Hjem Muskler, led og knogler Diskusprolaps

Svimmel, forvirret og træt -muligvis diskusprolaps?

Redigeret 21 oktober, 2016, 07:40 i Diskusprolaps
Jeg har nu i tre uger været fuldstændig rundt på gulvet. Føler mig fuld, har svært ved at gå lige, kan ikke læse/skrive/koncentrere mig ret længe før jeg bliver dårlig og meget træt.
Troede at det var virus på balancenerven, men da jeg har meget ondt i nakken og ene side af skulder, kolde stive fingre og "slatne" arme, tror min læge at jeg har fået en diskusprolaps i nakken.
Var hos Hellerups ryghospital i går hvor jeg blev undersøgt at neurolog, som fandt at jeg har lidt føle forstyrrelser og nedsat reaktions/muskelevne i ene side, hvorfor han også tror det er en diskusprolaps, men kan først afgøre det ved scanning i næste uge.

Jeg har i forvejen en diskusprolaps i lænden og har fået konstateret slidgigt to andre steder i ryggen.. og jeg er kun 44 år.
Har gået til fysioterapi og den ene rygøvelse han har lært mig hjælper lidt.
Var endelig efter flere måneders smerter samt et alvorligt hold i ryggen begyndt at løbetræne og forsigtigt styrketræne en smule igen - en sej kamp men også til stor glæde og velvære og så sker det her med min nakke.

Jeg er SÅ ked af det, ved hverken ud eller ind.. alt sejler rundt og jeg ved ikke hvordan jeg nogen sinde får en glad krop igen.
Mit ansigt er blevet mange år ældre grundet smerter og kan slet ikke kende mit spejlbillede.

Håber inderligt at der findes nogle gode historier herinde om folk, som er kommer igennem det, som kan løbe og bevæge sig normalt - at man selv kan gøre noget og ikke bare finde sig i at livet er slut.

En anden ting er, at jeg vil høre om nogle af jer andre rygpatienter har lidt af svimmelhed i så voldsom grad?

Bedste ønsker til jer alle.

Kommentarer

  • Hej Notabene

    Det lyder ikke rart at have det, som du har det.

    Når det er sagt, så lyder det jo, som om du er i gode hænder, hvad selve ryg- og nakkeproblemet angår.

    Du skriver imidlertid, at du også er forvirret, svimmel og træt. Nu er der jo ikke noget at sige til, at man kan blive stærkt påvirket mentalt af at have mange smerter. Men for mig lyder det altså, som om der er noget andet på spil også.

    Tager du medicin? Der findes jo mange former for medicin, der uddriver vitaminer eller mineraler, f.eks. blodtryksmedicin. Men selv hvis man ikke tager medicin, kan man komme til at mangle vigtige mineraler eller vitaminer, f.eks. jern eller D-vitamin.

    Jeg har selv prøvet flere gange at være i en situation, som ligner din: omtåget og træt. Hos mig har problemet hver gang været udløst af kaliummangel. Men jeg vil tro, at andre former for mangeltilstande kan udløse samme problemer.

    (Jeg skal lige sige, at det faktisk ER kalium, jeg mener. Mange tror, at jeg mener calcium, altså kalk. Kalium er ikke så omtalt. Kalium er mest kendt som det mineral, man mister, når man tager vanddrivende medicin.)

    Hvis jeg var dig, ville jeg bede lægen om at tage en række blodprøver, så det kan blive undersøgt, om du har mangeltilstande eller lavt stofskifte, som også kan give den slags symptomer. Det er jo vigtigt, at du snart bliver dig selv igen, så du har kræfter til at klare undersøgelser og behandlinger for dit ryg- og nakkeproblem.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kamelia-damen:-)

    Tak for dit svar.
    Jeg har fået taget blodprøver, både for stofskifte, sukkersyge, vitaminer osv. og alt var fint.
    Det er selvfølgelig godt, men jeg må indrømme at jeg føler at det næsten ville havde været en lettelse hvis jeg havde en diagnose som kunne styres med piller.
    Jeg tager ingen form for medicin, er normalvægtig og spiser nogenlunde sundt.

    Var nød til at tage med bussen i går, da jeg skulle i banken, på posthuset og handle nogle småting. Jeg skulle huske tre ting og det var virkelig svært og måtte stirre på sedlen for at huske det hele.
    Jeg kunne ikke gå lige på fortovet og er sikker på at jeg har set plakat fuld ud.
    Selv når mine smerter ikke er så stærke er jeg fuld.. vil tro som efter 8 øl og et par store drinks (så vidt jeg husker - fra tidligere tider).

    Hvad pokker sker der?
    Er jeg den eneste som sejler rundt grundet rod i nakken?

    Når jeg massere min nakke bliver det fremprovokeret og jeg bliver rigtig dårlig.

    Nedslående at opdage, hvor mange danskere som lider med ryggen herinde:-(

    Bedste forårssol til jer alle.
  • Hejsa

    Jeg har noget der minder om det du forklare her. Jeg er kun 32 år og det er kun forværret de seneste år. Hver måned bliver det lidt værre...
    Jeg syntes også at jeg har prøvet det meste efterhånden. Craniosakral, scannet hovedet, scannet hjertet, kiropraktor, ørelæge, øjenlæge...
    I sommers begyndte jeg så at tage medicin mod lavt stofskifte, men det har ikke hjulpet på min svimmelhed og nakke/ryg problemer. Jeg løber 4 gange i ugen og laver hjemmeøvelser 5 gange om ugen af 10 minutters varighed pr. gang. - Jeg tror at det hjælper mig lidt, men det er simpelthen så frustrerende at mærke at det bare går ned af bakke. Får svære og svære ved at løbe mine ture og nu begynder svimmelheden også at melde sig når jeg sidder ned. Min nakke knaser og knækker flere gange dagligt. Jeg kan selv knække den når jeg kigger skarpt til siden. Det samme med min ryg når jeg strækker mig. Det er hæsligt!
    Vil spørge om du har fundet nogen løsning på dit problem? (Nogle siger at det også kan være stress, men jeg syntes nu ikke selv at jeg er stresset)

    Venlig hilsen

    Bregne
  • Hej Bregne

    Det er et stk. tid siden du har skrevet indlæg.

    Jeg vil blot høre om du har fået en forandring ??? Og hvis hvordan ??

    Håber og ønsker selvfølgelig det er til det bedre :)

    melle
  • Hej N40

    Nikker gen kenden til dine symtomer... hvordan har du det i dag ??


    melle
  • Hvordan går det med dig Notabene40 - Har de fundet ud af hvad du fejler ??
  • Trold1Trold1
    Redigeret 21 oktober, 2016, 07:36
    Dine symptomer minder utroligt meget om de ting jeg har sloges med i mange år.
    Smerter/spændinger i nakke/baghoved, en sindssygt anspændt muskel på venstre side af hals/nakke, smerter i lænden, elendig hukommelse og koncentration og en generel følelse af, at min hoved ikke fungerede. Mine problemer med karpaltunnelsyndrom og stofskiftet ser ud til, at have hængt sammen med alt det andet.

    Udover alt det andet vil jeg gætte på, at du også har problemer med forstoppelse, eller "sløv fordøjelse".

    Måske føler du dig også tit oppustet.

    I 4-5 år har jeg prøvet rigtig mange ting, jeg har lavet mange fejl og jeg har været ude på nogle sidespor, men jeg er blevet ved med, at vende tilbage til, at magnesium-mangel spiller ind.
    Og siden jeg begyndte at bruge noget ordentligt magnesium, og supplere med magnesium som cellesalt (både d6 og d12) er det begyndt at gå den rigtige vej.

    Kameliadamen skriver lidt om kalium-mangel, og det spiller sandsynligvis også ind hos mig, hvorfor jeg også gennem 1-2 år har taget kalium og har undret mig over behovet.
    Men jeg har nu læst mig til, at man ikke kan optage kalium hvis man mangler magnesium. Så det giver jo god mening.

    Jeg tager magnesium-citrat (oxid og hydroxid er svære at optage, så det er spild af penge), kalcium-citrat (nogle andre slags kalcium er svære at optage), kalium (kaleorid), stærke B-vitaminer.
    Derudover tager jeg spascupreel, som er homøopatiske. Udover magnesium d6 indeholder de nogle planter/urter, bl.a. et meget stærkt bitterstof. Jeg fandt frem til dem da jeg googlede efter nogle stræk-øvelser (p.g.a. den stramme hals-muskel), hvor jeg læste om nogle fysioterapeuter, som anbefalede dem ved muskel-problemer.
    Efter behov bruger jeg også magnesium d 12.

    I øjeblikket overvejer jeg, at tage et tilskud af B6-vitamin. Det skulle bl.a. styrke effekten af magnesium og have en god effekt ved for lidt mavesyre.

    Derudover prøver jeg, at holde mig fra hvedemel og sparer på sukkeret.

    Jeg er nået frem til, at mine problemer stammer fra, at jeg som barn spiste (for) meget slik, og senere bagte jeg i flere år selv boller, som jeg spiste flere gange dagligt, men på det tidspunkt kendte jeg ikke til fytin-problematikken (Kameliadamen og jeg har skrevet om fytin-problematikken her: http://www.netdoktor.dk/interactive/dis ... 14&t=33930 ).

    Når vi får ondt i ryggen p.g.a. magnesiummangel, så handler det, så vidt jeg kan se, om inflammation. Magnesium virker bl.a. mod inflammation.
    Nu hvor jeg sjældent spiser brød med hvede kan jeg tydeligt mærke det i min ryg når jeg har syndet.
    Måske har du oplevet, at dit armbåndsur nogle gange sidder mere løst eller stramt end sædvanligt, dette hænger også sammen med inflammation.

    Jeg vil anbefale, at du læser om vitaminer og mineraler og om cellesalte.

    Ved denne slags problemer har vi ikke meget gavn af vores læger, og derfor er det vigtigt, at vi selv sætter os ind i tingene.

    Jeg har haft meget gavn af Henrik Dilling's bog "Klar besked om vitaminer og mineraler". Den kan findes brugt flere steder på nettet til ca. 100 kr.
  • Hvordan går det med jer Bregne1 og trold1

    Har i fået svar på scanning ??

    Jeg skal til undersøgelse den 27 okt

    Men der er ikke bestilt scanning endnu
  • hj2102. Det har aldrig været meningen at jeg skulle scannes.

    Jeg er blevet røntgenfotograferet mange gange, og har en fremadglidning af en lændehvirvel, som skulle være forklaringen på mine lændesmerter.
    I dag ved jeg dog, at mine lændesmerter er kommet af inflammation, som sandsynligvis hovedsageligt stammer fra magnesiummangel.
  • Wow. 2016.. Så sidder jeg her i 2020 og fejler det samme. Eller det vil sige, ingen ved hvad jeg fejler, foruden myoser. Det startede med mit ene ben begyndte at snurre. Så var det, det andet ben. Så læggen, så låret, og nu ryggen. Jeg har gået til kiropraktor, fysioterapeut i 2 mdr. uden nogen form for bedring. Jeg er begyndt at røre mig helt vildt. Dyrker virkelig motion. Jeg kan godt mærke jeg er øm, men det er muskel smerter. Når jeg så har en doven dag, som jeg kalder det, så får jeg virkelig ondt i ryggen mellem skulderene, jeg løfter armene over hovedet, og strækker fra side til side, så bliver jeg rigtig dårlig, som om alt blodet strømmer op i hovedet. Det strammer lidt omkring næsen, på kinderne. I morgen, kan det være benene igen, det skifter hele tiden. Jeg har haft angst i 6 år. Jeg er 100 på det er pga stress/angst. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op. Det har stået på i 5 måneder snart, sådan on and off.

Log in eller Registrér for at kommentere.