Hjem Hjerne og nervesystem Hovedpine og migræne

Mystisk trykkende fornemmelse i hovedet.....

Redigeret 30 december, 2013, 11:22 i Hovedpine og migræne
Hejsa!

Jeg er en 20-årig kvinde, der nu i ca. en uge har haft en underlig fornemmelse i hovedet. Det hele startede en aften, lige inden jeg skulle i seng, hvor jeg kom til at mærke mig selv lidt i panden. Det føltes som om, at der var en revne i mit kranium, noget jeg kunne mærke gennem huden, og det gav tankerne frit spil. Jeg blev nervøs, bange og skrækslagen for, at "nå, nu er der noget alvorligt galt med mig".

Efter noget tid fik jeg beroliget mig selv og konstateret, at det nok bare var min hud, som var en lille smule skæv der i panden, en lille rynke eller lignende var det nok bare.

- Men selvom jeg fik beroliget mig selv, faldt i søvn og vågnede op næste dag, havde jeg det underligt i hovedet. Det føltes som om, at der sad et stramt net over hele mit hoved. Det gjorde ikke ondt eller noget, slet ingen smerter, men jeg følte bare en strammende fornemmelse rundt om hele mit hoved.

Samme aften fik jeg panikangst, da jeg pludselig fik det endnu mere mærkeligt. Jeg blev tør i munden, havde en kvælende følelse rundt om halsen og måtte ligge mig ned i min seng, før jeg fik det bedre. (Jeg tog mig ovenikøbet mig selv i at råbe efter min mor, fordi jeg blev så skrækindjagende bange for, at noget alvorligt var galt med mig).

Næste morgen var symptomerne væk, men jeg havde stadig en strammende fornemmelse rundt om hovedet uden smerter. Den følgende dag begyndte jeg samtidig også at få dårlig mave, diarré og kvalme. Det var ikke rart, for jeg mistede efterhånden lysten til at spise noget som helst - appetitten var helt væk.

Den fjerde dag begyndte jeg så at føle en trykkende fornemmelse i mit hoved i højre side lige ovenover øret og videre op til toppen af hovedet. Det føltes som om, at mit hoved var blevet tungere, jeg blev svimmel og kunne mærke en trykken for ørerne, når jeg stod op. Symptomerne mindskede sig, hvis jeg sad ned på en stol eller lå ned i min seng. - Efter dette begyndte jeg at græde ofte, fordi jeg hele tiden var bange for, at nu skulle jeg dø - jeg tænkte hele tiden på, at jeg havde en fået en tumor i hjernen, men jeg turde ikke gå til lægen og få det undersøgt.

Nu på den ca. 7 dag har jeg stadig disse symptomer. Jeg vågner med en tung fornemmelse i hovedet lige fra morgenstunden af, jeg græder, er bange, tænker og mærker efter den trykkende fornemmelse i højre side af hovedet hele dagen lang - jeg kan slet ikke få mine tanker væk fra det.

Nu er jeg også begyndt at kunne mærke, når jeg sidder ned, at hvis jeg lader hovedet bøje ned eller kigger nedad, fx ligesom når man sidder med en bog på låret og forsøger at læse i den, vil mit hoved føles tungt overalt, dog stadig mest i højre side, og det får mit hoved til synke langsomt længere og længere nedad af sig selv. Det er rigtig ubehageligt, får mig til at græde endnu mere i ren frygt.

Det føles også stadig som om, at jeg har et stramt net rundt om mit hoved, men det giver ingen smerter kun lidt dunken hist og pist, som forsvinder efter få sekunder. Samtidig kan jeg også mærke ind i mellem, når det trykker oven i hovedet på mig, at jeg kan mærke det, foruden i ørerne, ned i næsen ligeledes - det føles bare som om, at noget presser oven i hovedet på mig mod min frie vilje - det giver en kvælende fornemmelse i halsen.

Alt i alt har alt det ovenstående, som jeg har beskrevet, stået på i ca. 7 dage sammenlagt. Det er meget ubehageligt, jeg er frygteligt bange, det får mig til at græde, bekymringerne farer rundt i hovedet på mig, jeg tør ikke gå til lægen, fordi jeg er bange for resultatet, og samtidig har jeg heller intet fortalt til mine forældre om det. - Jeg er bange for at gøre dem bekymrede, jeg vil uden tvivl selv bryde i gråd, når jeg fortæller dem om det, og derudover kan jeg slet ikke styrer mine tanker om det for tiden......

Dette her påvirker mig voldsomt, og jeg ved slet ikke, hvad jeg skal gøre. Selv når jeg mener, at jeg har tankerne et andet sted, så tror jeg, at jeg alligevel inddirekte tænker på det hele konstant. - Tankerne flyver hele tiden omkring, at noget er galt oppe i mit hoved, at jeg skal dø, at jeg aldrig får mine familie at se igen e. lignende...... Nogengange synes jeg også at bemærke nogle knæklyde fra mit kranie, hvilket skræmmer mig endnu mere........ - og det hjælper bestemt ikke, at jeg søger om det på nettet..... det gør mig bare mere bekymret, end hvad jeg er i forvejen.....


Jeg har hårdt brug for noget assistance.... hvad kan alt dette her skyldes? Skal jeg søge læge omgående? Er det alvorligt? Hvordan skal jeg få hjulpet mig selv og min familie igang med, at jeg kan komme videre og få dem fortalt, hvordan jeg går og har det?

Jeg håber, at nogen derude kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Emilie Duus

Kommentarer

  • Hej Emilie,

    Det som du skriver her kan jeg sagtens se fra mig selv. Jeg går selv med noget angst af alle former (agora, helbreds, social panik osv.) og det lyder meget til du også kunne gå med noget helbredsangst af en art, uden at være sikker selvfølgelig. Er selv i gang med et forløb for at få hæs på angsten, hvilket allerede har givet mig meget hjælp til at styre det. Jeg har selv gået med den strammende og mærkelige fornemmelse i hovedet i godt en måneds tid og det er virkelig ubehageligt. Det jeg har fået at vide og beroliger mig selv ved er, at det ikke er farligt og dermed må tro på det (hvilket ikke er nemt i starten). Når man er angst, er man utroligt selvfokuseret og det kan være svært at rette fokus udad. Men det har jeg nu lært at blive bedre til, sådan jeg ikke bliver styret af angsten så meget som før.
    Det du mærker i hovedet det ene og det andet sted oplever jeg også og så kommer de automatiske tanker, som "Nu dør jeg" eller "nu får jeg en hjerneblødning". Det er tanker og følelser der kan sætte det igang, og er helt normalt, men ikke realistisk, hvis det er angst, det drejer sig om.
    Jeg synes nu alligevel du skal tage til lægen og få det tjekket, for det kan sagtens være noget helt harmløst. Jeg blev selv sendt videre til neurolog af min læge, hvor jeg fandt ud af, at det er nogle nakkesmerter og myoser jeg går med, som fører til noget spændingshovedpine, og det kan godt føles som et "stramt net", som du skriver. Fik også lavet en CT-scanning på sygehuset, som viste at alt var som det skulle være og ingen tumor var at finde, som jeg var helt sikker på at jeg havde.
    Det bedste du faktisk kan gøre, er at snakke med nogen om det og være åben omkring det, ved dem du har det godt med og selvfølgelig din familie. Det har jeg haft god erfaring med. For før i tiden har jeg kun lyttet til mig selv, og dermed ikke villet have hjælp, hvilket der ikke kom noget godt ud af.
    Prøv evt. med nogle nakkeøvelser hver morgen og aften, hvis du tror du kunne gå med nogle nakkesmerter også. Det har ligesom løsnet "nettet" for mig og også det at jeg er begyndt at motionere noget mere.
    Men husk på du ikke er unormal og at angst er en helt normal reaktion, men det har for dig været så ubehageligt at det låser sig fast - ligesom det gør/ har gjort for mig. Men tag og smut til lægen og få det tjekket, det er mit råd. Det betyder forresten også rigtig meget at have en god og kompetent læge, når man går med noget angst. Du kan vende det om, som når du er bange for at dø, så er det egentlig fordi du gerne vil en masse ting i livet endnu :)

    Håber det var noget du kunne bruge. Og husk det er angsten der taler til dig, når du føler ubehag og dermed kan man ikke bruge sin sunde fornuft - men der er en vej ud af det! :)


    Med venlig hilsen
    Anders
  • Det føltes som om, at der var en revne i mit kranium.

    citat slut


    Nu har jeg lige mærket på mig selv. Der er ganske rigtigt en lille fordybning, som måske kunne kaldes en revne. Det er vist ganske naturligt.
    Ondt/ strammende fornemmelse i hovedet kan man jo altid få, hvis musklerne er lidt stramme. Så hjælper det med massage.
  • Jeg har nu læst Anders indlæg til dig og jeg giver ham ret. Jeg tror virkelig ikke det betyder noget som helst. Dine symptomer siger mig du har nogle muskelspændinger i hovedet. Og det kan du "takke" dig selv for. Jo mere angst du føler, jo værre bliver det. Lav nogle hoved øvelser eller få måske også noget massage. Men siden du ikke har hovedpine er det nok ikke så slemt.

    "Revnen" i kraniet, du mærker er helt naturlig.
Log in eller Registrér for at kommentere.