Hjem Sjældne sygdomme Sjældne sygdomme

Dårlig hukommelse som teenager?

Redigeret 15 november, 2016, 14:56 i Sjældne sygdomme
Jeg vidste ikke rigtigt hvor jeg skulle skrive dette, eftersom der under psykisk ikke er nogen "diverse" og i det hele taget mangler der en diverse kategori til de ting der ikke lige passer ind.

Sagen er den at jeg syntes min hukommelse er meget dårlig i forhold til min alder. Jeg er 19år og har så længe jeg kan huske haft en dårlig hukommelse.

Jeg vil super gerne huske minder jeg har med min kæreste men kan ikke, jeg kan ikke huske at jeg er blevet mobbet - eller jo jeg kan huske det, men kun få ting og jeg tror at jeg kan huske det fordi jeg har fået det fortalt og derfra selv dannet mig et billed.
Generelt husker jeg heller ikke hvad jeg lavede i forgårs med mindre jeg blev spurgt eller der er foregået noget specielt, værre er det med for en uge siden.

Det med at huske ting jeg skal handle ind kan også ofte glipse, så mangler jeg en ting men har husket alle de andre - eller er overbevist om at jeg ikke hørte det.

I det hele taget husker jeg ret dårligt - også ting jeg gerne vil huske som nævnt, ting jeg ikke vil huske sidder sjældent fast fx. ting i skolen.

Er det normalt at have sådan en hukommelse?
«1

Kommentarer

  • Hej Jeg oplever det samme. Jeg er 23 også gennem hele mit liv været glemsom. Jeg har altid fået at vide at jeg er distret, men først på det sidste syns jeg det er begyndt at blive et problem. Jeg må skrive mange ting ned, glemmer navne, eller glemmer helt personen!
    Nu er det første indlæg ret gammelt, så jeg ved ikke om dette indlæg er blevet blevet glemt ;)

    Er der en grænse for hvor glemsom man kan være før det kan være tegn på et sundhedsproblem?
  • Det er det min tanke er.

    Syntes det er liiiiidt unormalt at jeg husker ret lidt og ting som andre husker.
    Giv mig 3 informationer og jeg har glemt hvad den 3 er, har jeg husket den til at starte med, så har jeg glemt den når jeg er "nået" til den.
  • Hvad kan ens læge gøre , hvis man har meget dårlig hukommelse,, jeg glemmer de samme ting igen og igen. Samtidigt har jeg svært ved at koncentrere mig
  • Hej, jeg har det precis som det første indlæg. Jeg er 40 år gammel nu og har haft dårlig hukommelse siden jeg gik i folkeskole, og det irritere mig meget. jeg har to børn på 8 og 10 som jeg synes har det på samme måde:-(
    Det er som om det er arveligt!.
    håber der er nogen der kan hjælpe eller forklare hvorfor man har det sådan.
  • Jeg er 15 år, og døjer dagligt med denne pinefulde oplevelse...
    Tror jeg også jeg er fanget i min egen distræte verden, at jeg er alt for uopmærksom overfor mine omgivelser! Elsker at sidde at tænke for mig selv, desværre strider det også mod min lærenemme evner, da jeg har så svært ved at huske... Jeg er efterhånden begyndt at skrive nye ord ned, i fald at de passer ind i en hvis sætning, men jeg glemmer dem alligevel og må ind og finde både ord og definition igen.
    Meget af min hukommelse er lageret et eller andet sted i min underbevidsthed, for jeg kan godt huske noget når folk minder mig på det, men er ikke i stand til manuelt vække stunder op... Samme gælder mit ordforråd, det er virkelig på bar bund, og jeg aner ikke hvorfor.
  • Der er selvfølgelig forskel på hukommelse, men du træner hukommelsen ved at bruge den og det er lettere at huske ting du ofte bruger.

    Der findes forskellige teknikker til at huske ting du kan jo se dig lidt rundt teknikkerne og afprøve om de er noget for dig.
  • jeg har selv en forholdsvis dårlig hukommelse og især som lille var den slem som der står i min lægejournal fra min barndom at jeg ingen korttidshukommelse havde fordi jeg kunne få noget af vide og i det jeg vender mig rundt for at gøre det havde jeg glemt det men har trænet min hukommelse ved at spille et spil med et meget stort område at gå rund i og der er mange ting man kan lave jeg har ligeså stille trænet mig så meget at jeg nu kan huske 90% af alle de ting man kan lave og gå henne i hovedet så kan hjælpe de fleste i spillet nu fordi jeg ved det men det har taget lang tid (små 8år) men har også fundet ud af at hvis jeg skal huske en tekst skal jeg bare læse den højt nogle gange lige efter hinanden for så er den letter at huske og jeg har ingen hukommelse af min barndom fra før jeg er 9år og jeg er 23år nu hilsen Jesper Willadsen
  • Jeg bøvler selv med dårlig hukommelse og har også haft det lige så længe jeg kan huske (selvom det vidst er lidt modsigende - høhø).

    Venner og bekendte oplever at de må fortælle mig de samme ting igen og igen, for jeg kan sjælendt huske de har fortalt det. Heldigvis har jeg fundet nogen mennesker i mit liv, der tager dette som det kommer og man indordner sig jo. Selvom det kan være rigtig træls at f.eks mange kan genkende mig, men jeg ikke kan huske at jeg nogensinde har set dem eller at jeg i skolen kan føle mig bagefter fordi jeg skal have tingene at vide gang på gang, så har jeg også glæde i min dårlige hukommelse.

    Jeg så f.eks ringenes herre triologien 3 gange på et halvt år og selvom jeg husker det overordnede af historien, så er der mange steder i filmene hvor jeg bliver overrasket. Det samme med bøger. Jeg læser pt. Harry Potter for anden gang og har set filmene utallige gange.

    Jeg har dog fundet ud af, at når jeg går i min egen verden (hvilket vidst er tit - selvom det er svært at vide, da man jo ikke rigtigt kan sammenligne med andre, siden man ikke har været inde i hovedet på dem) så er min opmærksomhed delt og disse situationer husker jeg endnu værre. Jeg kan f.eks være stresset eller syg eller sidder bare og tænker på noget andet.

    Jeg er også hyper sensitiv, jeg ved ikke om det har noget med det at gøre, men det gør at jeg tager rigtig mange informationer ind som "normale" mennesker ikke gør, hvilket jeg tænker kan "skygge" for hukommelsen.
    Jeg husker ikke navne særlig godt, men hæfter mig ved ting. Så du kan komme til at hedde "hende med cyklen" eller "ham med damerne".

    Har læst Gingo Biloba skulle have en effekt, så det tror jeg selv at jeg vil prøve :)
  • Jeg har det på samme måde, har haft det sådan altid, og alligevel er jeg uddannet læge om 2 år (er 26 år). Jeg tror det i høj grad handler om opmærksomhed og lysten til at huske. Jeg har en barndomsveninde som kan fortælle alverdens fra vores tid i folkeskolen, og jeg sidder altid og tænker "var det virkelig med mig?" fordi jeg stort set intet kan huske fra den tid. Jeg glemmer folk, jeg glemmer steder, jeg glemmer oplysninger. Jeg er en KÆMPE dagdrømmer, og sidder ofte i min egen verden og tænker. Min kæreste kalder det "chefboblen" fordi jeg ligesom forsvinder ind i mine egne tanker og udtænker store tanker - og det gør jeg absolut også ude i verden, hvor jeg ofte tænker "hvordan helvede kom jeg egentligt hertil?", eller "hvor er det nu liiiige jeg på vej hen?" fordi jeg var ved at tænke over meningen med livet i stedet ;)

    Da jeg kom i gymnasiet fandt jeg dog ud af at jeg kan lagre de ting jeg finder interessante og det har ført til, at jeg er i gang med medicinstudiet nu. Mine venner griner altid af, at jeg ikke aner hvad jeg lavede igår, men jeg kan huske alle knogler og muskler på latin (uden problemer!). Jeg har ingen anelse om hvad mine patienter hedder det sekund jeg træder ud af døren igen, men det vigtigste er, at jeg husker alt det de har sagt, og kan bruge det til at lægge en plan.

    Man skal ikke være ked af at være en glemsom distræt drømmer - vi må bruge vores hjerne på andet, siden der ikke er plads til at huske alle minderne og hvad vi fik til aftensmad ;-)

    Fra et mere seriøst perspektiv, så er der selvfølgelig mulighed for at et problem i hjernen der gør at man bliver tidligt dement, eller hukommelsen forsvinder. Meget alvorlige ting som tumorer i hjernen vil også give alverdens andre symptomer, så det er det ikke stor chancen for. Man kan teste for demens, bl.a. ved at nævne 3 ting, bede patienten tegne en urskive, og bagefter vende tilbage til de 3 ting. Er du seriøst dement så vil du hverken kunne huske hvordan tallene skal stå i urskiven, og alle 3 ting er glemt derefter. Det er meget sjældent at unge bliver demente, og når de gør, så går det så hurtigt ned af bakke at folk omkring dem bliver bekymrede og kræver udredning for de få sjældne ting der kan give SÅ tidlig demens.
  • Jeg vil gerne give dig næsten ret i din mening, men også kun næsten frkmediciner2014.
    For der er alligevel en ting, der altid har undret mig. Jeg har en hobby, jeg har læst masser om den igennem mange år. Alligevel husker jeg det dårligt. Og det undrer mig.
    Til gengæld er der andre ting jeg husker fantastisk godt.
    Jeg tror der er flere faktorer, der spiller ind.
Log in eller Registrér for at kommentere.