Hjem Naturmedicin Alternativ behandling

Magnesium og Calcium

persille1persille1
Redigeret 2 maj, 2014, 01:48 i Alternativ behandling
Er der noget "dårligt" dette produkt. Jeg er jo så "sart".


calciumcarbonat, magnesiumhydroxis.

Fyldemidler, mikrokrystallinsk celluose, tricalciumfosfat, tværbunden natriumcarboxymethylcelluose, overfladebehandlinbgsmidler,hydroxypropmethylluose, magnesiumsalte af fedtsyrer, eddiksyreestere af mono og diglycerider af fedtsyrer,vitamin D 3n (Choleclciferolol)

Puh, det var hårdt. Jeg håber nogen kan svare. Jeg kan huske, jeg har fået det at vide en gang før hvad jeg skulle passe på, men jeg kan ikke finde det igen.
«134

Kommentarer

  • Hej Persille

    Man plejer jo at sige, at det er en god ide at tage magnesium, D3-vitamin og evt. K-vitamin sammen med calcium, og det er vel den anbefaling, du ønsker at følge. Undersøgelser har jo vist, at calciumtilskud som monoterapi (altså uden magnesium og D3) giver en større risiko for blodpropper i hjerne og hjerte.

    http://www.vitalraadet.dk/304+M52c95e110e4.0.html

    Jeg har ikke den mindste forstand på eventuelle problemer med fyldstofferne. Det må andre svare på.

    Men der kan efter sigende være et problem med optageligheden. Det siges, at calciumcarbonat, som er det samme som Møns Klint eller det tavlekridt, vi kender fra skolen, optages meget dårligt. Det er bedre, hvis calcium er kemisk bundet i andre forbindelser som f.eks. calciumcitrat.

    Noget lignende gælder for magnesium, men her indeholder dit produkt vistnok den rigtige form, nemlig magnesiumhydroxid.

    Men selv om jeg har læst og hørt om disse ting i mindst ti år, anbefaler læger stadigvæk monoterapi med calciumcarbonat. Jeg aner ikke hvorfor.

    Jeg synes bestemt, at der er grund til at være forsigtig. Hvis fyldstofferne er o.k., synes jeg dog, at du sagtens kan bruge det produkt, du har, indtil det er brugt op. Men når du skal købe et nyt, er det bedst, at calcium er kemisk bundet som calciumcitrat.

    Jeg synes, at problematikken er beskrevet på en god måde her:

    http://www.madforlivet.com/bloggen/445- ... -omhu.html

    For resten Persille, har du overvejet, om dine problemer med benene kan skyldes mangel på magnesium? Eller måske andre mineraler eller vitaminer? Jeg husker jo, at du spiser meget lidt, fordi du ellers tager på, og jeg husker, at du og din mand sjældent laver varm mad. Nu kan man jo sagtens få masser af grønsager (salater), selv om man ikke spiser varm mad. Men jeg tror faktisk, at det er sværere at få tilstrækkeligt med magnesium, når man spiser på den måde.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • persille1persille1
    Redigeret 16 april, 2014, 11:47
    Hej Kameliadame

    Tusind tak for svar.
    Ja, du rammer plet. Mine ben er efterhånden ved at drive mig til vanvid. Men, jeg har været hos en massør, som også har god forstand på andre ting. Hun ændrede på den bestilte behandling og sagde hun først ville give zoneterapi.
    Åh, du godeste, jeg har aldrig fået en så god zoneterapi før. Og jeg kunne mærke det i hovedet, på den gode måde.
    Hun sagde at mine knudedannelser mente hun ikke havde noget at gøre med smerterne. Knoglevækst havde hun set før. Ja, den "store" knude er øm, der må ikke være noget der strammer. Men hun mente det var to forskellige ting.

    Nej, den var helt gal med musklerne. Og hun kunne godt forstå jeg havde direkte smerter. Mine ben så pæne ud, ingen væske, ingen åreknuder, men musklerne havde det meget dårligt. Det trækker helt op i nakken.
    Jeg tror ikke det var noget hun "bare" sagde, for jeg kunne mærke det og hun vidste lige hvor de værste smerter sad.

    Jeg må have det hele med af hensyn til andre, hvis nogen har brug for den oplysning.
    Jeg prøvede jo tre gange med forskellig kolesterolmedicin, som hver eneste gang gav mig problemer med blæren og en masse smerter i benene.
    Jeg tager aldrig det møg mere.

    Jeg fortalte ikke lægen, jeg fik problemer med blæren, for det ville hun jo alligevel ikke tro på. Jeg havde bare fået at vide, det var alderen.
    Men denne massør sagde hun næsten var sikker på kolesterolmedicinen havde drevet et stof ud af min krop, som den ikke selv kunne rette op på.
    Hun foreslog netop, jeg som et start skulle prøve calcium og magnesium, som ville hjælpe mine muskler.

    Du er ikke helt "tosset", Kameliadame. Jeg købte det med på vejen hjem, men fik lov til at bytte.
    Men så tror jeg, at jeg vil prøve dette middel. Jeg tror det var Brugernavn 1, der skrev til mig, jeg skulle undgå nogle bestemte ting. Og jeg tror de ting er i de billige midler.
    Der står Unikalk,den kostede 120 kr.
    Hvad mener du, er det OK. Eller skal jeg bytte det ?



    Jeg tager omnimin med Magnesium og Calcium, men det kan jo være det slet ikke er godt nok. Jeg må finde ud af noget, for ellers ender det helt galt. Det er rigtigt, ingen af os spiser meget mad. Det er vist også galt, og heller ikke meget grønt. Vi lever usundt er jeg godt klar over. Min mand vil ikke leve anderledes og så følger jeg trop.
  • Kolesterolnedsættende midler (statiner) medfører mangel på Coenzyme Q-10, som har en indflydelser på musklernes funktion.
    Det er en kendt bivirkning hos brugere af statiner, at de kan få muskel-træthed / muskelsmerter.

    Mere læsning her:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3096178/

    Niveauet af Coenzyme Q-10 kan testes ved en blodprøve.
  • Mange tak for svar. Det vil jeg få gjort.
  • Hej Persille

    Nej, når du faktisk har fået løfte om at du kan bytte dette kosttilskud, som viser sig at være af mærket Unikalk, så synes jeg, at du skal få det byttet. Når du har de problemer, du har, så er det vigtigt, at du kommer i gang med det rigtige produkt.

    Det er Unikalk, lægerne plejer at anbefale, og jeg fatter ikke hvorfor, når nu andre produkter skulle være lettere at optage. Problemet med Unikalk er, at man bliver nødt til at tage en meget stor dosis, fordi kun en del af det bliver optaget.

    Jeg plejer at bruge produktet Cal-mag, som fås i en variant, hvor der foruden calcium og magnesium og D-vitamin også er K-vitamin.

    http://www.naturoghelse.dk/shop/cal-mag-1-1-6456p.html

    Cal-mag fås i helsekosten og hos Matas.

    Sådan som jeg husker det, så har vi tidligere og flere gange diskuteret problemet med kolesterolsænkende medicin, der giver smerter i benene, fordi medicinen uddriver Q10. Men sådan som jeg har forstået det, så tager du ikke længere kolesterolsænkende medicin, og det er meget længe siden, at du droppede det.

    Men det kan da godt være, at statinerne er oprindelsen til dit nuværende problem, selv om det er længe siden, at du har taget statiner. Man siger jo også, at mennesker mister evnen til at danne Q10 med alderen. For ikke så længe siden var der én, der i disse debatter mente, at det var en god idé – selv når man er fuldstændig rask – at tage tilskud af Q10 fra 30 års-alderen, så vidt jeg husker.

    Måske er det faktisk en god idé, hvis du tager tilskud af Q10.

    Men hvis du ikke hver dag spiser 600 g grønsager og frugt (et glas frugtjuice medregnes som 100 g), så tror jeg, at du har behov for at tage et stort tilskud af magnesium. Magnesium har netop stor betydning for musklerne.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Mange tak, jeg vil få det byttet. Godt jeg ikke havde åbent pakken. Mine smerter er virkelig meget slemme, så jeg må gøre noget nu.
    Tak.
  • Desværre indeholder Cal-Mag produktet som Kemliadamen nævner meget lidt citrat. Det består for det meste af det der betegnes som tavlekridt her på siden, og kun en meget lille del citrat. Derfor har mange også problemer med mavekneb når de indtager produktet.

    Jeg og min omgangskreds har personligt rigtig god erfaring med en helt ny og anderledes type af calcium, som er udvundet på planter, og som derfor ikke kan give de problemer med åreforkalkning, som alm. calcium som f.eks. calciumcitrat kan, og som optages godt uanset om man er svagt spisende eller ej. Det indeholder selvfølgelig også en god mængde magnesium, D3 og K2-vitamin:

    http://www.naturoghelse.dk/shop/osteore ... 8851p.html

    Så med et effektivt calcium/magnesium tilskud, sammen med dine Omnimin skulle du være rigtig godt dækket ind Persille, og jeg ønsker dig det bedste i dine bestræbelser på at få et godt helbred, samt en god påske :)

    Mange hilsner
    Ahrenkiel
  • Kameliadamen har skrevet det meste af det jeg ville skrive i sit første indlæg men jeg har dog lidt at byde ind med alligevel.

    Med hensyn til dine muskelspændinger så forholder det sig sådan at Calcium har den funktion (blandt mange) at det gør musklerne i stand til at trække sig sammen.
    Magnesium har den modsatte virkning på det punkt da det er medvirkende til at dine muskler kan slappe af.

    Hvis kroppens Calcium/Magnesium balance bliver forskubbet for meget, i retning af for høj Calcium ratio, så vil muskulaturen være prædisponeret for uhensigtsmæssige muskelspændinger.
    Den optimale balance er 3/1 i Calciums favør - 1200 mg Calcium og 400 mg Magnesium er sundhedsstyrelsens anbefaling men en højere dosis Magnesium vil være gavnlig i mange tilfælde.

    Den Magnesium som dit produkt indeholder er et af de dårligste produkter på markedet.
    Magnesiumhydroxid (også kaldet Magnesiumoxid) er svært nedbrydeligt og har desuden kun en bioavabilitet på 4% - hvilket i praksis vil sige at hvis du indtager 1000 mg så optager du kun 40 mg som din krop rent faktisk kan bruge til noget.

    Det er der dog råd for.
    Jeg vil anbefale at du anskaffer dig et produkt indeholdende Magnesium glycinate (Magnesium bundet til den ikke-essentielle aminosyre Glycin) hvilket gør at du undgår first-pass metabolisme hvilket i praksis betyder en bioavabilitet på omkring 70%.

    Hvis du har tendens til forstoppelse så er Magnesiumcitrat at foretrække da det har en stærk osmotisk virkning i tarmsystemet på samme tid med en høj bioavabilitet (som jeg dog ikke kan huske men du kan finde det via google)

    Sidst men ikke mindst så bør du være opmærksom på at Magnesium og Calcium hæmmer optagelsen af hinanden. Så hvis du indtager begge på samme tid så optager du ikke lige så meget af din dosis som ville have været tilfældet hvis de var taget hver for sig.

    Men hvis jeg var dig så ville jeg starte med at undersøge hvor meget Calcium og Magnesium som din kost indeholder - bare sådan cirka så du kan finde ud af din ratio.
    Hvis du indtager mange mælkeprodukter så er din ratio næsten helt sikkert forskubbet i Calciums favør - lige som stort set hele den vestlige verdens befolkning er det med undtagelse af den minoritet som har sat sig ind i den slags, som du nu er godt på vej til.
  • Åh, nu er det ved at blive helt uoverskueligt. Jeg har byttet og jeg har åbnet dåsen. Så må jeg se, hvordan det går.
    Jeg har ikke tilbøjelighed til forstoppelse, så jeg håber og beder til det går, som det skal og hjælper på mine ben. Da jeg spiser flere mandler daglig får jeg jo mere magnesium. Mælk, jo, jeg drikker mælk, men ikke så meget mere.
    Jeg bliver helt nervøs over alt det der oplyses. Det er ikke så nemt at finde ud af.

    Jeg kommer til at tænke på, for mange år siden anbefalede en gynækolog mig at tage Cal-Mag. Det borger naturligvis ikke for kvaliteten, men jeg tog det i flere år og jeg havde det godt. Ingen forstoppelse. Måske var det også noget helt andet, som hedder det samme ?.
  • Ahrenkiel, hvis jeg ikke tåler det jeg nu har købt, så kan jeg prøve det andet.
    Tak for de venlige ord og tak for hjælpen fra jer begge.

    Også god påske til alle jer, der har gjort sig ulejlighed med at svare. Mange tak.
Log in eller Registrér for at kommentere.