Hjem Hjerte og blod Hjertevenlige opskrifter

Hjertevenlige opskrifter søges.

Helle8Helle8
Redigeret 6 marts, 2014, 03:40 i Hjertevenlige opskrifter
Hej alle
Nogen af jer må have nogle opskrifter de gerne vil dele med andre?
Min veninde undgår piller mod for højt blodtryk ved at holde diæt, jeg vil gerne have lidt inspiration til noget godt, tak. Helle8

Kommentarer

  • Det er rigtig dejligt, at du vil ændre din kost i forsøg på at undvære medicin. Man kan spørge sig selv om, hvorfor lægen ikke har sørget for at du kom til en diætist i stedet for at give dig medicin...

    Nå; du kan starte med at kigge her: https://www.hjerteforeningen.dk/opskrifter/

    Og så syntes jeg da, at du skal tale med din veninde om det og spørge hvilke kogebøger hun bruger.

    Og sidst men ikke mindst kan du gå på biblioteket og få hjælp af en bibliotekar til at finde nogle kogebøger. Så kan du se nærmere på dem inden du finder ud af om der er nogen af dem du vil købe.

    God fornøjelse! :)
  • Hej Nulle

    Jeg er i behandling for et forhøjet blodtryk, og sesamolie er netop en af de olier, jeg undgår!

    Risklidolie, som også nævnes i din henvisning, kender jeg ikke, og jeg har ikke lige kunnet finde oplysninger om dens sammensætning.

    Jeg lægger vægt på at få rene, uspolerede fedtstoffer. Mange fedtstoffer bliver uddrevet af frø ved hjælp at kemiske midler, og ofte foregå uddrivningen under opvarmning, hvilket mange sarte olier ikke tåler. Det er ikke godt. Jeg vil tro, at det er meget svært at få olie ud af disse små sesamfrø med almindelige mekaniske pressemetoder og uden at opvarme dem.

    Desuden er der det problem, at sesamolie indeholder 43 % omega 6-olie (se link nedenfor)

    Alle undersøgelser viser, at det er bedst for helbredet – også for blodtrykket –hvis vi får en høj andel af fedtstoffet som omega 3-olie.

    Derfor undgår jeg sesamolie.

    http://www.transfedt.dk/Fedtsyreprofil% ... toffer.htm

    Men der er jo hele tiden nye teorier. Indtil videre holder jeg fast ved at bruge rapsolie til salat, og jomfruolivenolie og økologisk smør til stegning ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hvis jeg drikker rødbedesaft falder mit blodtryk. Det kan ligefrem måles ca tre timer efter. Men jeg skal drikke en halv liter om dagen og jeg aner ikke om det er sundt på længere sigt.
    Er der nogen, der har kendskab til det.

    Det er ikke lagen fra rødbeder, men saft købt i en helsekost.
  • Hej Helle8


    Som hjertepatient bruger jeg rigtig mange af diabetesopskrifterne, de er rigtig gode, og kan spises med god samvittighed.

    Det næste du kan gå efter er Fuldkornsmærket og Nøglehulsmærket, det er disse to man bliver anbefalet som hjertepatient.
    Du kan også anvende nøglehulsopskrifterne, som også er hjertevenlige.
    Her har du nøglehulsmærket http://www.noeglehullet.dk/Forside.htm
    Her har du fuldkornsmærket: www.fuldkorn.dk

    Jeg og min familie er glad for disse opskrifter

    Velbekomme til dig og din veninde.
    Mange hilsner
    Rita
  • Hej alle sammen

    Nu er dette jo en gammel tråd, men mange har vel brug for råd og tricks, der kan hjælpe og styrke hjertet og forebygge eller mindske forhøjet blodtryk.

    Jeg har altid spist sundt, men har alligevel hjerteproblemer og er alligevel i behandling for et forhøjet blodtryk. Men i bagklogskabens lys kan jeg se, at jeg desværre har haft jernmangel i adskillige år og måske endda af og til, i årtier!

    Så det behøver absolut ikke at være fed og usund kost, der er årsag til hjerte- og blodtryksproblemer.

    Jeg følger ikke bestemte hjertevenlige opskrifter, men laver mad som jeg altid har gjort. Det eneste, jeg har ændret, er fedtstoffer, som jeg nu får mere af og i en bedre kvalitet end før.

    At spise meget fedt er nok ikke lige, hvad Hjerteforeningen anbefaler. Det er min opfattelse, at Hjerteforeningen heller ikke går så højt op i kvaliteten af fedtstoffer. F.eks. er margarine for længst smidt ud af mit køkken. Mon Hjerteforeningen også bandlyser margarine? Jeg ved det ikke.

    Ud med margarinen og ind med sunde fedtstoffer fra fisk, avocado, nødder, mandler, rapsolie, olivenolie og lidt, men godt økologisk smør.

    Derudover bruger jeg den såkaldte tallerkenfordeling ved hovedmåltiderne: Halvdelen af portionen skal være grønsager, en fjerdedel protein og resten fyldefoder så som kartofler, ris eller groft brød, som jeg selv bager.

    Pasta spiser jeg ikke mere. Men det er nu mest, fordi jeg – efter at min søn flyttede hjemmefra – ikke gider spise spaghetti eller andre pastaretter mere. Jeg har fået opfyldt min kvote!

    Jeg laver tit wok-mad, altså tynde stænger af grønsager, der bliver lynstegt i en ikke for varm olivenolie. Jeg får også tit, hvad jeg kalder middags-salat, altså en salat, der er så fyldig, at den kan udgøre et helt måltid, hvis man får et stykke brød til, og der er en god og velsmagende, hjemmelavet dressing i.

    Jeg har aldrig købt færdiglavede dressinger. Det tager to minutter at piske en dressing sammen. Så hvorfor købe industrifremstilllede dressinger, der er fyldt med alskens usunde olier og tilsætningsstoffer?

    Det, jeg har haft mest succes med, hvad angår at forbedre hjertets funktion og sænke blodtrykket, er kosttilskuddet Q10. Jeg tager 100 mg Q10 dagligt. Jeg kan nu så småt begynde at skære ned på min dosis af blodtryksmedicin, og mit hjerte har det bedre.

    Rigshospitalet har lavet forsøg med Q10 til hjertepatienter, og det forlyder, at der har været meget fine resultater:

    http://www.jemo-pharm.dk/items/presseme ... JERTET.pdf

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • "Rigshospitalet har lavet forsøg med Q10 til hjertepatienter, og det forlyder, at der har været meget fine resultater:"

    Undersøgelserne fra Rigshospitalet blev færdig i sommer, og resultaterne var helt igennem fantastiske. Undersøgelsen viste, at hjertepatienter reducere risikoen for at dø af hjertesvigt med over 50 %!!

    Nyheden har også været rundt om jorden en gang eller to. Folk snakker om, at det er noget af det største siden opdagelsen af beta blockerne.

    De benyttede coenzym q10 fra pharma nord, som vist nok også leverede q10 til en ligende undersøgelse i sverige, hvor de fik et identisk resultat.

    Følgende sider handler er spændende artikler om undersøgelsen på rigshospitalet:

    http://www.helse.dk/helsedebatten/daily ... edodsfald/
    http://www.sund-forskning.dk/artikler/q ... 10-%C3%A5r

    mvh Herdis ellen jensen
  • Hej Herdis Jensen

    Tak for oplysningerne.

    Ja, Q10 er virkelig et mirakelmiddel for hjerte og blodtryk. Du skriver, at folk siger, at Q10 er noget af det største, der er sket siden opdagelsen af betablokkerne.

    Jeg vil lige sige, at der er tale om to helt vidt forskellige slags præparater: Betablokkere er jo syntetisk medicin, der ganske vist kan hjælpe nogle mennesker, men har nogle bivirkninger, der kan være helt forfærdelige. Hos mig gav en betablokker meget dårlig nattesøvn, mareridt og depression! Det var en høj pris at betale for at få et forhøjet blodtryk nedsat.

    Q 10 er et kosttilskud. Da der er tale om et naturligt stof, som findes i organismen i forvejen, får man ikke bivirkninger ligesom ved syntetisk medicin.

    Siden jeg har skrevet i denne tråd sidst, er jeg gået op på 200 mg Q10. Jeg overvejer at gå op på 300 mg dagligt, i et forsøg på at fjerne de sidste rester af hjerteproblemer (atrieflagren).

    Jeg er blevet opereret én gang for atrieflagren (radiofrekvensablation), men operationen hjalp ikke helt. Problemet er, at jeg også har central søvnapnø, og de to sygdomme forværrer gensidigt hinanden, sådan at den mangelfulde vejrtrækning under søvnen skader hjertet, og det skadede hjerte forværrer søvnapnøen.

    Hvis jeg derfor kan helbrede hjertet ved hjælp af Q10, håber jeg, at jeg kan blive helt rask.

    I forskellige vejledninger står der, at Q10 ikke kan forenes med den blodpropforebyggende medicin Marevan. Eftersom mange hjertepatienter er nødt til at tage Marevan, vil jeg lige sige, at jeg ikke har oplevet problemer med at kombinere Q10 og Marevan. Man får jo taget blodprøver med regelmæssige mellemrum til undersøgelse af, om man har det rette niveau af Marevan i blodet, og da jeg gik op fra 100 mg til 200 mg Q10 dagligt, skete der ikke nogen forandringer i niveauet.

    Jeg overvejer derfor, om jeg kan gå op på 300 mg Q10, i et forsøg på at blive helt rask.

    Det eneste problem ved Q10 er prisen! Det er frygtelig dyrt. Og det er ikke muligt at få tilskud. En operation på en hjerteafdeling må virkelig koste kassen, men den får man gratis. Hvis man kan helbrede hjertet med et naturligt stof som Q10, må det da være bedre end en operation!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.