Hjem Øvrige debatter Gode råd - fra bruger til bruger

For højt levertal.

Hej.

Jeg lider af psoriasis, og det er 12 år siden jeg fik det af vide at jeg havde det.

Jeg for 5 stks piller en gang om ugen som hedder

Methotrexat Sandoz 2,5 mg, men har lige fået besked fra min hudlæge af jeg skal stoppe/ pause med det lige nu, jeg for taget blodprøver for at tjekke mit levertal fordi det er vist noget stærkt medicin. Og nu skal jeg holde pause pga for højt levertal.

Nogle der har også har prøvet det osse.

Med Venlig Hilsen

Luffeman23
«1

Kommentarer

  • Methotrexat (MTX) kan sagtens give forhøjede levertal. Du får også en ganske pæn dosis hver uge.

    MTX virker ved forbigående at hæmme B-vitaminet folat (folinsyre). Derfor anbefaler mange læger at man tager folinsyre når man er på MX sådan at cellerne kan få den folat de har brug for, ellers kan cellerne nemlig ikke dele sig og fungere. Det ved jeg ikke om du har fået at vide.

    Dertil kommer, at B-vitaminerne virker bedst hvis de tages sammen. Så hvis jeg var dig, ville jeg købe noget stærk B-vitamin i en helsekost af en god kvalitet. Der skal være mindst 400 µg folat i pr. pille. De virker bedst hvis de tages om aftenen, det har noget at gøre med at leveren er mest aktiv om natten, og netop leveren har brug for B-vitaminer til bla. at lave underkomponenter der bruges til at lave blodceller i knoglemarven.

    Tag også en god multivitaminpille fra en helsekost. Så er der en god chance for at dine levertal falder rimeligt hurtigt så du kan genoptage behandlingen igen.

    Jeg plejer selv at tage multi-B med 400 µg folat hver dag. Den dag jeg tager MTX tager jeg så 800 µg.

    Du behøver ikke at være bange for at få for meget B-vitamin, det er nemlig vandopløseligt så det der er i overskud tisses bare ud. Kun hvis din nyrefunktion er nedsat skal du være lidt mere varsom.

    Hvis du får andet medicin end MTX så skal du være opmærksom på at nogle af dem kan øge dit vitamin- og mineralbehov og det kan gøre at du pludselig har forhøjede levertal på trods af at du uden problemer har taget MTX i årevis.

    Og så skal du selvfølgelig holde dig fra alkohol -og grøn the, der også kan øge levertallet selvom det har ry for at være uhyre sundt.
  • - Hej Asklepios.
    Hvad sker der ved at drikke en del vin når man er på MTX ?
    Har godt læst at man skal holde sig på 7 genstande pr uge.
    Jeg skal tage 10 MTX a 2,5 mg hver uge p.gr. af leddegigt.
    Får taget blodprøve hver måned og de ser pæne ud
    selvom jeg drikker vin.
    Er der nogle symptomer hvis man ikke kan tåle det ? VH søren
  • Hej soeren1950

    Nu er det jo aldrig sundt at drikke "en del vin" som du skriver, MTX eller ej.
    Det luskede er, at symptomerne først kommer meget sent i forløbet når man har ødelagt sin lever. Man kan dog se det tidligt i en blodprøve ved at de såkaldte levertal bliver for høje. En af dem er fx en markør for at leverceller går i stykker. Det sker hos os alle sammen at et vist antal leverceller går til hver dag, men drikker man eller på anden måde belaster sin lever (fx ved svær overvægt) så øges det antal dramatisk og det kan ses i blodprøven.

    Heldigvis er leveren en af de få organer der er helt fantastisk til at reperere sig selv hvis den bare får lov før de kroniske, blivende skader er sket.

    Det er forskelligt for hver af os hvor meget vores lever kan tåle. Nogle kan tåle uhyggeligt meget, andre er meget mere sarte.

    Leversymptomer er diskrete, det mest hyppige er træthed. Senere kan komme madlede, vægttab og gulsot. Langt senere kommer der tendens til udposninger af blodkar i spiserøret og evt. hæmorider. Man kan også få dårligt hjerte og lungeproblemer.

    De fleste gigtlæger anbefaler at man tager folinsyre/folat når man er på MTX, fordi folat er nødvendigt for vores celler og det er lige netop folats optagelse i cellen der bliver hæmmet af MTX -pointen er så, at det er de celler der hyppigst skal dele sig der bliver hårdest ramt hvilket i praksis vil sige de immunceller der er for aktive ved leddegigt.

    Jeg vil dog anbefale at du tager en god, kraftig multi-B-vitaminpille også, fordi B-vitaminerne virker sammen. Så behøver man tit heller ikke tage folat i de monstrøse doser som gigtlægerne anbefaler. Det hjælper jo intet at spise mere folat hvis man ikke kan udnytte det ordentligt fordi man mangler alle de andre B-vitaminer. B-vitaminer er vandopløselige, så vi har ingen lagre men skal have tilførsel dagligt.

    Jeg håber det gav lidt svar til dit spørgsmål. Du kan sagtens drikke vin og tage MTX, bare du ikke overdriver med vinen, dvs. holder dig indenfor eller under anbefalingerne.
  • Rådet om vitamin B12 kan være udemærket, men overvej at tage det forbi din læge fordi vitamin B12, selv om det er vandopløseligt, kan forårsage skade på kroppen også leveren, især hvis dosis over længere tid er høj. Det vil man kunne se ud fra en blodprøve.

    Det er lidt uden for min komfortzone af viden, men jeg ved at der har været debat om hvorvidt effektiviteten af methotrexat påvirkes af samtidig indtag af B12 hvorfor jeg synes det er meget godt at tale med sin læge om det.


    http://toxnet.nlm.nih.gov/cgi-bin/sis/s ... DOCNO+2850
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17635334
  • Nu er det eneste enkelte B-vitamin jeg har nævnt folat, og ikke B12.
    Det er gængs standard og faktisk en del af instruksen for gigtlæger at give deres patienter på MTX folat i mg-doser, typisk 5 mg en til flere gange ugentligt for at mindske bivirkninger ved stoffet. Det er faktisk mega-doser. Netop fordi MTX hindrer at folat kan optages i cellerne.

    Folat er nødvendigt for at vores celler kan dele sig og er derfor livsvigtigt. De hurtigst-delene celler bruger derfor den største mængde folat, disse celler er typisk vores immunsystem og det er derfor MTX kan bruges mod leddegigt fordi der her er en overaktivitet i visse immunceller.

    Det er rigtigt at store mængder B12 er skadeligt, men de doser der gives i gængse multi-B piller er altså helt fredelige. Særligt når kroppen i en periode pga medicin (MTX tages kun en eller 2 gange ugentligt) har været hindret i at bruge B-vitaminerne optimalt.
  • Hej m1cha

    Uden for min komfortzone – det var da et fantastisk udtryk! Det skal jeg huske at bruge. Lige nu er det uden for min komfortzone at gøre rent til weekenden. Så det dropper jeg ;o)

    Og hej Asklepios. Det er længe siden, vi har hørt fra dig sidst, synes jeg. Rart, at du stadig er der.

    Mange hilsner og god weekend

    Kameliadamen
  • - Tak for gode svar. . Skal nok svare mere præcist når jeg kommer hjem.
    Men jeg kan da huske at jeg får B combi stærk og godt med D-vit.
    VH søren. (+ folimet ?)
  • Tak for de søde ord, Kameliadame

    Jo, jeg er her skam endnu. Det har bare skortet lidt på mine "ynglingsemner" i en rum tid. Og der har været travlhed på den private front. Men det skal skam ikke holde mig fra at komme med et pip i ny og næ ;-)
  • - Jeg har nu læst vejledningen fra rheumatologen,
    og jeg tager faktisk det jeg skal, og må sige at det går rigtig godt.
    Folinet hedder Folimet 5 mgr.
    D-vit er 2 gange Unikalk Forte / a 19 microgram .
    Underligt at han ikke nævner B-vit ?
    Men foreslog dog 1 multivitamin hver dag som jeg spiser + C-vit og hvidløg.
    Men min usikkerhed går jo på den vin, men jeg holder pauser på ca 3 mdr.
    og så kan der komme 14 dage med vin. Det samme med tobak.
    Underligt som man falder i . Det kommer lige pludseligt ..... Så er jeg bare
    ligeglad og drikker og ryger.
    Men det samme gælder jo også for folk der altid er på slanke-kure. :)
    PS. Jeg blev faktisk klogere af de svar jeg fik, tak !
  • hmm, jeg må tilstå at jeg læste din kommentar:

    "Dertil kommer, at B-vitaminerne virker bedst hvis de tages sammen. Så hvis jeg var dig, ville jeg købe noget stærk B-vitamin i en helsekost af en god kvalitet. "

    Som gående på B vitamin altså formentlig både B1 og B12 og ikke folsyre, der er ligende problemer med B1 som det tox link jeg brugte på B12.

    Der er ikke nødvendigvis noget dårligt i at bruge disse (B vitamin), men hvis folk har leverproblemer af en eller anden slags, så mener jeg, at det er meget godt at få talt med en læge om, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at begynde at indtage store mængder B vitamin (stærke).
Log in eller Registrér for at kommentere.