Hjem Hjerne og nervesystem Urolige ben

Reklame, reklame, reklame !

Redigeret 5 december, 2013, 05:26 i Urolige ben
I anledning af artiklen: ”Urolige ben (Restless Legs - RLS)”
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/uroligeben.htm
Af Merete Karlsborg, overlæge, neurologisk afdeling

På Lægemiddelstyrelsens liste:
http://ext.laegemiddelstyrelsen.dk/till ... l_soeg.asp
kan man se, at neurolog Merete Karlsborg er tilknyttet medicinalfirmaerne :-
Boehringer Ingelheim Denmark A/S og GlaxoSmithKline Pharma A/S,
Begge firmaer fremstiller Parkinsonmedicin (Boehringer Ingelheim producerer Sifrol og GlaxoSmithKline Requip), som også bruges til behandling ved Restless Legs.

Bemærk venligst følgende ”reklame-indslag”:
” Inden for de senere år har videnskabelige undersøgelser vist, at behandling med nyere Parkinson medicin i små doser kan dæmpe symptomerne ganske betydeligt.”
” Med de nye behandlingsmuligheder med Parkinson medicin, som virker hurtigt og effektivt i små doser hos langt de fleste, må man håbe, at endnu flere læger i fremtiden bliver fortrolige med behandlingen og dermed udbreder kendskabet til sygdommen og behandlingsmulighederne.”
” Lægemiddelstyrelsen har netop godkendt de to dopaminagonister Requip (ropinirol) og Sifrol (pramipexol) til behandling af RLS i Danmark.”
” Nyere præparater, de såkaldte dopaminreceptor-agonister, som stimulerer dopaminreceptorerne, har nu også vist sig endnu mere effektive i små doser og med få bivirkninger. Det drejer sig for eksempel om pillerne Requip (ropinirol) og Sifrol (pramipexol) eller plasteret Neupro (rotigotin), som har en døgndækkende virkning.”

Hvis man vil vide noget om bivirkningerne af de nævnte midler, så kan man google på medicinnavnet efterfulgt af ”produktresume” eller her angående Sifrol.:
http://www.ema.europa.eu/docs/da_DK/doc ... 049954.pdf

Så kan man selv afgøre, om man er enig i Merete Karlsborgs udsagn om, at bivirkningerne er få.
Dopamin-agonister er vanedannende midler.
De kan medføre kvalme, hovedpine, svimmelhed, træthed, unormal adfærd f.eks. ludomani med videre.
De pårørende kan endog tale om ændring af personlighed hos den medicinerede.

Kommentarer

  • Redigeret 4 december, 2013, 16:20
    Jeg har lidt meget af rastløse ben (restless legs). Men efter at min læge anbefalede mig at tage 3 Gabapentin - SAMT at jeg selv fandt frem til at smøre mine ben fra knæene og nedefter ind med BIOFREEZE (fås i håndkøb hos Matas ell. lgn.) inden sovetid, er rastløsheden forsvundet. Husk osse lige at strække dine benmuskler ud inden du lægger dig.
    Tro mig, det hjælper på denne lidelse. Sov godt!
  • Uanset hvilke medicinalfirmaer Mette Karlborg måtte have tilknytning til, så er hendes udsagn om, at dopaminagonister i små doser er et effektivt middel mod restless legs, efter min erfaring korrekt.
    Efter adskillige år med udtalte gener og forsøg med alle mulige andre ting, jern, magnesium, kalk etc. fik jeg en lille dosis (0,018 mg) pramipexol, som tog alle generne fra den ene dag til den anden. Det viste sig, at denne dosis var for lille, men jeg har nu taget 0,35 mg hver aften i hvert fald i 5 år uden at have haft behov for at øge dosis og uden nogen bivirkninger.
    Den farligste bivirkning ved pramipexol er pludselige uvarslede søvnanfald, som hovedsagelig - hvis ikke kun - fremkommer i den såkaldte optitreringsfase, d.v.s. når man begynder med medicinen og når man øger dosis. I de 7-8 år jeg har taget pramipexol, har jeg aldrig været ude for sådanne anfald og heller ikke for andre af de bivirkninger, som anføres i indlægssedlen.
    I betragtning af, hvor ubehagelig en tilstand restless legs er, kan jeg kun anbefale, at man taler med sin læge om medicinsk behandling.
  • Hej Calvin

    Det er dejligt at læse, at du får god hjælp.
    Men det er nu stadig min opfattelse, at patienter meget ofte informeres for dårligt om bivirkninger af deres medicin.

    Dopamin-agonister (midler som bruges mod restless legs) er vanedannende stoffer i lighed med kokain-produkter.
    Dopamin-agonister er en vis tid om at komme ud af kroppen, så ved en kort pause sker der ingenting, men ved en længere pause vil mange opleve at få abstinens-symptomer.

    Ny norsk-svensk forskning indikerer, at dopamin-øgende stoffer er kontraindiceret hos personer med kronisk forgiftning med kobber og kviksølv.
    Vi har stor forurening med kobber i Danmark, og det offentlige sundhedsvæsen udreder ikke for kronisk kobberforgiftning med relevante testmetoder.
Log in eller Registrér for at kommentere.