Hjem Muskler, led og knogler Fibromyalgi

Mine lægmuskler bevæger sig hele tiden.

Redigeret 31 oktober, 2015, 07:44 i Fibromyalgi
Hej jeg håber virkelig at der er nogen der har/haft de samme symptomer som mig.
Mine læg muskler i begge ben sitrer konstant, dog uden at jeg kan mærke det. Det beskrives bedst som om der kravler noget rundt derinde. Jeg har altid problemer med nakken, deraf mange hovedpiner, ømme og stive skuldre. Bliver hurtigt træt ved fysisk arbejde og sover generelt mange flere timer i døgnet nu. Der er også mindre muskelhop andre steder men ikke voldsomt. Jeg får svar fra min læge om 7 dage på de blodprøver der er taget (bred spektret søgning) , men ventetiden føles ulidelig, da man jo som de fleste googler sit problem og støder på de værste sygdomme som gør en meget bange. Der er ingen i min familie der lider eller har lidt af de alvorlige sygdomme, og jeg syntes at symptomerne hælder mest til et underskud af en eller anden art. Jeg har spekuleret på om man ved fjernelse af galdeblære kan udvikle en ubalance med årene, det er 7 år siden jeg fik den fjernet. En anden tanke går på at jeg for 4 år siden bliv bidt af en skovflåt og fik efterfølgende en penicillin kur mod borrelia, måske den kan gemme sig i kroppen og blive aktiv år efter. Ja tankerne er mange og der sidder sikkert en derude der været det samme igennem.....

Kommentarer

  • Hm... jeg tror ikke det sig selv har nogen betydning. Jeg har selv haft sådanne småbevægelser i lægmusklerne i årevis (ikke på nogen måde mærkbare eller generende)

    Imidlertid har jeg det sidste på uger oplevet noget meget værre - nemlig natlige lægkramper, og de er slemme. Om det ene er en udvikling af det andet aner jeg ikke
  • Har du aldrig fået undersøgt det?.
  • Ved egentlige kramper, som du også har, Knud, kommer jeg til at tænke på mangeltilstande, f.eks. magnesium-mangel, kalium-mangel eller jernmangel:

    Angående magnesiummangel, så kig øverst i kap. 7 i nedenstående skrift, hvor der står:

    ”Kramper kan have mange årsager, men jeg har sjældent set kramper, der ikke lindredes med Mg/B6. Og oftest forsvandt de helt.”

    (For en sikkerheds skyld: med udtrykket ”Mg/B6” menes magnesium og B6-vitamin.)

    http://www.mayday-info.dk/UserFiles/PDF ... mangel.pdf

    Men kaliummangel og jernmangel kan også give kramper:

    https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... egkramper/

    Hvad angår disse lægmuskler, som konstant bevæger sig eller hopper, så kommer jeg til at tænke på en sjælden diagnose: Benignt fascikulations-syndrom. Jeg kender ikke noget som helst til diagnosen, men læg mærke til ordet ”benign”, som jo betyder godartet ;-)

    Jeg fandt dette:

    http://www.articlesphere.com/da/Article ... tion/83595

    Her er en debattråd fra Netdoktor om emnet:

    viewtopic.php?f=98&t=18226

    Jeg har en bekendt, som har/har haft problemet med hoppende muskler i benene. Hun havde haft alvorlig D-vitaminmangel, og problemet kom tilsyneladende som en følge af denne alvorlige mangel. Jeg har siden mistet kontakten med hende, så jeg ved ikke, om problemet er gået over.

    Er I blevet tjekket for D-vitaminmangel?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kemikaliedamen tak for dit svar, jeg har luret på BFS før men de symptomer jeg har er jo en slags fælles nævner for næsten alle diagnoser, nok derfor at man bliver skræmt af at søge på dem. Jeg havde for nogle uger siden en nerve ved øjet der hoppede i ca. 1 uge, nogle uger efter kom den i anus også ca. 1 uge. nu er de lægmuskler kommet og samtidig har jeg en slags brændende fornemmelse i lårene lige over knæene. Jeg får svar på mine blodprøver næste mandag, hvor de har søgt bred spektret i dem, og jeg håber og tror da også at det hele skyldes et eller flere underskud i mineraler og vitaminer. Jeg har set på nettet at de kan give nogle grimme symptomer. God dag.....
  • Hej jimso49

    Jeg har det samme i mine lægmuskler som du beskriver. Hvad blev dit resultat hos lægen. Fandt i ud af noget og er du kommet af med det. ?
    Mvh David
  • Hej David.

    Jeg har imellem tiden få taget en masse blodprøver, samt rygmarvvædske prøve, og alle kom ud positivt. Jeg fejler ingen af de alvorlige sygdomme man kunne mistænke. Jeg skal til en ny neurologisk undersøgelse på Onsdag, den første undersøgelse kunne heller ikke påvise noget som helst. Det er stadigvæk lidt frustrerende at man ikke kan finde ud af hvad der er galt, det ville jo være dejligt hvis man kunne fjerne med en pille kur. Det eneste der har været i forbindelse med alle prøverne er at min blod procent er for høj, så jeg tænker at det kan måske give nogle problemer med blod cirkulationen i benene. Det er bare en tanke som jeg har fået for nyligt. Kan du ikke beskrive alle dine symptomer, så vi kan se om vi fejler det samme :). Jeg har udover sitrende lægmuskler også lidt snurren tilfældige steder i lårene, ikke særligt længe men de dukker op til tider. Jeg har også små irreterende muskelhop alle steder på kroppen i korte perioder. Nogle dage mærker jeg absolut ingenting og så er der andre dage hvor de symptomer driller mig. Jeg har også haft et lille vægttab i forbindelse med det her, samt en lang periode med hård mave og besvær med at komme af med det. Jeg håber at det kan hjælpe dig lidt....

    Mvh Jimmi
  • Hej Jimmi.

    Jeg har det primært i min højre læg muskel og lidt i den venstre lægmuskel.
    Jeg har det ikke andre steder men det er drøn irriterende. Det er der kun når jeg sidder og slapper af og ikke så meget i løbet af dagen når jeg er aktiv. Jeg ringer til min læge i morgen for en vitamin D blodprøve så må vi se. Jeg har haft i et par måneder nu og det går ikke væk selv.

    Mvh David
  • Hej Jimso49
    Jeg er meget spændt på at høre om neurologerne har fundet ud af noget mht. hvad der forsager dine symptomer.
    Jeg har nu i mange år haft både tics i musklerne (særligt i ben, øjne og underarme), vanvittigt ømme muskler i sær i lægge og underarme (også når jeg vågner) og jeg udmattes af at gå op af en trappe, samt blot af at være i gang. Jeg har ligesom du beskriver en brændende fornemmelse henover knæende når jeg har bøjede ben.
    Jeg har været nød til at gå på deltid, da både har ondt konstant i musklerne og udmattes hurtigt. Jeg har i 8 år været til udredning på alskens afdelinger og er pt. tilknyttet neuromuskulær afdeling, og reumatologisk afdeling.
    Jeg forsøger at leve som jeg altid har gjort men det er op af bakke og mildest talt frustrerende ikke at kunne finde ud af hvad der er skyld i de symptomer der plager mig daglig.
    Måske kan din historik være en hjælp, så lad mig endelig vide hvis de har fundet en forklaring på dine symptomer?
  • Redigeret 31 oktober, 2015, 07:46
    Hej Adgih.

    Min udreding har indtil videre været følgende. Blodprøver (mange), alle var i orden lige med hensyn til blodprocenten som lå lidt over det maksimale. Lægen mente at det var rygningen der var skyld i dette. Jeg har fået taget rygmarv vædske prøver, de var i orden. jeg fik foretaget en EMG test (man stikker nåle dybt ind i muskler og tester for unormaliteter) og alt var også normalt der. Jeg er blevet underøgt for borrelia alle de onde sygdomme som als osv, gudskelov ingen af dem. Det sidste jeg har fået af vide fra 2 neurolger uafhængigt af hinanden er, at jeg lider af det man i Danmark kalder godartede musklfascikulationer. I udlandet har det en anden betegnelse som hedder BFS, det kan du google og så vidt jeg ved er det et ret stort emne i Usa, og du bliver linket til et forum der via google. Jeg vil foreslå at du kigger der, for alle dem som skriver derinde, har nøjagtig de samme problemer som vi har. Det har beroliget mig rigtigt meget, for den skulle være til at leve med. Eksperter derovre mener at sygdommen bliver tricket af en herpes virus der lægger sig i nervebanerne, og så tror dit immunforsvar at du er syg og begynder at bekæmpe det. Det skulle være derfor at vi render rundt med alle de symptomer. Jeg vil lige sige at mine symptomer ikke er så aggressive for tiden, det varierer meget syntes jeg. Jeg har stadig muskelhop diverse steder og lægmuskler der hele tiden bevæger sig, til tider har jeg det som om jeg står i et bobblebad, hvis du kan forestille dig am man har følelsen af at boblerne bevæger sig op af dine ben. Det er når det er allerværst og som regel efter endt arbejde. Jeg går ret meget på jobbet og jeg mistænker at det kan være skyld i det. Jeg havde ligesom dig ømme muskler osv i starten og følelsen af at være afkræftet, det går bedre nu. Jeg tog i en periode Kinin DaK som er et gammelt kendt malaria præperat og jeg har læst historier om folk med samme symptomer som er blevet anbefalet at tage disse af læger. Det kan du prøve og det fås i håndkøb på apoteket. Jeg tager apotekets Kalk+D-vitamin 19ug, blå magnesia, samt C-vitamin. Jeg blev godkendt på vitamin tallene i blodprøver, men jeg har før hørt at folk er blevet testet for det, og så har de været i massivt underskud på trods af blodprøver. Så derfor besluttede jeg at supplere med vitaminer dagligt. Og jeg må indrømme at efter at jeg gjorde det er trætheden i mine muskler og led forsvundet. Jeg håber at det kan hjælpe dig med at komme videre, for jeg ved selv hvor frustrerende det kan være at tænke sig syg hver dag, det er forfærdeligt at gå rundt sådan. Hvis jeg skal komme med et bud på dine symptomer, så vil jeg mene at der kan være tale om BFS, dog uden at være sikker men det er en mulighed. Gå ind på http://www.aboutbfs.com og se om du kan genkende din dagligdag. VH Jimmi
Log in eller Registrér for at kommentere.