Hjem Kvinder Overgangsalder

Vagifem

Redigeret 6 juni, 2017, 13:34 i Overgangsalder
Hej læsere.

Er der nogen, der kender til brug af Vagifem hormon stikpille?
Jeg var indlagt på sygehuset et par timer med de vildeste smerter i underlivet, fik foretaget en underlivs undersøgelse og det gjorde afsindigt ondt. Lægen foreslog Vagifem. De er nu indkøbt, men ikke taget i brug, jeg er lidt nervøs for om jeg får ondt af at bruge dem.

Connie

Det skal lige tilføjes, at jeg er i overgangsalder.
«1

Kommentarer

  • Jeg er imod hormoner, men må alligevel sige, jeg bruger vagifem. Det har jeg gjort i mindst 30 år.

    Jeg blev rådet til efter et besøg hos en gynækolog at bruge hormon stikpiller, da jeg blødte. Slimhinden var sart. Og det kan jeg kun sige hjalp.
    Jeg prøvede at holde op for et stykke tid siden, men det var ikke godt, så jeg bruger dem nu igen.
    Gynækologen og min nye læge siger, det også er godt for blæren. Og jeg tror, jeg vil give dem ret. Da jeg stoppede rendte jeg på toilettet 5 gange om natten. Nu kun en gang.
    Jeg kan mærke det hjælper på slimhinden, så jeg vedbliver med dem. Jeg er ikke bange for at bruge dem. De bivirkninger, der er nævnt har jeg ikke mærket det mindste til.
    Det svier, hvis jeg glemmer at bruge dem.
    Prøv dem, det sker der jo ikke noget ved, får du det bedre er det jo godt.
  • Hej og tak for hurtig svar.
    Jeg er også imod brug af hormoner, men jeg vil straks gå i gang med dem, altså i aften inden jeg går i seng.
    De snakkede da godt nok også om blærebetændelse da jeg var indlagt, men der var ikke noget og jeg følte heller ikke at jeg havde det.

    Connie
  • Hej igen

    Det kan sagtens tænkes det er dine slimhinder, der er for tørre og det hjælper vagifem virkelig på. Held og lykke med forsøget.
  • Nu er de der hormonstikpiller beklageligvis noget, der bliver kylet efter en hver kvinde, der har nået en vis alder - og det helt og aldeles uden hensyntagen eller nærmere undersøgelse, om det overhovedet ER det, hun har brug for.

    Hun får helt kritikløst en recept på disse hormoner med en besked om, at dem skal hun bare tage resten af sit liv. Der er ingen - absolut ingen - melding om, at man skal have det undersøgt eller tjekket på nogen måde.

    Der er da ingen tvivl om, at mange kvinder, der netop HAR problemer med tynde slimhinder, som følge af overgangsalder, kan have glæde af denne medicin i en korte eller længere periode.

    Men - jeg vil påstå at der er mindst lige så mange kvinder - hvis ikke langt flere - der netop pligtskyldigt indtager denne medicin, uden overhovedet at have brug for den.

    Hvis du læser indlægssedlen, så vil du erfare, at det slet, slet ikke er en helt så ligegyldig medicin, som både læger og apotek påstår. De påstår, uden at blinke, at disse stikpiller er så intelligente, at de kun optages i skedens slimhinder - og ikke andre steder, hvilket simpelt hen er noget rendyrket vås, om ikke andet, så fordi en af de nævnte bivirkninger er hovedpine!!! Hvordan kan det dog ske, hvis de kun optages der??

    Jeg har fået dem, og jeg fik faktisk flere alvorlige bivirkninger, hvorfor jeg smed dem langt pokker i vold. Da jeg et års tid senere var ved den gynækolog, der troede, at jeg var "hoppet på vognen", kunne jeg fortælle, at jeg ikke havde taget stadset i mange måneder, og han måtte erkende, at noget tydede på, at jeg da heller ikke havde brug for dem.

    Igen - jeg afviser bestemt ikke, at en del kvinder kan have endog stor glæde af denne medicin, men da kun hvis det virkelig ER påvist, at det er det, de mangler - og ikke bare som en medicin, man bare skal tage - uden at få at få undersøgt, om det så reelt er det, man har brug for.

    Jeg skal opereres for en nedsunken blære, og i de papirer, jeg har fået med hjem i den forbindelse, kan jeg læse, at man anbefaler, at man "bare" tager disse stikpiller livet ud!! Sådan lidt i stil med, at man da kan tage sig en chokoladepastil.

    Beklageligvis betragtes denne medicin med samme totale ligegyldighed.

    Mit bud er da, at du skal forlange en grundig undersøgelse, og en fyldestgørende forklaring på, OM det er udredt ordentligt, om det nu også er det, du har brug for, eller om man bare for nemheds skyld har givet dig recepten, fordi det "nok" er det, du mangler.
  • Jeg må beklageligvis give dig ret, lotte123. Man bliver ikke undersøgt, men får anbefalingen om at bruge dem. Man bliver aldrig nogensinde på nogen måde spurgt om noget som helst.

    Jeg har fundet ud af, at for mig er de en hjælp. Jeg mener heller ikke der kan ske noget ved at afprøve dem og vurdere om de hjælper eller ej. Jeg har jo, som fortalt, brugt dem i mange år.
    I alle de år er recepten bare skrevet uden jeg er blevet spurgt om det mindste. Sådan er det jo med alt medicin. Har man bivirkninger bliver man ikke troet, så man må ud fra sin egen fornemmelse træffe en afgørelse.
    Kun min nye læge har sagt, han mener de er gode for blæren. Og i mit tilfælde er det korrekt. Så for mig er de gode.
  • Ja, men jeg er da helt sikker på, at de er gode for dem, der har brug for dem. Problemet er, at de netop helt kritikløst udskrives til alle kvinder, der har bare antydning af underlivsproblem.

    Som Connie fik jeg et akut opstået smertefuldt problem med mit underliv - jeg var også indlagt i nogle timer, gennemgik smertefulde undersøgelser, og så var det, der kom endnu en læge, der som lyn og torden fik udskrevet disse hormoner til mig og sendte mig hjem.

    På intet tidspunkt fik jeg at vide, at man havde undersøgt og taget en prøve, der påviste en alvorlig hormonmangel - næ nej, det her er den medicin, der gives, hvad enten man har brug for den eller ej.

    At jeg fik en stribe bivirkninger blev bare afvist, det var da "nok" noget andet, for de hormoner blev totalt frikendt, hvad de jo også gør, når det hedder p-piller som ligeledes har et hav af bivirkninger, der også afvises - uden man i øvrigt bliver undersøgt for hvorfor man så har disse symptomer.
  • Jeg er fuldstændig enig med jer begge to. Jeg synes selv, at jeg blev undersøgt ret grundig den dag på sygehuset. Blev blandt andet spurgt om jeg havde smerter ved samleje og ja det har jeg, faktisk er det slet ikke en fornøjelse mere og har ikke været det i lang tid.

    Jeg har fået taget blodprøver både ved egen læge og på sygehuset, som viser meget lavt østrogen tal.

    Jeg er ikke stolt af at ta' hormoner, men vil alligevel gi' det en chance. Bliver der det mindste bøvl så stopper jeg med det samme.

    Jeg fik også at vide, at der ikke var noget galt med at ta' dem og at jeg ikke skulle tænke på alt det med bivirkninger i form af blodpropper og andet, men da jeg læste på sedlen i pakken stod alle de grimme ting der alligevel.

    Connie
  • Hej Connie

    Jeg blev også temmelig bange da jeg læste om alle de frygtelige bivirkninger. Jeg har skrevet til både "den ene og anden" om denne indlægsseddel og fået det svar, at det drejer sig ikke om stikpillerne, men de hormoner man indtager gennem munden.

    Jeg har spurgt igen om hvorfor de så havde den indlægsseddel i æsken med stikpillerne. Jo, det skulle de, fordi det var hormoner. Faktisk blev jeg ikke klogere af den snak. Eller gjorde jeg ? det er spørgsmålet om man skal tro på, hvad der siges.

    Jeg stoppede med dem en periode, men kort efter var det ikke godt. De hjælper på de sarte slimhinder. Så jeg begyndte igen, det hjalp. Jeg har heller ingen bivirkninger, så jeg fortsætter og har det bedre i slimhinderne og jeg skal ikke op 5 gange om natten.

    Du er blevet undersøgt for hormonmangel. Jeg er sikker på du får glæde af vagifem. Det gjorde jeg. Man starter med en hver dag i et stykke tid og derefter to om ugen.
    Jeg har draget den konklusion, at når de hjalp på mig manglede jeg også østrogen.

    http://translate.google.dk/translate?hl ... 6bih%3D576

    http://www.gynaekologer.dk/content/view/207/25/
  • Jeg er da sikker på, at det er en helt glimrende medicin for de kvinder, der virkelig har brug for den.

    Problemet - for mig - er at det bliver uddelt, som var det bolcher på sidste skoledag og at det sidste, der falder nogen læge ind er, at undersøge om det rent faktisk også er den medicin, man har brug for - OG at det simpelt hen overhovedet ikke efterfølgende på nogen bliver tjekket, om man fortsat har brug for det. Nej - man får bare at vide, at det skal man tage livet ud.

    De alvorlige advarsler på indlægssedlen? Ja, der får man at vide, at det ikke passer. (?????) Hvorfor det så står der? Ja, det kan man ikke få svar på.

    Jeg har haft kontakt til producenten, der gav mig "en sang fra de varme lande", noget med, at de skulle skrive sådan.

    Jeg har også haft kontakt med Lægemiddelstyrelsen, der fortæller, at det da helt klart er en medicin, som læger følger op på, hvilket beklageligvis er i en direkte løgn, men det tror Lægemiddelstyrelsen, og heller ikke der, falder det nogen ind at undersøge, om det rent faktisk er tilfældet.

    Der foregår noget meget mærkeligt - givet på et højt og med stor sandsynlighed økonomisk plan - omkring denne totale kritikløse uddeling af hormoner - både disse og dem, der anvendes til yngre kvinder og småpiger i form af p-midler - som i hvert fald jeg ikke kan gennemskue.
  • Nogle kvinder (og mænd) kan have en sygdom eller en genfejl, som gør, at hormonbehandling ikke er så godt.
    En af mine sønner fik en blodprop i benet. Han blev undersøgt på alle mulige måder, og man fandt ud af, at han har Factor V Leiden. Samtidig blev forældrene gjort opmærksomme på, at når deres datter når alderen, hvor p-piller kan blive aktuelt, må hun frarådes at bruge disse.

    Jeg synes ikke hormonbehandling hjælper på lysten til sex. Man kan godt gennemføre et samleje uden smerter, men det er ikke noget der giver en dybere tilfredsstillelse.
    Nu har jeg ingen mand, jeg har heller ikke lyst til at finde en ny mand, så problemet er ikke så stort for mig. Men jeg bruger Vagifem og har gjort det i mange år.
Log in eller Registrér for at kommentere.