Hjem Naturmedicin Alternativ behandling

Magnesium og Calcium

24

Kommentarer

  • Redigeret 16 april, 2014, 17:01
    Du får ikke forstoppelse af Magnesium lige meget hvad så det har du ingen grund til at frygte (Calcium der i mod er en anden historie).
    Min kommentar omkring det var bare fordi at HVIS du havde tendens til det så ville du være bedre stillet med Mg Citrat frem for Glycinate da først nævnte modvirker forstoppelse i større stil end andet Mg og så kunne du jo slå 2 fluer med et smæk :)
    Men da det ikke er tilfældet så vil glycinate umiddelbart være det mest logiske valg. Dette eller Mg Taurate.


    Du skal da ikke blive nervøs over information.
    Mangel på information kan du til gengæld med rette frygte.
    Du behøver jo hellere ikke at gå i dybden med det hele på en gang, du kan jo bearbejde de informationer som jeg selv og de andre er kommet med i et tempo som passer dig.
    Men sagen er den at hvis du ikke kender din Calcium/Magnesium ratio så er det meget svært at finde den optimale dosering, især hvis du bruger begge dele.
    Det er noget nemmere med Mg da man med rette kan antage at man får for meget Calcium i forhold til Magnesium i dagens Danmark.
  • Du har da naturligvis fuldkommen ret. Men det er bare så svært at finde ud af. Jeg aner intet om, hvad jeg indtager.
    Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er det bedre at købe magnesium og calcium hver for sig.
    Nu prøver jeg først denne måde og ser om det gør en forskel. Og så må jeg ellers se om jeg kan finde ud af, hvad jeg skal gøre.

    Mange tak for dit råd.
  • Statiner nedsætter kroppens naturlige produktion af Q10, hvilket medfører muskelsmerter. Inde på helsedebatten er der netop blevet skrevet om dette. Læs evt:
    http://www.helse.dk/helsedebatten/bivir ... orebygges/

    Indtil man er 20 år er kroppen selv i stand til at danne den nødvendige Q10, herefter går det meget hurtigt ned ad bakke. Allerede før man er 30 år har kroppen mistet hele 25 % af sin kapacitet. Prøv at forestil jer hvordan det tal ser ud når man er 50 år og samtidig er på statiner?

    Over 600.000 danskere var sidste på statiner og dette tal er stadig stigende. 10 % af den danske befolkning tager kolesterolsænkende medicin?! Det er et vanvittigt tal. Danmark er desværre blevet et rigtig ”statin” land. Ikke fordi jeg har så meget mod statiner, men der er bare rigtig mange der ikke ved, at man kan forebygge bivirkningerne fra statiner ved at tage tilskud af Q10.

    Calcium og Magnesium har brug for hinanden. Magnesium sørger for, at kalk bliver optaget korrekt i kroppen. Hvorvidt de hæmmer hinanden er der vist nok ikke nogen seriøse undersøgelse der understøtter, men hvis der er noget om snakken, så kan man tage dem på forskellige tidspunkter. Man skal i hvert fald huske at få taget begge dele!
  • Ønsker skam ikke at forvirre dig, men blot oplyse. Jeg håber du får de ønskede resultater, Persille.

    Selvom det meste magnesium i Cal-Mag kommer fra magnesiumoxid, er dette helt fint, da magnesiumoxid både tåles og optages fuldt ud ligeså godt, som andre kilder, feks. citrat og glycinat. Så tåler du produktet, fortsætter du selvfølgelig.

    Endnu en gang god påske :)

    Mange hilsner
    Ahrenkiel
  • Ja, det vil jeg i hvert fald personligt mene at det er så længe at man opnår en tilstrækkelig tilførsel af begge dele på dagligt basis.
    Det er bare så nemt for producenterne at smække noget Magnesium/Calcium af ringe kvalitet i en kapsel, tilføje en smule D3 vitamin og så sælge det som et knogleopbyggende tilskud.

    Hvis du på et tidspunkt vil finde ud af din magnesium/calcium ratio så skal du skrive ned hvad du spiser.
    Det der spises i meget små mængder kan eventuelt undlades.
    Noter vægten af fødevarerene også.

    Herefter bruger du nettet til at finde ud af hvor meget Calcium og Magnesium dine fødevare indeholder. Jeg kan anbefale www.rapsol.dk til dette.

    Når du så har et bud på en cirka ratio og total mængde indtaget Magnesium og Calcium så kan du regne ud hvor meget du vil supplere med.
  • Hvor er det pænt af jer, jeg bliver helt rørt. Tusind tak for jeres svar. Nu blev jeg lidt klogere på det hele. De sidste oplysninger hjalp gevaldigt.
  • "Selvom det meste magnesium i Cal-Mag kommer fra magnesiumoxid, er dette helt fint, da magnesiumoxid både tåles og optages fuldt ud ligeså godt, som andre kilder, feks. citrat og glycinat. Så tåler du produktet, fortsætter du selvfølgelig. "


    ahrenkiel1, hvordan kan du på nogen måde komme frem til at det samme mineral (eller et hvert andet stof for den sags skyld), på forskellig form, "optages fuldt ud lige så godt" som alt det andet?

    Det giver ABSOLUT ingen mening og er dybt ulogisk.
    Og så er det desuden forkert, ganske simpelt.
  • Det er meget simpelt, Sourtulip:

    Jeg har igennem mange år kritisk studeret alle videnskabelige undersøgelser der beskæftiger sig med optageligheden af forskellige magnesium ligander, og der er minimale forskelle i optageligheden af de kilder du omtaler i forhold til magnesiumoxid.

    Så det giver ABSOLUT mening, og det er både logisk og ikke mindst SANDT. Dine meninger og ismer i denne sammenhæng er fuldstændig uinteressante - jeg holder mig til facts.
  • Er det nogle undersøgelser som du har mulighed for at linke til eller videre sende via email?

    Det lyder jo vanvittigt ulogisk at det skulle forholde sig sådan men jeg er altid åben for at lære noget nyt så jeg vil rigtig gerne se noget dokumentation og det gør ikke noget hvis det er meget.

    Jeg ved kun hvad jeg kan læse på nettet og jeg holder mig primært til videnskabelige undersøgelser frem for wiki og lign, men det kan desværre godt være svært at gennemskue hvem der har finansieret hvad så det kan selvfølgelig ikke udelukkes at der ligger løgne til grund for den viden som jeg har om magnesium.
  • Hej alle sammen

    Jeg vil tillade mig at give Persille ret i, at emnet nu er blevet temmelig uoverskueligt. Jeg blev virkelig paf, da jeg så, hvor mange indlæg, der er kommet.

    Det er selvfølgelig meget fint at diskutere disse ting i detaljer. Men er der ikke én, der vil påtage sig at lave et (kort) resumé?

    Jeg har ikke kræfter til at læse det hele – i hvert fald ikke lige nu. Jeg har bragt ca. de samme informationer om emnet i ca. 10 år. Det kan godt være, at min viden trænger til en opdatering.

    Husk: Det bedste er nogle gange det godes fjende. Det kan godt være, at der er et eller andet dyrt, fantastisk produkt, som man kan bestille i udlandet over nettet, med fare for at myndighederne snupper det ved ankomsten til Danmark. Men mange finder det lettere eller i hvert fald sikrere at gå ned i den lokale helsekost eller Matas og tale med et rigtigt levende mennesker og købe sit tilskud dér :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.