Hjem Sind og psyke Angst

Angst for at rødme

1246

Kommentarer

  • Hej. Jeg er selv stor rødmer og går i øjeblikket i en angst gruppe for social fobi. meget af min angst skyldes angesten for at rødme overfor andre mennesker, men som forløbet i gruppen skrider frem, kan jeg forstå det ikke fylder særlig meget for andre mennesker, at vi er nogle der rødmer. folk er generelt ligeglade med om andre er røde eller gule i hoverne, der er aldrig nogen der forbinder det at rødme med noget negativt, såsom at være svag, nervøs, angst eller andet. folk tænker bare man er rød i hovedet eller også lægger de slet ikke mærke til det. jeg har personligt tit oplevet, at folk er blevet rystede over min rødmen, og så bliver det bemærket i høj grad. det generer mig meget og jeg bliver ked af det. men hvis folk forstod dramaet bag rødmen, ville de jo aldrig være så onde at kommentere på det. folk tror jo bare du er rød i hovedet og det er muligvis sjovt eller underligt, men de forstår jo ikke det generer dig selv. nogle synes endda det er så charmerende med rødmen at de lige må sige noget festligt. engang sagde en kolleger til mig, at hun under et møde havde troet, jeg var ved at kunne fløjte som en kedel der koger, så rød var jeg i hovedet. denne kolleger var altså ikke noget ondt menneske, og hun havde aldrig sagt dette hvis hun havde forstået at jeg blev ked af at rødme. jeg har selv overvejet operation, men vil aldrig gøre dette, da jeg har lyst til at slå et slag for os smukke rødmere. hvem siger det er negativt ? jeg mener det er opfattet forkert i samfundet, man tænker rødmen hænger sammen med flovhed og at være pinlig. jeg er aldrig pinlig når jeg rødmer, det sker hele tiden. jeg kan selvfølgelig også godt være pinlig og rødme, det er bare ikke nødvendigt, jeg rødmer alligevel hele tiden. vi er nogle med en meget tynd hud, hvor den mindste ændring af blodkarrenes udvidelse kan ses. sådan er vi bare, og det er vel ok. nogle går med tørklæde, andre kasket, og nogle har tatoos i hoved, vi er nogle gange røde. med operationen følger et negativt billede af at rødme. så bekræfter vi jo at det er upassende i samfundet at blive rød i ansigt og på halsen. alle os rødmere skulle mødes og stå sammen for rødmens skyld.
  • Hej IdaHvid.
    Jeg er helt enig i, at folk nok ikke kommenterer det for at være onde. Men det gør jo ondt, når man får kommentarer - og især, hvis der er en hånende tone bag, hvilket jeg har oplevet et par gange, med en bl.a en mandlig kollega, som faktisk blev ved med at sige, nu bliver du nok rød i hovedet hva´, for at fremprovokerer det. Og så er det pludselig svært at være stolt at sin rødmen og hvad den gør ved en. Nogen mennesker er jo bare onde! Jeg er ikke en genert person, men min rødmen har "on and off" igennem mit snart 28 årige liv, været en total pestilens. Dog har jeg aldrig ladet den hindre mig i, at gøre de ting jeg brænder for og elsker at lave. Men den har skabt et helvede for mig mange gange socialt og var jeg modig nok, så fik jeg operationen. Men jeg har valgt at starte med, at prøve pillerne af sammen med noget kognitiv terapi hos en psykolog + hypnose. Jeg har håbet om at min rødmen den helt forsvinder fra mit liv igen, ligesom den gjorde, da jeg blev stewardesse for nogle år siden og jeg derved overvandt den. Håbet lever! :) Jeg er helt enig i, at der skal mere fokus på os med rødme - men man løfter bedre i flok. Så ville da være fedt at finde ud af, om der er en gruppe på facebook, så man kunne samle folk og sprede ordet :) Jeg har ledt, men har ikke kunne finde noget?!
  • Hej allesammen

    Jeg er en mand på 24 med samme problem som jer andre,- jeg bliver rød i hovedet over nærmest ingenting. Det kan ske i alle situationer med andre mennesker og jeg ser ingen ende på mit problem (har prøvet psykolog uden held). Jeg overvejer kraftigt operation eller former for medicin, så hvis nogen har erfaring med dette, må i meget gerne svare her eller skrive privat til min mail som er jaja3442@gmail.com

    Håber virkelig at nogen kan hjælpe for dette er et KÆMPE problem for mig i min hverdag! Både i forhold til jobs, social omgang, piger osv

    På forhånd tak
  • Hej
    Jeg er også en af den som er utrolig påvirket af pludselig rødme i ansigtet og overvejer kraftigt operation, da jeg nu har prøvet psykolog, hypnose og homøpati. Hvis nogen har lyst til at dele sine erfaringer med sådan en operation, vil jeg være mere end taknemmelig! lykke_signe@hotmail.com
    På forhånd tak!
  • Hej jeg er en pige på 21 år som har præcis samme problem med rødmen i fuldstændig dumme situationer, som slet ikke er pinlige. Hvis folk pludselig uforventet henvender sig og snakker til mig bliver jeg knald rød i bærret og det er med til at fra holde mig fra mange situationer, som jeg egentlig ikke ønsker.
    Hvis nogen har erfaring eller gode råd må de meget gerne skrive til mig, da det også er med til at forhindre mig i at tage en uddannelse og andre sociale situationen.

    MVH tomaten
  • Heej alle sammen!!

    Har også selv den samme problem. Rødmer også vildt meget. Og har flere gange overvejet en operation, men vil rigtig gerne høre en jeres i historier om det hele, og om det har hjulpet. :)

    Min e-mail: arijeta.kurti@hotmail.com

    På forhånd tak. :D
  • Jer der har været igennem operationen, må også meget gerne sende en mail med forløbet, bivirkninger og prisen på operationen, hvis der nu er det til
    Christina_pedersen93@hotmail.com
  • Jeg har hele min liv været meget hæmmet af, at jeg rødmer. Føler det som om, at det er ikke mit eget liv som jeg lever. Lever mit liv, hvor det er rødmen som bestemmer næsten alt. Og det er er ikke særligt sjov, når man føler at ens liv næsten bare passerer forbi, og man selv kun er en tilskuer på grund af den her pokkers rødme. Og hvem skal man snakke med, som kan forstå en, en som virkeligt kender den her følelse som min rødme giver mig.

    Nå men jeg blev opereret for ca 10 år siden.
    Jeg sveder mere fra ryggen og ned til tæerne, end jeg gjorde før min operation.
    Men nu rødmer jeg ikke, bare fordi en anden person ser på mig, så det her spontane rødme er næsten væk.
    Men jeg rødmer stadivæk meget, hvis jeg har været ude i kulde eller ude i solen. Også hver dag når jeg kommer hjem fra arbejde blusser jeg op, og det generer mig så helt utroligt meget. Og det gør så det, at jeg holder mig for selv og tør næsten ikke være mellem andre mennesker.
    Fx. efter at jeg er kommet hjem fra arbejde, så bliver jeg meget rød i hovedet, og det går MÅSKE over meget sent om aftenen, og nogle gange er det osse efter jeg er gået i seng.
    Det som jeg ser på nettet, om rødme, er det som kommer mere spontant, og som siden hen går væk igen i løbet af kort tid.
    Som sagt, efter operationen er den spontane rødme væk, men det andet giver mig stadigvæk meget store kvaler.
  • Hej
    Jeg er selv næsten lige blevet opereret for rødmen.

    Jeg har haft det i over 40 år og har siden da, langsomt isoleret mig totalt!, dvs ingen venner, ingen familie. arbejde har jeg skiftet tit..


    Nå..men selv om det nu er kort tid efter operationen, ka jeg mærke forskel :

    Når jeg før kom op fra mit brusebad rødmede jeg altid vildt meget i lang tid efter, det var ligeså det dunkede i hele ansigtet: det er næsten helt væk nu, ingen dunkeren, kun lidt rødmen, der hurtigt forsvinder.

    Den dunkende rødmen skete også til de tvungne fester/sammenkomster, rødmen varede i flere timer og når den langt om længe mindskede (når jeg gemte mig væk) kom den hurtigt igen.

    Efter operationen har jeg lagt mærke til at jeg har lidt tørrere hænder nu, men ik noget generende.

    jeg fik langt om længe taget mig sammen og gik til lægen med rødmen, jeg havde forsøgt med psykoterapi for nogen år siden, uden det var kuren, (men fik da nogen "værktøj" som jeg ka bruge nu)

    lægen henviste mig til en speciallæge

    speciallægen fik mig på hospitalet og jeg blev opereret gratis.
    Nu skal jeg se om jeg ka få et liv, da genertheden og indelukketheden har fyldt så meget i mange år
  • Jeg kunne også meget gerne tænke mig en mail omkring info. På forhånd tak.

    Hilsen Didde

    dila89@hotmail.com
Log in eller Registrér for at kommentere.