Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blod i urin efter løb - cystoskopi

Redigeret 28 januar, 2014, 14:41 i Motion
Hej alle,

Nogen mænd der har erfaring med at få en kikkertundersøgelse i af blæren?
Jeg oplever nogle gange efter hårdt løb (8-10 km hvor jeg går til den) at der er blod i min urin første gang jeg tisser efter træning.

Det sker som oftest på løbeture tidligt på dagen - tror det er fordi jeg ikke har væske nok i kroppen/blæren.

Anyway - mit spørgsmål er: hvor ondt gør en cystoskopi? jeg er ærlig talt hunderæd. Nogen der har prøvet og kan dele deres erfaringer?

Alt det bedste
Tom

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Tom,

    Jeg har ikke selv prøvet det, så jeg kan ikke fortælle dig om det gør ondt, men uanset hvad, så bør du snakke med din læge om det. Måske er det noget helt tredje og råder lægen dig til cystoskopi, så bør du også gøre det. Det er ikke sjovt, at blive undersøgt på den måde, men risikoen for at det kan være noget slemt er endnu værre at rende rundt med.
  • Indstillinger
    Jeg har aldrig selv prøvet at få en cystoskopi. Men undersøgelsen er altså ikke slem. Man er bedøvet imens for at kirurgen kan undersøge ordentligt. De kigger både blære, blærehalskirtel og slimhinden i urinrøret efter og tager evt. nogle vævsprøver.

    Som regel svier det de første 2-3 gange efter når man skal tisse, men kun lige når man sætter i gang. Det er til at overleve.

    Som Nina skriver, så er det uhyre vigtigt at du bliver undersøgt snarest. Det kan være ingenting men der er også en lille risiko for at det er noget der er vigtigt der bliver gjort noget ved inden for længe.

    En cystoskopi er ikke det sjoveste i verden, men absolut heller ikke det værste man kan komme ud for.
  • Indstillinger
    Tak for svarene - det er en gammel tråd, og cystoskopien er for længst overstået. Der var heldigvis ikke tale om noget seriøst, og selve skopien var da til at klare.

    Det var mere tanken der var slem, end den egentlige undersøgelse.
  • Indstillinger

    Hej,

    Jeg oplever præcis det samme med blod i urinen efter løb. Jeg er blevet undersøgt grundigt for nogle år siden, hvor de intet fandt. Her nogle år efter oplever jeg det stadig ind i mellem. Er du sluppet helt af med “dit”?

Log in eller Registrér for at kommentere.