Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Børneorm

Redigeret 31 januar, 2014, 11:07 i Alzheimers
Hej jeg er en pige på 12 år. og jeg har børneorm, min mor må ikke vide at jeg har det. Så hvad skal jeg gøre?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skriver under Alzheimers - har det noget med sagen at gøre???

    Og - hvorfor må din mor ikke få det at vide? Hvad tror du, der vil ske, hvis hun får det at vide? Er det mon fordi din mor har Alzheimers? Og har hun det i en så alvorlig grad, at hun ikke vil kunne håndtere at du har fået børneorm? Men så må der vel være andre i din nærhed, der tager vare på dig?

    Du er 12 år gammel, og skal da ikke gå med sådan noget alene - du skal behandles, og det taler du helt klart med en voksen om.

    Hvis din mor - af denne eller en eller anden grund - ikke kan tåle, at hendes datter har noget, der er SÅ almindeligt, så skal du spørge en anden voksen til råds - f.eks. en af dine lærere i skolen.

    Men - det skal behandles - og det skal det nu, da det ellers bare bliver værre.
  • Indstillinger
    Lotte har helt ret. Du skal ikke gå med den slags alene. Børneorm er ikke farligt, jeg havde det selv som 8-årig og det gik faktisk over af sig selv.

    Faktisk vil jeg sige stort tillykke. Jeg mener børneorm i vores del af verden er en GAVE. Faktisk burde de uddeles i alle børnehaver.

    Børneorm klør, er hvide og små, men de gør ingen skade. Vær grundig med at vaske hænder efter toiletbesøg og før du skal spise og den slags, så forsvinder de af sig selv.

    Har du din orm i 2-3 uger har du langt mindre sandsynlighed for en lang række rigtig grumme sygdomme senere i livet.

    Det eneste du skal gøre er at være omhyggelig med at vaske hænder med sæbe efter toiletbesøg og før du skal spise. Vær grundig med det, så bryder du smittekæden både til dig selv og andre -æggene sidder nemlig på dine fingre efter toiletbesøg, og har du ikke vasket hænder ordentligt med sæbe, vil du komme til at sætte æg på håndtag så andre kan blive smittet (sådan blev du selv smittet) og du kan komme til at smitte dig selv hver gang du rører dig i ansigtet -og det gør vi hele tiden uden at tænke over det.

    Hvis du ikke kan komme af med dine kære orm, eller det klør så det ikke er til at holde ud, kan du få behandling. Det er let.

    Men fortæl lige din mor om det. Og fortæl hende at du nu takket være de små fyre har meget mindre risiko for: sklerose, Crohns sygdom, inflammatorisk tarmsygdom, leddegigt, allergi, demens, og sandsynligvis også åreforkalkning og hjertesygdom og en hel masse andet. Børneorm er ikke pinlige. Verden ville faktisk se skidt ud for rigtig mange mennesker uden børneorm.
  • Indstillinger
    jeg var ikke klar over, at børneorm ikke behøvede behandling, men på den anden side, så mener jeg ikke, at en 12-årig selv er i stand til at vurdere, om det nu også ER børneorm, eller om der er noget andet.

    Jeg mener 100% at børn aldrig - aldrig - skal gå alene med symptomer på/ bekymringer om hverken det ene eller det andet - uden at have mulighed for at tale med en voksen om det.
  • Indstillinger
    Lotte, det kan vi ikke være uenige om.

    Moren eller en anden nær voksen skal da selvfølgelig have besked så de kan tage ansvaret. Det skriver jeg jo også.

    Men jeg fik bare fornemmelsen af, at Siri var flov over at have fået orm -som ret sandsynligt er børneorm. Og der er altså intet flovt over børneorm, tværtimod er det nogle fantastiske små fyre der kan gøre mere godt end skidt -faktisk i modsætning til alle andre slags parasitter.

    Og derfor, hvis jeg var sundhedsminister blev børneorm uddelt til alle børn. Det vil kunne spare ufattelige summer i sygeudgifterne, for ikke at tale om at undgå en masse lidelse. Og selvfølgelig kan kroppen selv klare orm. De har jo været på Jorden ligeså længe som os. Vi har en hel gren af immunsystemet til at bekæmpe orm. Det er faktisk den del af immunsystemet der kan lave rav i den og lave autoimmune sygdomme fordi det keder sig. Men beholder Siri sine orm i 2-3 uger, så vil den del af hendes immunsystem resten af livet være på udkig efter børneorm, og så har det slet ikke tid til at gå at lave ulykker som fx allergi, sklerose og leddegigt. I Afrika ser man stort set ikke disse sygdomme for der har man masser af orm af enhver slags. Men deres orm er bare oftest nogle rigtige sataner der ødelægger lever og lunger og forgifter kroppen med giftstoffer og spiser al maden i tarmen. Børneorm, derimod, de er bare små og hvide og gør ikke andet end at klø i enden.

    Så Siri: vær du glad for dine orm, men snak med din mor om det. Du skal ikke gå med den slags alene. Hvis du havde ondt i halsen ville du vel også fortælle det, selvom ondt i halsen heller ikke er farligt.
Log in eller Registrér for at kommentere.