Hjem Familieliv Førskole- og små skolebørn

Sådan fjerner man effektivt Lus i håret

Vi har fået et godt råd til hvordan vi fjerner lus i ungernes hår. Det virker og er billigt.

Man fugter det tørre hår og hovedbund i alkohol over 40% (så som snaps/Vodka eller andet).
Gnider det godt ind i håret (beskydt øjne på ungerne med en klud).
Når alt håret og hovedbunden er våd, pakkes håret ind som en badehætte i køkkenfilm.
Barnet skal have denne hætte på i over to timer.
Derefter vaskes håret normalt i shampoo.
Lus og luse æg er nu døde.

Kommentarer

  • Hej Mette

    Det er muligt, det er effektivt. Det var tidligere tiders petroleumskur sikkert også. Det lyder bare som om, at det må være meget hårdt for hovedbunden. Gør det ikke ondt på børnene? Jeg ville ialtfald nødigt have brugt det på min yngste datter, der ofte havde sår og rifter i hovedbunden.
    Min ældste blev engang tvunget til på efterskolen at gennemgå petroleumskuren! Det gjorde så ondt, så hun nægtede at gentage den og derfor blev sendt hjem!

    Hilsen Helene
  • Jeg har haft lus. For første gang i mit liv. Venligst foræret mig af mit barnebarn. Noget jeg ikke kendte, da jeg gik i skole, sidst i fyrrene og først i halvtredserne. Lus var noget man havde "i gamle dage".

    Nå, men Hedrin kommes i håret om aftenen og vaskes væk næste dag. Gentag kuren nogle dage efter. Det hverken svier eller gør ondt. Det er højst lidt fedtet.
    Fra min tid, som frisør, husker jeg der blev fortalt om en dame, som havde vasket sit hår i ???, jeg husker det ikke, men hun døde.

    Jeg ville aldrig begynde at komme hverken petroleum, vodka eller snaps i håret. Man aner jo ikke, hvad der kan ske.

    Ps. Håret har bestemt ikke godt af de kure. Huden heller ikke.
  • Hej Igen

    Det er naturligvis helt op til en selv hvordan man vil slippe af med lus - jeg kan kun give mit råd videre da alle mine tre unger incl en på 15 år er glade for en omgang alkohol i håret og så sidde minimum to timer med køkkenfilm på. De to piger på 8 og 13 år med langt hår er også glade for metoden.
    Jeg bruger ikke mere end 1 til 2 snapseglas alkohol pr gang.
  • Nu blander jeg mig lige, for under et udlands ophold, har jeg desværre erhvervet mig de forbistrede små sejlivede lus.
    Her er der ikke en luseshampoo som hjemme i DK, man får udleveret noget Hvidt pulver, som blandes med alkohol (70%) og det kommes i hovedbunden og skal sidde i en halv times tid, hvorefter det vaskes ud med alm shampoo, det skulle slå dem ihjel.
    Jeg har kun haft det i håret én gang, og skal have en behandling mere, det gør ikke ondt at have i håret eller hovedbund, det svier hvis det kommer i øjnene men så skylles der bare rigeligt med vand.
    Jeg vil dog råde til at gøre dette udenfor, da det som andre luseshampoo er ret stærkt for næsen.
    Jeg ved ikke endnu hvor godt det virker, da behandlingen startede i går og fortsættes 14 dage frem.
  • MissNMissN
    Redigeret 1 august, 2019, 17:08

    Tak det vil jeg prøve

Log in eller Registrér for at kommentere.