Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Små muskel sammentrækninger ???

Redigeret 3 september, 2014, 02:07 i Urolige ben
nogen der har et bud på hvad det er jeg fejler

Jeg har små kramper i begge lægmuskler, konstant, 24/7, og har meget nedsat følelse i begge ben, og det gør naturligvis samtidig ondt.

Det startede for ca 2 mdr siden, og bliver gradvist værre og værre :-(

Og nu begynder jeg også at få symptomer i fingrene (smerter, og følelsesløshed)

Her er en optagelse af min læg muskel hvor man kan se hvordan der konstant er små sammentrækninger i hele lægmusklen. Det sker også mens jeg sover, og gør naturligvis at jeg vågner 8-10 gange hver eneste nat, da det jo gør ondt i musklen når den sådan er aktiveret hele tiden.

Det er nemmere at se hvad der foregår hvis du vælger at afspille i HD kvalitet og gør billedet stort. (ser film mens jeg optager, så slå lyden fra medmindre du vil høre lyden fra The Matrix)

https://www.youtube.com/watch?v=48UdWOe ... e=youtu.be

Kommentarer

  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 2 september, 2014, 11:32
  • Indstillinger
    Hej Brian

    Jeg kan huske, at vi tidligere har drøftet symptomer af den art. På et tidspunkt blev der nævnt en diagnose, nemlig ”benign fascikulationssyndrom” eller BFS. Jeg har ikke genlæst oplysningerne, og jeg kan ikke huske noget som helst om sygdommen – bortset fra at jeg hæfter mig ved ordet ”benign”, som jo betyder ”godartet” ;-)

    Derfor foreslår jeg, at du selv læser om det.

    Her er en debattråd om diagnosen:

    viewtopic.php?f=47&t=18226&st=0&sk=t&sd=a

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej

    Tusind tak for linket ! Har tilmeldt mig deres facebook side og afventer godkendelse.


    Jeg læser dog også med her - ang vitamin mangel:

    viewtopic.php?t=31449&f=14

    for det "pudsige" er faktisk at 2 mdr FØR sypmtomerne begyndte var jeg til lægen og fik taget blodprøve der NETOP viste at jeg manglede MEGET D vitamin, hvorfor lægen satte mig på en stærk D3 vitamin kur 2 stk 35 ug D3 vitamin piller morgen og aften (altså 4 stk om dagen) i mindst 3 mdr. Jeg var ikke så god til at huske at tage pillerne, men gjorde det vel 2-3 gange om ugen (det er en temmelig stor dosis så det burde vel også være nok?) - og alligevel så 2 mdr senere så stod jeg i denne situation.

    Faktisk så læste jeg på nettet at B vitamin, også skulle kunne være anledningen til symptomerne
  • Indstillinger
    Hej Brian

    Det ville egentlig have været en god ide, hvis du i dit første indlæg havde skrevet, at du har eller har haft alvorlig D-vitaminmangel.

    Jeg aner ikke, hvad der er årsagen til dine muskelsammentrækninger. Jeg kan se, at Persille har slettet sit indlæg, som – så vidt jeg husker – foreslog diagnosen dystoni.

    Så vidt jeg kan se, er der i hvert fald 3 mulige forklaringer:
    • D-vitaminmangel
    • BFS
    • Dystoni
    Du skriver, at du på nettet har læst, at der også kan være tale om B-vitaminmangel.

    Hvis jeg var dig, ville jeg som det første tage til læge og bede om at blive kontrolleret for alle de mangler, som en praktiserende læge kan undersøge for. Efter min mening burde du faktisk have været hos lægen nogen tid efter opdagelsen af D-vitaminmanglen. Det er jo vigtigt at følge op på problemet og undersøge, om det er løst.

    Jeg vil lige sige til dig, at D-vitaminmangel er en alvorlig sag. Du skriver, at du ikke tog D-vitamintilskuddet regelmæssigt. Jeg kan forstå på dig, at du syntes, at dosis var for stor. Det har jeg ikke rigtig nogen mening om. Det ser ud til at være forskelligt, hvor godt D-vitamin optages.

    Jeg har ikke genlæst den lange tråd, som du giver et link til. Men jeg kan se, at jeg dér har nævnt min bekendt, der havde en længe uopdaget D-vitaminmangel, som var svær at få løst. Min bekendt var heller ikke god til at tage sine D-vitaminer, men det var, fordi hun – på trods af sin store mangel på D-vitamin – følte, at hun blev utilpas af pillerne.

    Denne bekendt havde også tydelige muskelsammentrækninger på benene. Jeg har mistet kontakten med hende, så jeg ved ikke, hvordan det siden er gået, og om hun stadig har dem.

    Men jeg bliver mere og mere overbevist om, at man ved diverse mangler ikke kun skal tage det vitamin eller det mineral, som man mangler. Vitaminer og mineraler indgår i et samspil. Ved D-vitaminmangel er det vigtigt – efter min mening – at man i hvert fald sørger for at få noget fedt sammen med D-vitamin-pillen (D-vitamin er fedtopløseligt og optages derfor bedre sammen med fedt) og derudover også kalk og magnesium, samt gerne en all round kvalitets- vitamin- og mineralpille dagligt.

    Når du nu kommer til læge, kan du også blive tjekket for B-vitamin. Det er ikke alle B-vitaminer, en læge kan tjekke. Men sørg for at blive tjekket for B12 og folsyre. Det skulle også være dem, der med størst sandsynlighed kan spille en rolle for dit problem.

    Men sørg nu for at komme til læge! Jeg synes virkelig, at din læge burde have sagt til dig, at du skulle komme igen efter et bestemt antal uger. En læge kan tage blodprøver, så der er noget konkret at forholde sig til. Her i dette debatforum kan vi kun gætte.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Og skriv gerne igen, når du har fundet ud af, hvad der er forklaringen på dit problem!
Log in eller Registrér for at kommentere.