Hjem Ældre Åben debat for modne mænd og kvinder

Sprogtest. ??

CITAT

Aase Skov Sørensen og hendes familie har fået sig et godt grin, som de godt vil dele med os andre.

Som 103-årig er Aase nemlig af Aarhus Kommune fundet værdigt trængende til at få vurderet sine sproglige kompetencer, idet hun er indkaldt til en »obligatorisk sprogvurdering« for tre-årige børn.

Det skriver Aarhus Stiftstidende.

Det er sket helt automatisk ved udtrækning af data fra Folkeregistret.

CITAT SLUT


Hvad !!!!! obligatorisk sprogvurdering« for tre-årige børn.

Bliver man nu også tvunget til den slags eller, hvad er det for noget. ??

"kors i skuret". Børn er da forskellige. Nogle taler tidligt andre er længere tid om det. Mine børn var længe om at lære det, men i dag går det udmærket.
I dag kan begge holde udmærkede taler og føre en samtale. De er også intelligente og har ingen problemer med at klare sig.

Mit barnebarn havde en helt sprog som 2 årig. Hun talte rent og havde virkelig mange ord. Jeg ville have forsvoret at børn på to år kunne det. Men jeg måtte bøje mig, hun kunne.

Hvis denne " Sprogvurdering ikke falder ud, som "de" vil have det, hvad så. ?? Jeg er træt af alt den overvågning og kontrol, der føres med alt og alle. Lad os være i fred med de fordele og mangler vi har.

Måske skulle de hellere koncentrere sig om de lidt ældre, der ikke kan finde ud af, hvornår man bruger ordet jeg og mig.

"Min ven og jeg." og ikke "Mig og min ven."

Nå ja, jeg kunne ikke lade være, undskyld. Det er en af mine forbandede fejl, jeg hæfter mig ved den slags. Undskyld en gang til. Jeg må lade andre være i fred.

Kommentarer

  • Jeg kan også være træt af overvågning og kontrol i vores samfund, men den historie du henviser til er da meget morsom:-)

    Men i vores kommune bliver alle tosprogede treårige sprogtestet, og det synes jeg er en god ide.

    For der er ingen tvivl om, at flere af de børn får det svært, hvis ikke de behersker det danske sprog alderssvarende, når de begynder i skolen.

    Jeg mener også, at det er børnehavens pligt at spotte børn tidligt, hvis ikke de behersker sproget indenfor det vi må sige at være det normale. Ja jeg ved godt at det normale har vide grænser:-) og det skal vi selvfølgelig også have forståelse for.

    Børn er forskellige, alle børn taler ikke lige godt og lige hurtigt, men jeg ser mere på de børn, der ikke bliver stimuleret ordentligt hjemme, og det er de børn, vi skal have fat på, så tidligt som muligt og holde et øje med dem.

    Det mener jeg er en samfundsopgave ligesom at spotte de børn tidligt, der er udsat for omsorgssvigt.

    Vi har alle et ansvar overfor børn, for de kan ikke tale deres egen sag, og det er ingen hemmelighed at jeg især brænder for børn og unge, hvilket jeg altid har gjort.
  • Hej Sofie

    Tak, for din kommentar. Du kan naturligvis have fuldstændig ret i, det sikkert er en god ide at teste de tosprogede små børn.
    Når bare det ikke bliver til børn skal være på et bestemt niveau ellers er der noget galt i hjemmet. Når ikke det bliver til en modbydelig overvågning. At vi alle SKAL være ens, ellers du'er vi ikke.
    For jeg syntes samfundet er ved at gå i den retning. Hvis et barn holder sig lidt for sig selv, så er der noget galt.
    Jeg holdt mig lidt for mig selv, for jeg ville meget hellere læse i mine bøger. Jeg er glad for man ikke havde den slags tanker, da jeg var barn. Vi måtte heldigvis godt være forskellige.

    Nu kommer der en længere skoledag. Jeg er en smule nervøs for mit barnebarn. Jeg tror han vil få svært ved at holde alt det spektakel ud. Jeg har på følelsen, han gerne vil have fred ind imellem. Altså, det jeg mente med det hele, jeg er bange for den ensretning og kontrol der foregår. Hvorfor hulen skal vi være så ens, for at være normale. Håber du forstår, hvad jeg mente.

    Jae, jeg syntes også det var meget sjovt, den ældre dame bliver kaldt ind til en sprogtest.
  • Hej Persille

    Vi er jo i bund og grund enige, for selvfølgelig skal alle børn ikke være ens, jeg har selv to børn, voksne i dag, men min ældste datter var også et barn der krævede fred og ro omkring sig.

    Hun ville hellere læse end at være sammen med sine kammerater, men jeg prøvede alligevel at få hende ud i det sociale liv. For jeg var bange for, at hun ellers ville blive ensom, men det blev hun ikke, hun fandt først sine ligestillede venner, da hun kom på højskole og begyndte på universitetet.

    Hun læste litteraturvidenskab og er i dag en velfungerende kvinde med mand og to kære børn og en masse gode venner, der matcher hende.

    Den yngste var til gengæld til fest og farver og det krævede sin mand at få hende godt gennem puberteten:-) vi måtte lægge nogle af vores regler ned i kommodeskuffen, da hendes selvstændighed var kolossal.

    Hun er også i dag en velfungerende ung gift kvinde med mand og et dejligt barn, og læste antropologi på universitet og besidder i dag et fantastisk job, med interesse for mennesker.

    Nå nu kom jeg lidt langt omkring, men jeg ville bare på min måde fortælle at vi sagtens kan blive enige. Det er kun min yngste, der har arvet mine sociale interesser, og igen vi skal ikke være ens men have forståelse og respekt for det hver især indeholder.
  • Som pensioneret lærer kan jeg give både den ene og den anden ret mht sprogtests og dårligt sprog.
    Personligt ville jeg hilse det velkomment, hvis radio- og tvfolk igen skulle sprogtestes, for mange af dem mishandler et danske sprog så grusomt, at det er til at få kronisk krampe i tæerne af at høre på.
    Og de fleste af dagens børn og unge får jo heller ikke lært at lytte sig til et ordentligt sprog eller ordforråd, da alt "for børn" i dag bliver censureret ned til lavest mulige sproglige fællesnævner.
    Er jeg en sur og krakilsk gammel kone? Måske nok, men jeg begyndte også selv at tale meget tidligt, og mine forældre ELSKEDE at underholde familie og venner med at få mig til at sige guttapercapapir eller flødechokolade, og lod mig optræde med at recitere "Flugten til Amerika" til vuggestuens julefest, da jeg var 2 år. Og selvfølgelig talte min egen søn også helt rent, med et næsten voksent ordforråd som 2årig.
    Så jo, jeg blev nok overstimuleret, med højtlæsning i lange baner, masser af god musik og sang, almindelig høflighed både i sprog og omgang med andre mennesker.
Log in eller Registrér for at kommentere.