeg håber du snart får det bedre :)
  • Hej Camilla,

    Jeg skriver på dit indlæg, da jeg gennemgår noget lignende.

    Hvordan går det med dig? Har du fortsat disse forstyrelser, har du fået flere symptomer, og hvad har du evt. gjort for at få det bedre?

    Jeg har siden sommer været gennem noget lignende, og har det nogen gange psykisk bedre, men synes mine symptomer bliver ved. Det startede som du beskriver med et pludselig "anfald" af ubehag i kroppen. Jeg er undersøgt hos neurolog, og har fået foretaget en MR-scanning og prøver af rygmagsvæske, men alle tal er normale. Er dog stadig bange for at det kan være sclerose, men håber selvfølgelig "bare" det er angst.
    Mine symptomer er sitrende fornemmelse i venstre ben, nogen gange også i armene, jeg er svimmel, mit syn er nogen gange sløret, jeg får sådan nogle ryk i kroppen, mine muskler er spændte og spjætter nogen gange.

    Mvh
  • Hej med jer,

    Ved ikke om denne tråd efterhånden er afsluttet, men vil lige skrive alligevel.

    Jeg har rigtig mange af de samme symptomer som jer der har skrevet, og kan virkelig genkende din beskrivelse, Nico88.

    Vil derfor blot høre om du er blevet klogere på hvad der er galt?

    Har selv været til lægen og han mener at mine symptomer er angst, men man kan virkelig have svært ved at tro på, at noget psykisk kan skabe så mange kropslige symptomer.

    Mange hilsner herfra.
Log in eller Registrér for at kommentere.