Hjem Sport, motion og ernæring Sund kost

Spise seks gange om dagen - sundt eller ej?

Redigeret 10 januar, 2017, 09:01 i Sund kost
Hej alle aktive brugere!
Vi danskere prædiker dagligt om, at vi skal spise seks gange om dagen og om hvor vigtigt det er.. Mit spørgsmål til jer, er om dette faktisk er sundt? Er disse mellemmåltider som sundhedsdogme udokumenteret? Eller har man emperisk belæg for at det er sundt? Jeg håber virkelig på at få et svar fra dig da jeg skal bruge til projekt i biologi.
Hilsen Sandra
«13

Kommentarer

  • For mig er det ikke vigtigt, jeg spiser når jeg er sulten, jeg spiser normalt morgen, middag og aften nogle gange kan jeg godt spise 4 gange kommer an på om jeg hvor tidligt jeg står op så nogle dage kan jeg være mere sulten end andre dage men har aldrig fulgt rådet 6 gange om dagen. Jeg synes det er noget pjat at spise 6 gange om dagen bar fordi nogen siger det er sundt. Om det er sundt, ja det er sundt at spise men det behøver nødvendigvis ikke at være usundt fordi man spiser 3 gange, hvis man føler sig sund og energisk så skal man gøre det på sin egen måde, ingen skal fortælle en hvordan man skal leve. Vi lever i en tralv hverdag og har ikke tid til skema hvor vi skal fordele 6 måltider på en hel dag vi har andre ting at foretage os end at tænke på mad.
  • Hvad der er sundt er svært at vide. Den ene siger det ene, den anden noget helt andet. Og har de i det hele taget ret, jeg tvivler.

    Sjovt du spørger i en debat om det er sundt. Det tror jeg ikke nogen kan svare på. Kun fortælle, hvad vi mener.
    Men jeg siger som Nada28, jeg tror det er noget pjat. Jeg kunne ikke drømme om at spise 6 gange om dagen.

    Hvad der er sundt for den ene behøver ikke at være sundt for den anden.
  • Hej Trine Sørensen

    Jeg har et spørgsmål til dig:

    Hvem er disse danskere, der dagligt prædiker om, at vi skal spise seks gange om dagen, og om at det er vigtigt? Du skriver ”vi danskere”, som om udsagnet gælder ALLE danskere. Ikke desto mindre har jeg ALDRIG hørt dette udsagn, selv om jeg ivrigt følger med i debatterne her og i sundhedsspørgsmål i øvrigt.

    Jeg ved, at dette sekstal optræder blandt de officielle kostråd, men det er i rådet om, at man skal spise 6 stykker grønsager eller frugt om dagen. Nogle gange tales der om 600 g, for at give et bedre indtryk af mængden, for 6 grønærter giver jo langtfra samme mængde som 6 hele gulerødder! Og seks stykker (600 g) frugt eller grønsager kan jo udmærket fordeles på andre måder end på 6 måltider!

    Kan det ikke tænkes, at du har forvekslet noget?

    Du vil vide, om der er empirisk belæg for en påstand om, at det skulle være sundt at spise seks gange om dagen, eller om påstanden er udokumenteret.

    Til det formål spørger du os Netdoktor-brugere.

    Jamen, så er det da snarere en opinions-undersøgelse, du får, eller måske en såkaldt vox-pop, ligesom når de i TV går ud med en mikrofon på gaden og spørger tilfældige folk ud om dit og dat. Empirisk holdbar viden kan der jo ikke blive tale om – udelukkende tilfældige folks erfaringer og meninger. Hvis du vil vide, hvad der rent videnskabeligt kan siges om den ting, er du da nødt til at læse de undersøgelsesresultater, der findes.

    Jeg spiser normalt 3 hovedmåltider (morgen, frokost og aften) og et mellemmåltid (eftermiddag). Jeg kan ikke vide noget om, hvorvidt det er mere eller mindre eller sundt end den måde, jeg spiste på tidligere, hvor jeg faktisk ofte spiste 6 gange om dagen.

    Forklaring:

    Jeg lider af søvnapnø, og det betød tidligere, at jeg ofte stod op klokken 4 eller 5 om morgenen. Det siger sig selv, at man er mere sulten, når man har en lang dag, så derfor spiste jeg oftere. Nu lykkes det mig at sove til klokken 7-7.30, og da min dag ikke er så lang, nøjes jeg med fire måltider.

    Det er umuligt at sige, hvad der er sundest. Jeg tror, at det er vigtigt at tilpasse ens kost til det liv, man har. Så for mig var det sundt dengang at spise 6 gange om dagen, men nu, hvor det lykkes mig at sove mere, er det sundt, at jeg spiser 4 gange om dagen.

    Jeg tror, at det er mere vigtigt, HVAD man spiser, end hvor tit man spiser. F.eks. at det er vigtigt at spise fødevarer, der holder blodsukkeret stabilt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadamen.

    Jo, jeg har læst at man skal spise 6 gange om dagen. Men, som du siger, hvem siger det. Hvem er disse mennesker.
  • Hej Persille

    Da jeg havde lagt ovenstående indlæg på, prøvede jeg at søge på "seks måltider om dagen", og jeg så faktisk, at der var en del "hits". Der var mest tale om debatter, så jeg, men det er ikke debatter, som jeg normalt læser.

    De officielle kostråd har ikke nogen råd om antallet af måltider, så jeg syntes, at det var lidt mærkeligt at læse, at "vi danskere prædiker", at man skal spise 6 gange om dagen!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • optimist7optimist7
    Redigeret 15 november, 2016, 10:06
    Det bedste er kun at spise når det tidligere måltid er fordøjet. Hvis der ligger ufordøjet mad i maven så har førdøjelsen svært ved at omsætte den nye mad man spiser ordentligt . Det er ligesom man koger en portion ris halvt og så tilsætter nogle kartofler. Derved bliver hverken ris eller kartofler kogt ordenligt.

    Jeg plejer at spise 3 hovedmåltider og så lidt frugt eller grønsager som mellemmåltider et par gange dagligt - så får jeg ikke vrøvl med blodsukkeret
  • Redigeret 7 december, 2016, 08:10
    Når man spiser sætter man forbrændingen i gang, så det med at spise mange gange skulle eftersignende være hjælpende :) det kommer selvfølgelig an på HVAD man spiser.

    Personligt er jeg begyndt at spise meget hjemmelavet sushi (link fjernet, red.) - som i hvert fald har hjulpet mig til at tabe mig. Før spiste jeg meget mere usundt. Så hvis du også gerne vil tabe dig er det da værd at prøve..

    Hos iform fandt jeg også meget inspiration (http://forum.iform.dk/kost/sund-vaegt/t ... gjorde-jeg) - jeg var ikke ligeså succesfuld som hende i artiklen,, men måske det kan hjælpe. Der er flere gode råd derinde og med antallet af gange man skal spise :)
  • Når du spiser, så spis bevidst! tre elles seks gange. Det vil sige, sæt dig til bordet og spis. Ikke noget med at spise mens du ser fjernsyn, læser, sidder foran computeren eller kører bil.

    Spis kun lidt om aftenen, og slet ikke om natten: http://iitm.be/asssskostråd
  • Jeg bliver da lige nød til at give mit indput med . : - ). Grunden til at folk spiser 6 gange om dagen er jo for at holde forbrændingen op. det er godt når man skal tabe sig.Også fordi at når man skal spise tit men sundt, så når hjernen ikke at skrige på slik og andre ting. Egen erfaring og fik et vægt tab på 30 kg ved at spise 5 gange om dagen, sundt og fedtfattig.Fik bare ikke nok sunde olier, så det springer jeg på nu.
  • Grunden til det anbefales at spise så mange gange på en dag er at det giver et mere stabilt blodsukker hen over dagen. Hvis man f.eks. spiser tre gange, vil man kort efter måltiderne have et meget højt blodsukker og mellem måltiderne have et meget lavt blodsukker, dette skal man helst undgå.

    Ved at holde et stabilt blodsukker hen over dagen undgår man at "haste" spise, hvis man kan sige det sådan. Jeg tror vi alle kender det fra når vi er gået hen og er blevet rigtig sultne og bare spiser hvad der er i nærheden 😅

Log in eller Registrér for at kommentere.