Hjem Naturmedicin Alternativ behandling

Magnesium og Calcium

13

Kommentarer

  • Hej Kameliadamen

    Jeg køber aldrig noget over nettet. Det tør jeg slet ikke. Det er enten Matas, apoteket eller en helsekost.
    Nu følger jeg dit råd og ser om det skulle give resultat. Samtidig vil jeg have massage. Ikke hos en fysioterapeut, for det er lig nul, men hos den dygtige massør, som kunne finde de værste smerter og samtidig vidste lidt om det.
    Det er dejligt at få gode råd, men det skal også være til at forstå. Så jeg er taknemmelig, men vælger at følge dit.
  • Der er blevet skrevet rigtig meget siden i går. Det ligner mest af alt en kamp om at få Persille til at vælge et produkt frem for et andet.

    Persille: Køb dine tilskud i den lokale matas og helsekost. Som Kameliadamen skriver, så er det både lettere, hurtigere og giver en meget større sikkerhed, fremfor at købe det over nettet.

    Kameliadamen: Der er ikke blevet skrevet så meget ”nyt” siden i går, men et kort resume kommer her:
    Der har været snak om, hvorvidt man får forstoppelse af magnesium. Ved ikke om jeg ville benytte mig af ordet forstoppelse, men nok nærmere hård mave, hvilket godt kan være en bivirkning hvis man tager mere end det anbefalede. Det er dog forskelligt fra produkt til produkt om man får hård mave. Man kan også sagtens falde i den anden grøft, hvor maven bliver løs.

    Der var også snak om kolesterolsænkende medicin og at et Q10 tilskud kan være en rigtig god idé, hvis man vil undgå den mest gængse bivirkning ved statiner, nemlig muskelsmerter. Læs evt:
    http://www.helse.dk/helsedebatten/bivir ... orebygges/

    Så var der en lille ”fighte” mellem 2 medlemmer, der mener noget forskelligt om magnesium og calcium, og hvordan de optages alt efter hvordan de er bundet.

    Mvh Martin
  • Jeg sidder og læser om bivirkninger ved atacand.


    Meget sjældne bivirkninger (forekommer hos færre end 1 ud
    af 10.000)

    • Rygsmerter, smerter i led og muskler.
    o.s.v.

    Jeg vil ikke håbe det er medicinen, men det skulle da ikke undre mig.
    Nå, men foreløbig forsøger jeg med calcium og magnesium, samt massage.
    Jeg har også læst om urolige ben, jeg har ingen trang til bevægelse, det gør bare ondt. Men smerten er alligevel værst i hvile.

    Knuderne gør også ondt, og jeg kan ikke lade være med at tænke på om det alligevel er dem, der er skyld i det.
    Jeg undrer mig over læger intet ved, at der ikke står noget på nettet.
    Når jeg får taget mig sammen kan jeg vel få taget en blodprøve og se om det hele er nogenlunde. Jeg vil også vide noget om Q10. For f..... hvor har jeg ondt.
    Man gør sig mange tanker. Læger, tjae, de er ikke til meget hjælp. Man skal selv finde "fejlen". Nå ja, jeg ville bare have noget "luft".
  • Jeg skal da love for at debatten kører her :-)


    Mht. magnesiums optagelighed så er jeg dog tilbøjelig til at give Sourtulip420 ret i, at magnesium som magnesiumoxid ikke er så let optageligt som fx magnesiumcitrat. Nu bruges magnesiumoxid jo som afførende middel i form af Magnesia –dermed kan der vel også konkluderes, at magnesium kan give diarré og ikke forstoppelse.

    Magnesium som oxid er tungopløseligt i vand samt ved basisk pH, som det er tilfældet i tyndtarmen hvor magnesium optages. Magnesium som citrat er derimod opløseligt i vand og ved basisk pH. Der er faktisk lavet direkte sammenligning mellem magnesium citrat og magnesium oxid:

    J Am Coll Nutr. 1990 Feb;9(1):48-55.

    Desværre har jeg kun adgang til abstractet men andre kan måske læse hele artiklen. Jeg tager selv magnesiumcitrat og kan mærke stor forskel fra magnesiumoxid som jeg absolut ingen glæde har af.

    Af virkningen fra Magnesia (magnesiumoxid) følger derfor også, at det heldigvis er stort set umuligt at overdosere sig selv med magnesium via kosttilskud da kroppen ret effektivt sørger for at skille det ud via afføringen. En vigtig undtagelse er dog hvis man har meget træg mave, fx pga stoppende medicin. Her kan selv magnesiumoxid opholde sig så længe i tarmen at en overdosering kan finde sted.

    Så er der hele diskussionen hvorvidt calcium og magnesium skal tages hver for sig eller sammen. Og det er faktisk et ret godt spørgsmål. Sært nok er der ikke ret meget viden om magnesiumabsorptionen. Fx i nyren ved man at magnesium og calcium genoptages de samme steder, men man har bare ikke fundet ud af hvordan magnesium futter ind i kroppen igen. Så her bruger jeg altså min sunde fornuft. Hvis mennesket var skabt til kun at kunne optage 2 så vigtige mineraler som magnesium og calcium hver for sig, så skulle de første mennesker på savannen godt nok tænke sig om. Men mon ikke de har guflet løs når lejligheden bød sig i hvad der nu var tilgængeligt –og så gjaldt det vel om at fravriste føden de nødvendige mineraler på én gang…?

    Sourtulip420 skriver på et tidspunkt at man kan få kramper af at få for meget calcium. Det er rigtigt at calcium er fuldstændig afgørende for at vores muskler kan virke, idet calcium sørger for at tværbroen i muskelcellen kan gå i gang sådan at muskelfibren kan ”trækkes op” hvilket vi mærker som en muskelsammentrækning:

    http://muskler.wikispaces.com/Muskelkontraktion

    Og så skulle man ganske rigtigt tro, at for meget calcium giver kramper. Imidlertid er det lige modsat. For højt niveau af calcium i blodet giver muskeltræthed, mens lav calcium giver muskelkramper.

    https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... ocalcaemi/

    Forklaringen er, at lav calcium i blodet gør nerverne hypersensitive, dvs. de giver ordre til musklerne om at trække sig sammen langt lettere. Og så kan man få kramper. Men det er altså en sjælden tilstand og forbundet med anden sygdom. Man får det ikke bare sådan ud af det blå. Det samme gælder også med for højt niveau af calcium i blodet, har man det skal man udredes for cancer som er den hyppigste årsag.

    Persille, du skal heldigvis ikke sidde med din lommeregner og lave indviklede udregninger om din krops forhold mellem magnesium og calcium. Heldigvis sørger naturen for, at dit calciumniveau i blodet holdes i det rigtige niveau via diverse hormoner, bla. biskjoldbruskkirtlen –sålænge du altså får calcium i kosten, og det gør vi jo.

    Magnesium er en anden sag, da det kan være svært at få nok via den danske kost, der er ikke så meget magnesium i jorden. Men også magnesium er heldigvis tæt reguleret af nogle af de samme hormoner som for calciums vedkommende.

    Om magnesium vil kunne klare dine smerter ved jeg ikke. Jeg vil som tidligere skrevet foreslå at du får kigget lidt nærmere på de knuder du har på fødderne, for de kunne da godt være årsagen til dine smerter ved fx at trykke på dine nerver. Men magnesium virker muskelafslappende, som andre også har skrevet, fordi magnesium får nerverne til at være mindre sensitive. Hvis du vil tage magnesium, ville jeg da som Kameliadamen også forslår, købe det i en helsekost hvor du har mulighed for at spørge lidt ind til de forskellige mærker.

    Du har i tidligere debatter fortalt at du tager silica for håret, og det skulle vist være den fornemste form for calciumtilskud overhovedet, da det er på en meget letoptagelig form. Så måske behøver du slet ikke købe calciumtilskud også. Der er desuden også en større videnskabelig uenighed om hvorvidt kvinder der ikke mere menstruerer overhovedet får gavn af calciumtilskud uden samtidig tilskud af bisfosfonat, et hormonmiddel der stimulerer calciumoptaget i tarm og knogler (på recept og har vistnok mange bivirkninger).

    Der er en der foreslår at du får målt dit Q10-niveau. Desværre står der ikke noget om hvor, for det kan jo ikke lade sig gøre hos lægen. Men der er nok en privatklinik et sted der hellere end gerne vil tage prøven mod betaling.
  • Et forsøg på at besvare dit indledende spørgsmål: Kan du tåle detteher:

    Fyldemidler, mikrokrystallinsk celluose, tricalciumfosfat, tværbunden natriumcarboxymethylcelluose, overfladebehandlinbgsmidler,hydroxypropmethylluose, magnesiumsalte af fedtsyrer, eddiksyreestere af mono og diglycerider af fedtsyrer,vitamin D 3n (Choleclciferolol)

    Det korte svar er, at det aner jeg ikke. Der kan være noget i fyldemidler og overfladebehandlingsmidlerne som du ikke kan tåle. Men kan man regne med hvad de rent faktisk skriver, så tror jeg ikke du får problemer. Men 100 % sikker kan jeg jo ikke være.

    Celluose, menes der mon cellulose? Cellulose er populært sagt træmasse, et ikke-optageligt (for os) sukkermolekyle der bruges som fyldstof til alt muligt. Jeg vil tro at det ikke giver dig problemer. Hydroxypromethylcellulose er derfor et sukkermolekyle af typen cellulose påsklistret en OH-gruppe (hydroxy) og en methylgruppe, dvs CH3. Det er påklistret for at gøre det lettere at bearbejde, men optages altså ikke.

    Eddikesyreester er et andet farligt navn som ikke er så slemt alligevel. Æbler får fx deres duft fra deres ester, som dækker over en bestemt almindelig kemisk forbindelse. Eddikesyre kender du jo. Får man eddikesyre til at reagere med alkohol så får man en eddikesyre-esterforbindelse.

    Så er der glycerider som er fedtsoffer og så lidt D3 vitamin.

    Jeg håber dette her kunne hjælpe dig til din beslutning.
  • Tak, Asklepios12, det var nemt at forstå.
    Jeg orker heller ikke de "store" regnestykker, ( det har aldrig været min stærke side) og jeg har købt og begyndt at tage Cal-Mag. Så må jeg se, hvad der sker.
    Jeg spiser også 5 mandler pr dag og D vitamin mangler jeg ikke. Uden jeg sagde noget ville min læge gerne vide det. Det har jeg aldrig oplevet en læge være interesseret i før.

    Silica, jo men lige pludselig kunne jeg ikke tåle det og holdt op. Det er længe siden nu.
    Jeg skal bare prøve et andet mærke end det jeg havde købt. Men jeg bliver træt af at tage dit og dat og det koster en formue. Men jeg burde tage det, for silica er godt for håret. Det kan jeg se på min brors hår. Efter et halvt år blev hans hår blankt og holdt op med at falde af. Selv farven blev mørkere.

    Jeg vil også, når jeg får taget mig sammen igen prøve lægen for fjerde gang. Det er bare så trættende, når man ikke rigtig får noget svar. En smule vand i benene kan slet ikke give de smerter. Han undervurderer, hvor ondt jeg har. Men han er et dejligt menneske, alligevel.

    Jeg kunne mærke massage gjorde godt, selv om jeg lige i øjeblikket troede på, at det var to skellige ting, knuder og smerter, så er jeg knapt så sikker mere.


    Q10, nå det var kedeligt. Men så må jeg eventuelt bare købe det og prøve. Nej, jeg vil ikke have det målt hos andre, for det koster en formue og kan man tro på, hvad de siger. Det føler jeg mig ikke helt overbevist om.
  • Asklepios12

    Fedt indlæg, god information :)

    Dog må du gerne lige læse det jeg skriver ordentligt igennem inden at du vælger at citere mig for noget som jeg ikke har sagt ;)

    Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at for meget calcium fører til muskelkramper.
    Det jeg sagde var at hvis ens Calcium/Magnesium ratio bliver forskubbet for meget i Calciums favør så vil musklerne have større tendens til spændinger, ikke fordi der er for meget Calcium i organismen men fordi der er for lidt Magnesium til at afbalancere reaktionen.


    ahrenkiel1

    Jeg venter stadig på noget dokumentation......
  • Tak for de pæne ord, Sourtulip420 ;-)

    Det er rigtigt at du nævnte spændinger, og jeg skriver jo om kramper.

    Men jeg mener nu stadig ikke, at større calcium-ratio vil give større tendens til spændinger heller. Den calcium der bruges til at få musklerne til at trække sig sammen, findes i lagre inden i muskelcellen, ikke ude mellem cellerne. Koncentrationforskellen er derfor forskel mellem calciummængden inden i lageret og ude i selve cellen, snarere end mellem cellen og calciummængden i væsken mellem cellerne. Det sidste har til gengæld betydning for nervecellernes villighed til at afgive elektriske signaler.

    Både calcium og magnesium øger nervernes tærskel for aktionspotentiale, det er derfor at høje calciumværdier i blodet giver muskelsvagheder og ikke muskelspændinger.

    Det er også en af grundene til at der er så tæt hormonel med calcium og magnesium, da man ellers meget let vil få hjerterytmeforstyrrelser. Men selvfølgelig, jeg er altid klar på at lære nyt -har du evt. nogle referencer til det du nævner om calcium og muskelspændinger?

    Som jeg skrev, så er emnet utrolig spændende og kompliceret. Der er endda meget der tyder på at vi end ikke kender til alle de hormoner der er involveret i calciumreguleringen i knoglerne.
  • Du kan finde en masse dokumentation herom gennem Google.
    Så vidt jeg har forstået så fungere det sådan at en for høj calcium ratio hæmmer optagelsen af det Magnesium som man indtager (hvilke mekanismer som ligger til grund for dette ved jeg ikke) hvilket på langt sigt vil udvikle sig til Magnesium mangel.
    Nogle af symptomerne på Magnesium mangel er:

    Muskel kramper
    Muskel svaghed
    Tics
    Tetani
    Hyperaktive reflekser
    Ataksi
    Rystelser
  • "Så vidt jeg har forstået så fungere det sådan at en for høj calcium ratio hæmmer optagelsen af det Magnesium som man indtager (hvilke mekanismer som ligger til grund for dette ved jeg ikke) hvilket på langt sigt vil udvikle sig til Magnesium mangel."

    Hvis jeg har forsået dig rigtigt, så skulle man altså kunne få magnesiummangel hvis man indtager for meget mere calcium end magnesium?

    Nu er Google et stort sted at lede. Jeg har forsøgt at kigge lidt på Pubmed, men her kan jeg ikke finde noget. Jeg ikke hvor meget det egentligt er blevet videnskabeligt undersøgt som sådan. Det var derfor jeg håbede du kunne smide et par links ;-)

    De symptomer på magnesiummangel du har skrevet på listen er jo symptomer på svær magnesiummangel, og det er heldigvis rigtig sjældent og udtryk for svær sygdom eller fejlernæring.

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/magnesium.htm

    Det er vel også i praksis svært at udregne sin personlige calcium-magnesium ratio, selv med adgang til blodprøver og DEXA-skanninger.

    Jeg guffer selv magnesium og begyndte på dem mest for at se om der var en effekt overhovedet. Og det var der, mitmit hår og negle voksede hurtigere og jeg blev mere frisk. Det er vel også den letteste metode til at se om man har gavn af magnesiumtilskud.

    Jeg tror virkelig ikke man skal gå ret højt op i sin calcium/magnesium-ratio, netop fordi kroppen faktisk regulerer optagelsen af disse elektrolytter ret nøje.

    Der hvor man kan komme i bekneb med magnesium er faktisk hvis man tager vanddrivende midler, og det er ikke fordi man så optager mere calcium, men fordi man blokerer det område i nyren der genoptager mest magnesium, dvs. magnesiummet ender i stedet i potten. Men selv her er magnesiummanglen så mild at folk intet mærker. Det der i stedet kan få dem til lægen er, at deres kalium bliver for lav. Kaliumoptaget er nemlig direkte afhængig af magnesium i nyren ved en ukendt mekanisme.
Log in eller Registrér for at kommentere.