Hjem Tænder og mund Åben debat om tænder og mund

Svien, brændende fornemmelse i tungen og ganen, HJÆLP!! :(

Redigeret 12 september, 2017, 07:03 i Åben debat om tænder og mund
Hej alle sammen.

Jeg har i snart fire måneder nu haft en svien, brændende fornemmelse på tungen. Denne forfærdelig fornemmelse rykker sig rundt i hele mundhulen. Nogle gange er det på tungespidsen, andre gange er der en brændende, sviende fornemmelse i gane og så nogle gange går det ud over læberne. Jeg har været til lægen adskillige gange (ligesiden det startede for 4 måneder siden) både hos min egen praktiserende læge og hos øre-hals lægen, og de har taget prøver, og det var vist sig at være "en smule" svamp. Jeg har taget forskellige medicin, men intet har virket. Det har virkelig påvirket mig psykisk, eftersom det er svært at lade vær med at tænke på det! Den forfærdelige brændende sviende fornemmelse dæmpes ligeså snart jeg tygger tyggegummi. Jeg prøver at finde en årsag til problemet, men kan ikke finde noget. Det kan ikke have noget med min sundhed og kost at gøre, for jeg hverken ryger eller drikker. Jeg dyrker endda motion og spiser relativt normalt kost. Nogle gange strejfer tanken om kræft, og lægen reagerede med et 'måske', da jeg spurgte, om det kunne være kræft... Men der er intet sår på tungen eller andet. Der er bare to steder på sideranden af tungen hvor der er en lille udbuling, jeg ved ikke, om det måske er en symptom på kræft, jeg er nemlig ikke stødt på sådan et symptom. Det er virkelig frustrerende ikke at vide hvorfor, og hvor længe det kan blive ved.. Det har virkelig kørt mig ned psykisk. Jeg håber, der er nogle, som kan hjælpe mig.

Det medicin jeg tager/har taget er følgende:
sporanox 100 mg
Mycostatin 2*60 ml
En sidste som jeg ikke kan huske navnet på og heller ikke har længere.

Er der nogle der har oplevet noget lignende, eller som kan hjælpe mig med at forstå, hvad det er der foregår, og kan det være en mulighed for kræft?

På forhånd mange tak

Mvh

Leila
«1

Kommentarer

  • Hej Leila

    Det lyder, som om du lider af BMS (burning mouth syndrom). Du kan trøste dig med, at det ikke er farligt og intet har med kræft at gøre, men det er desværre en tilstand, som gør noget ved livskvaliteten. Fortvivl dog ikke for det kan i nogen grad afhjælpes.
    Jeg er 62 år og har lidt af det i snart 10 år.
    I begyndelsen gik jeg til tandlæge, halslæge, akupunktør almindelig læge. Flere af dem kendte intet eller meget lidt til sygdommen.
    Jeg blev tilsidst af min egen læge henvist til smerteklinikken på Aarhus Sygehus. BMS er en tilstand i munden, og tilstanden kan have flere årsager: tandproblemer, vitaminmangen og først og fremmest have neurologiske årsager. Neurologiske årsager synes også at være forklaringen hos mig.
    Af smerteteklinkken fik jeg forskellige typer nervemedicin, som dog ikke virkede og nogle af den gav mig mildere former for depression.
    Tilsidst foreslog de mig en ret høj dosis af Citalopram (lykkepiller) på 40 mg om dagen og efter ca 3 uger kunne jeg registrere en klar forbedring. Sådan gik det i en årrække -i perioder var det godt og i andre perioder knap så godt- men bestemt til at leve med.
    I løbet af de sidste 3 år har jeg trappet mig ned til 20 mg citalopram i stedet for 40mg og det har ikke gjort tilstanden værre.
    Jeg har også prøvet med flere naturlægemidler uden held.
    Da jeg har fulgt debatten om BMS på nettet (engelsk) stødte jeg her for et halvt år siden på rosende omtale af et naturlægemiddel ved navn "BRENETON" Dette bestilte jeg over nettet fra New Zealand, og jeg synes det har haft en god virkning- uden smerterne dog er helt væk, men jeg synes jeg har flere lange perioder, hvor det kun er en svag irritation.
    Jeg har talt med flere om, at hvis man har en tilstand som mig gennem så mange år, så vænner man sig efterhånden til det og registrerer ikke længere smerterne som de første 2-3 år.
    Breneton kan bestilles på www.breneton.com for ca 500 kr, hvilket rækker til 3 måneder.
    Håber du får det bedre.
    Hilsen
    Poul Erik
  • Det lyder helt vildt i mine ører med Lykkepiller mod smerter i munden.

    Er der blevet foretaget test for allergi mod dentalt materiale ?
  • Heej Poul Erik

    Mange tak for dit svar! Der er gået noget tid siden indlægget er blevet skrevet, og jeg har været ud for præcis det samme som du. Jeg blev henvist til smerteklinikken på rigshospitalet og har fået noget nervemedicin, dog kun 10 mg. Jeg tog det i en meget kort periode, så valgte jeg at stoppe det, da jeg fandt ud af at det var anti-depressiv og mod angst. Men nu er jeg begyndt på det igen, og det afstresser mig og hjælper rigtig meget på smerterne, både fysisk og psykisk. Jeg vil helt sikkert kigge nærmere på det du sendte - endnu en gang mange tak! Har du nogle andre råd mht. kost? er der nogle fødevarer som du har oplevet som forværrer eller forbedrer tilstanden?

    Mvh Leila
  • du skulle prøve at gurgle din mund ---med brintoverilte ---i et lille glas vand --hver aften inden du går i seng ----MEN DU MÅ IKKE SLUGE DET
  • Ja, det kan lyde sært med lykkepille og angstmedicin mod BMS.

    Men nervemedicinen gives i små doser der kun virker i rygmarven, den påvirker altså ikke ens psyke. Derimod virker den direkte mod nervesmerter som burning mouth jo kommer af. Hverken gigtmedicin, panodil eller morfin virker mod nervesmerter. Men det gør midler mod depression, angst og epilepsi i små doser altså.

    Det er ikke det samme som at burning mouth er psykisk. Tilstanden skyldes noget i selve nerven, eller den måde nerven får overført signaler til hjernen på.

    Hvis man har depression indsætter vikrningen først efter 6-8 uger. Ved nervesmerter virker depressionsmedicinen så snart den kommer i blodet, oftest går der dog lige et par dage før det virker fordi man ved nogle midler trapper op til den ønskede lave dosis meget langsomt over 2-3 dage.

    De mest brugte midler til nervesmerter er gabapentin og de gamle typer antidepressiva fordi de rammer bredest og derfor er der større chance for at problemet i nerven kan rammes. Desværre kan ikke alle tåle de gamle typer, fx er de ikke så gode hvis man fejler noget med hjertet.
  • Man kan umuligt få svien, brændende fornemmelse i tungen og ganen, fordi man "mangler" Gabapentin eller psykofarmaka.
    Der må være en årsag.
    Noget andet er, at man i nogle tilfælde kan behandle med diverse lægemidler med godt resultat Off-label, men........
  • Nej, ligesom man ikke får hovedpine fordi man "mangler" panodil i kroppen.

    Der kan være mange årsager til at nerver reagerer som de gør. Fx en tidligere betændelsestilstand fra en virus kan gøre at man har smerter fra nerven. Mange kender sikkert også til at have en sensibel tand i måneder efter at tandlægen har været i nærheden og ordne selve tanden.

    Gabapentin og lignende midler er symptombehandling. Men nogle gange kan de få nerven til at gå i ro og dermed stoppe smerterne helt. -ligesom panodilen kan medvirke til at de spændte nakkemuskler der udløste hovedpinen kan slappe af, så hovedpinen forsvinder.

    Mange bliver forskrækkede når lægen fisker gabapentin og antidepressive midler op af tasken, men det er altså de eneste midler der virker mod nervesmerter som altså er ekstremt pinefuldt -og intet har at gøre med at det er noget man "digter" eller kun foregår oppe i hovedet.
  • Jeg fandt disse råd i et amerikansk debatforrum for læger.

    Burning tongue is a common symptom of a B vitamin deficiency

    Try vitamin B12 by injection.
  • Jeg har også brændende mund syndrom og har fået af vide af en Øre Næse Halslæge at det er immunforsvaret der angriber slimhinderne og det har ikke noget med nerverne at gøre, jeg har haft brændende mund i et år nu og tandlægen siger det skal gå væk af sig selv, men da min læge hørte at det var immunforsvaret der angreb slimhinderne har han henvist mig til Rigshospitalet fordi han mener jeg skal have binyrebarkhormon, så nu er jeg spændt på hvor længe jeg skal vente på at få en tid, så man kan godt se at det er en sygdom lægerne ikke kan finde ud af.

    Er der andre der har brændende mund og gode råd høre jeg gerne fra dem.

    Hilsen
    Lajla
  • Hej PoulErik23

    Jeg har læst dit indlæg og har derfor købt Breneton da du skriver det har hjulpet dig, jeg lider også af Burning Mouth Syndrom og har haft sygdommen et år nu, jeg har været til mange læger og har prøvet næsten alt hvad man skriver om her på nettet uden nogen effekt, så nu er mit spørgsmål hvor længe skal man tage Breneton før man mærker en virkning, jeg har godt nok købt mine piller i England for den side du henviser til er ikke tilgængelig på siden hvor man køber produktet, jeg kan heller ikke forstå du skriver der er til 3 måneder for man skal jo tage 2 om dagen.
    Hvor længe har du taget Breneton helbreder det eller holder det symtomerne nede, så man skal blive ved med at tage pillerne. Jeg er lige startet på pillerne har kun taget dem i 3 dage, men er meget spændt på om de virker.

    Hilsen
    Lajla
Log in eller Registrér for at kommentere.